DISGENs källkod borde göras fritt tillgänglig!

DIS Forum: 5. DIS verksamhet och utveckling: DISGENs källkod borde göras fritt tillgänglig!

Av Timmy Brolin Fredagen den 3 december, 2004 - 07:25:

Peter: Du bör kunna använda dig av GEDCOM-utdrag för att föra över släktforskningsarbeten mellan windows och mac.

Eftersom DISGEN utvecklarna inte påstås få betalt för sitt arbete så ser jag inte anledningen till att programmet har så pass höga licenskostnader som det har.
I vilket fall som helst så vore det givetvis bra om källkoden gjordes tillgänglig. Det finns ett antal lämpliga openscource-licenser att välja mellan.

Av Daniel Berglund Söndagen den 5 december, 2004 - 00:03:

Anledningen till att man tar ett marknadsmässigt pris (som ändå inte är särskilt högt!) är förstås att man vill dra in pengar till föreningen. Se det som att medlemmarna donerar sin tid och föreningen omsätter denna i pengar. Detta är mycket vanligt i de flesta ideella föreningar..

De som vill se källoden som open source bör gå med i föreningen och se till att vinna tillräckligt många anhängare för sin tes. Därefter går det nog att övertyga styrelsen.

Jag har ju inte sett källkoden själv, men Mac-användare ska inte hoppas för mycket eftersom den tydligen är skriven i Delphi. Kylix är väl enda möjligheten, men den produkten har ju Borland i praktiken lagt ner :-(

Av Nils-Åke Bjäresten Söndagen den 2 januari, 2005 - 19:41:

De släktforskare som använder Disgen är beroende av att programutvecklingen fungerar på ett bra sätt både nu och i framtiden. Nu bygger DIS upp en ny organisation för programutvecklingen, men informationen om hur denna verksamhet framskrider är knapphändig. Självfallet leder detta till att en del Disgen-användare börjar leta efter alternativ till Disgen. När Disgen 8 lanserades var det förmodligen ett kompetent program. I dag finns det andra program som är minst lika kompetenta, t ex Legacy 5.0.

Jag välkomnar den diskussion som Mattias har startat om Disgens källkod. Disgen 8 bör underhållas under ytterligare någon tid, men det är inte självklart att den nuvarande källkoden skall ligga till grund för kommande versioner. Jag tror att utvecklingen bör inledas av en förutsättningslös analys av de krav man ställer på framtida versioner av programmet. När denna analys är gjord kan man välja utvecklingsplattform. Om man väljer att arbeta på detta sätt tror jag att man ganska snabbt kommer fram till att man för en Windows-version av programmet bör satsa på Microsoft .NET Framework och programmeringsspråket C#, som är modernt, objekt-orienterat och standardiserat (ISO/IEC 23270). Detta språk är också accepterat i den datavetenskapliga utbildningen, i vissa fall tycks det vara så att C# är det första programmeringsspråk som den studerande får lära sig, se t ex boken "Programmeringens grunder med exempel i C#" av Björn Abelli. För utvecklingen av C# - program använder man lämpligen Microsoft .NET Framework Development Kit som kan laddas ner gratis från
http:// msdn.microsoft.com/netframework/downloads/framework1_1

När utvecklingsplattformen är gratis bör det bli enklare att engagera fler kunniga programutvecklare i utvecklingsprocessen. Källkoden för en ny version av Disgen bör nog inte släppas "fri" från början, jag tror att man skall vänta tills man har en någorlunda konkurrenskraftig produkt. Frisläppandet bör då kunna ske på villkor som liknar de som det svenska företaget MySQL AB har tillämpat på databasprogrammet MySQL.

Nils-Åke Bjäresten
Medlen 15361

Av Nils-Åke Bjäresten Onsdagen den 12 januari, 2005 - 20:26:

I boken "Programmeringens Grunder" säger Björn Abelli att han valt C# därför att det är ett objektorienterat språk, men ändå tillåter konstruktioner för att illustrera konventionell sekvensiell programmering. Han ser det som en fördel att C# syntaxmässigt har stora likheter med C, C++ och Java. Dessutom nämns att C# har väl utbyggda klassbibliotek som gör att man kan skapa hur komplexa program som helst. På sidan 69 i Datormagazin nr 11 2004 finns en ´antavla´ för C#.

Program skrivna i C# bör också kunna köras under Linux och Mac OS X. Det finns nämligen ett utvecklingsprojekt som kallas Mono, vars syfte är att skapa utvecklingsverktyg som är kompatibla med .NET Framework,
se http://www.mono-project.com.

