Arkiverade (äldre) inlägg fram till 21 juni, 2003

DIS Forum: 5. DIS verksamhet och utveckling: Diskulogen: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 21 juni, 2003
Av Kjell Johansson Torsdagen den 6 februari, 2003 - 11:48:

Va DUMT, det är väl självklart att också de som inte har internet har rätt till sin medlemstidning!!!

Av Gunnar Jonsson Fredagen den 7 februari, 2003 - 09:23:

Håller helt med Kjell. Naturligtvis ska alla få sin medlemstidning. Men varför i så fall inte sätta en flagga i medlemsregistret. De som vill ha papperstidning får den utsänd. De andra får ett mail som talar om att tidningen finns att ladda ner i pdf-format. Om det sen i så fall ska vara skillnad i medlemsavgift är en annan fråga.

Av Sture Bjelkaker Fredagen den 14 februari, 2003 - 17:55:

Diskulogen nr 60 lämnas till Posten den 17 febr. Vi försöker fortfarande lösa redaktörsfrågan och har eventuellt en lösning i sikte. Ambitionen är att snarast uppfylla utgivningsmålet 4 nr per år.
Styrelsen anser att en välfungerande medlemstidning viktig för DIS, både för de snart 18000 medlemmarna och för att sprida kännedom om DIS, bl a går ca 500 ex till bíbliotek, arkiv, institutioner, föreningar m fl.
Troligen blir det en "flagga" i medlemsregistret för dem som av någon anledning inte vill ha tidningen på papper, bl a vill en del svensk-amerikanska medlemmar slippa. Men just i detta nummer har vi en "DISBYT users guide" på engelska för våra ca 700 engelsktalande medlemmars skull.

Sture Bjelkåker, ordförande DIS

Av Jörgen Pedersen Fredagen den 21 februari, 2003 - 10:29:

Igår så kom ju senaste numret av Diskulogen hem i brevlådan. Ärligt talat... borde det inte gå att få fram en bättre produkt? Efter 5 månaders väntan, så kommer då en tidning på 24 sidor, som är genomläst på 30 minuter! Jag kan inte annat än reflektera över, som ordföranden nämner, att föreningen nu närmar sig 18.000 medlemmar. Skulle det inte vara möjligt att producera en tidning som är lite tjockare och med lite mer innehåll? I detta nummer, och även i tidigare nummer, så finns det enligt min mening minst 4 sidor som man kan ta bort, och istället lägga ut på hemsidan. Jag tänker då på de sista 4 sidorna. Jag vet.. då säger vän av ordning, att alla har inte internet. Sant, men de är nog inte många om de är medlemmar i DIS. De här sidorna återkommer i precis varje nummer. Nog borde det finnas annat material att fylla tidningen med.

Sen tycker jag också, att med det stora medlemsantalet, så kan man gott "avlöna" någon för att producera tidningen. Får jag önska mig något, så skulle det vara att tidningen kom ut med minst 6 nummer om året, och att det är åtminstone 36 sidor i varje nummer. (Det är antagligen maxantalet sidor för att klara portogränsen). Den danska systerföreningen, DIS-Danmark, kommer ut med 4 nummer per år, fler sidor, och dessutom med nytt material i varje nummer, och de är väl omkring 3.000 medlemmar!

Jag har svårt att kritisera människor som jag vet arbetar helt ideellt, och redaktören för Diskulogen gör ett bra arbete, så det här är ingen kritik riktad mot honom. Jag vill bara väcka frågan?

Av LottaH Fredagen den 21 februari, 2003 - 10:42:

Men eftersom du är så duktig och bra på att säga vad tidningen ska innehålla. Så tycker att du ska ta på dig uppdraget som redaktör eftersom styrelsen söker en ny REDAKTÖR. De som jobbar i DIS gör det ideellt så då gör du de med.

Jag blir så ledsen när man får så mycket skit när jag vet att flera som jobbar i våra styrelser gör det på sin fritid och de gör ett jättejobb. Sen blir man inte uppskattad, utan de flesta tror att man har mur mycket tid som möjligt.

Jag skulle vilja sända ett fång rosor till ALLA som jobbar i DIS-styrelsen och i region-styrelserna, UTAN ER ÄR VI INGET.

//LottaH

Av Jörgen Pedersen Fredagen den 21 februari, 2003 - 11:27:

Jaa.... det var ju vad man kunde förvänta sig! Bara för att man har synpunkter så ska man genast göra saker och ting själv. Det är tragiskt att man inte ska kunna föra en sansad debatt utan att folk ska känna sig trampade på tårna. Hur ska föreningen kunna utvecklas om ingen får ha synpunkter på hur den bedrivs? Jag har inte någon gång under den här debatten påstått att jag skulle kunna göra det här bättre. Vad jag har gjort är att be alla tänka till, hur man skulle KUNNA göra det bättre. Och du.. du kanske skulle läsa mina sista två meningar i mitt senaste inlägg!!

Av Gunder Grünning Fredagen den 21 februari, 2003 - 12:44:

Jag kan glädja Jörgen Pedersen med att redaktörsfrågan håller på att utredas. Om det blir något avlönat eller fortsatt ideellt får framtiden utvisa. Jag tycker dock att man borde vara mera nyanserad i sin kritik mot tidningen eftersom det är allom känt att vi söker ny redaktör. Att ett och annat nummer av tidningen kanske blir lite tunnare beror dock inte helt på redaktören utan också på oss andra som inte kommer med bidrag till densamma.

Av LottaH Fredagen den 21 februari, 2003 - 13:21:

Sinnet rann över men när man jobbar och jobbar och bara får ris..... och inget glatt då tar det slut.

Det är inte lätt att få ihop någon tidning på flera sidor när man inte får något material utan de är 1 till 3 st som ska hitta allt som ska passa alla.

Tänk att man sällan får rosor när man är ute och jobbar. Detta händer även i telefon, det finns medlemmar som har jobbat för föreningen, som nu har slutat därför att deras anhöriga för ris för att de inte är hemma och svara i telefon.

Vist ska man tåla kritik men, man kan inte ändar på saker med en gång utan det tar tid. Sen när styrelsen har gått ut med att de söker en redaktör, så kan man inte ändra på saker på mindre än 2 mån.

Av Anna Persson Lördagen den 21 juni, 2003 - 11:38:

Hur går det med den nya/nye redaktören för Diskulogen? Och när kommer nästa nummer?

Nog borde stora DIS kunna spotta ut åtminstone ett nr av Diskulogen per kvartal, när nästan alla andra släktforskarföreningar verkar klara av att få ut sina tidningar?

Av Sture Bjelkåker Lördagen den 21 juni, 2003 - 22:42:

Diskulogen nr 61 är under tryckning och beräknas vara i medlemmarnas brevlådor omkring 30 juni. Det är sista numret för Björn Johansson, som välförtjänt drar sig tillbaka efter 20 år som ideellt arbetande redaktör. Från och med nr 62 kommer tidningen i fyrfärgstryck och avtalet med den nye redaktören är i det närmaste klart. Vi räknar med att utgivningen med delvis nya förutsättningar ska blir mera regelbunden i fortsättningen.
Sture Bjelkåker / ordförande DIS