Björn Abelli rekommenderar att man vid utveckling av C# program använder en syntax-känslig texteditor. Sådana editorer kan laddas ner gratis eller köpas för en ringa kostnad. Microsoft's professionella utvecklingsverktyg är Visual Studio .NET som finns i olika varianter. Dustin's pris för Visual Studio .NET 2003 Professional Special Edition är 7595 kr + moms. Den något enklare varianten Visual C# .NET Standard 2003 kostar 1036 kr + moms. Man kommer snart att släppa Visual Studio 2005. Utöver editionerna Professional och Standard finns även Express Edition om vilken Microsoft säger: "The Express products expand the Visual Studio product line to include lightweight, easy-to-use, easy-to-learn tools for hobbyists, enthusiasts, and novices who want to build dynamic Windows applications and Web sites. --- The Visual Studio 2005 Express Edition Beta Products are available for free public download.
( http://lab.msdn.microsoft.com/vs2005/get )

Nils-Åke Bjäresten
Medlen 15361

Av Nils-Åke Bjäresten Onsdagen den 19 januari, 2005 - 19:53:

I "Programmeringens grunder" (Studentlitteratur, ISBN 91-44-03597-7) betonar Björn Abelli vikten av att göra en ordentlig problemanalys: "I och med att vi har definierat problemet, har vi halva lösningen klar!" Boken är på c:a 350 sidor varav c:a 65 sidor handlar om Objektorientering. Även vana programmerare bör kunna finna en hel del guldkorn i denna bok. En annan mycket läsvärd bok är "Beginning C# Objects, From Concepts to Code" av Jacquie Barker och Grant Palmer (Apress, ISBN 1-59059-360-X). Denna bok förklarar på ett mycket lättförståeligt sätt vad ´Objektorienterad Programutveckling´ är. Även i denna bok betonas vikten av att man gör en ordentligt problemanalys innan man påbörjar programmeringen.

I diskussionen om Disgens källkod har nämnts att den är skriven i Delphi. På Internet hittar man en historik över Delphi där man bl a kan läsa: "Borland Delphi is a high-level, compiled, strongly typed language that supports structured and object-oriented design. Delphi language is based on Object Pascal. Today, Delphi is much more than ´Object Pascal language´." Borlands senaste produkt är Delphi 2005. Det framgår av "Borland Delphi 2005 Reviewer's Guide" att Borland nu satsar på C# och .NET. På sidan 55 kan man läsa: "Actually, Delphi 2005 ships with three compilers. One of these compilers, the C# compiler, is licensed from Microsoft. Consequently, C# applications you build in Delphi 2005 generate the same intermediate language (IL) code as those built with Visual Studio." På sidan 59 kan man läsa: "While Borland is committed to the .NET platform as the future of Windows development, Borland also knows that the majority of desktop developers maintain applications on the Win32 platform, and Borland is just as committed to providing those developers with the advanced features that they need."

Min slutsats är att Microsoft nu satsar på C# och .NET samt att Borland ställer in sig i ledet. Kommer detta att påverka Disgen-utvecklingen??? Jag hoppas att jag får ett svar på denna fråga. Avslutningsvis vill jag framföra ett öskemål om att medlemmarna får en betydligt bättre insyn i programutvecklingen, och härvidlag åberopar jag vad som står på sidan 2 i Handledningen för Disgen 8: "Föreningen DIS värnar om tanken att inom en ideell förenings ramar verka för en kontinuerlig dialog med sina medlemmar och erbjuda program som uppfyller deras behov och önskemål. Genom föreningsformen erbjuds också stora möjligheter till utbyte av idéer, tankar och forskningsresultat."

Nils-Åke Bjäresten
Medlem 15361

Av Nils-Åke Bjäresten Söndagen den 27 mars, 2005 - 11:50:

Under rubriken "3. DISGEN - Släktforskarprogrammet" finns nu den nya rubriken "Frågor om kommande versioner av DISGEN". Jag föreslår att man där skapar underrubriken "DISGENs källkod borde göras fritt tillgänglig!" samt flyttar ovanstående diskussionsinlägg dit.

Nils-Åke Bjäresten
Medlem 15361

Av Gabriel Frisk Måndagen den 28 mars, 2005 - 10:41:

NEJ Nils-Åke, DISGEN:s källkod skall INTE göras fritt tillgänglig, oberoende av var den saken diskuteras. Om koden släpps fri dröjer det inte länge förrän det dyker upp "släkttabeller" över homo- och lesbogiften, för att inte tala om adoptivbarn, som många redan nu har svårigheter med att presentera på rätt sätt. För att kunna göra ett bra släktprogram behöver programmeraren ha insikt i släktforskning och programmering, två egenskaper som sällan innehas av en och samma person. Jag vill att programutvecklingen skall styras centralt av DIS som förut!

Mvh
Gabriel
DIS medlem #14972

Av Nils-Åke Bjäresten Måndagen den 28 mars, 2005 - 15:56:

Hej Gabriel!

Att jag har gjort några inlägg under rubriken "DISGENs källkod borde göras fritt tillgänglig!" betyder inte att jag rekommenderar detta. Däremot pekar jag på ett framgångsrikt programutvecklingsföretag som har släppt sin källkod fri på villkor som gör att man inte har tappat kontrollen över programmet. Men om det är så att frågan om fri källkod är för känslig för att över huvud taget diskuteras, så tar jag tillbaka mitt förslag om flyttning av nämnda rubrik.

Mvh,
Nils-Åke
Medlem 15361

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: