Av Jörgen Pedersen Torsdagen den 2 juni, 2005 - 21:46: |
Jag har lämnat in utdrag (eller vad det kallas) till DISBYT på min frus sida med - som jag tycker - mycket bra resultat. Vad jag skulle vilja se framöver är ett utökat samarbete mellan DIS-föreningarna i Sverige, Norge och Danmark. Själv tillhör jag de sk "bastarderna", dvs min pappa var från Danmark och där har jag hela min släkt på hans sida. Nu startar alltså DIS/Danmark upp DIS-Treff och jag tycker det skulle vara helt fantastiskt om jag kunde skicka in "mina" uppgifter dit och få någon slags bra svar. Tyvärr är det ju så att jag måste vara medlem i DIS/Danmark för att det ska fungera på det viset. Alltså, min fråga är om man inte kan etablera ett samarbete att om du är medlem i ett DIS i Sverige, Norge eller Danmark, så kan du också göra en sökning i den motsvarande databasen. Låter det helt omöjligt?
Av Alf Christophersen Torsdagen den 2 juni, 2005 - 22:30: |
Pga. tjenesten er så ny har vi ikke fått kommet så langt i å gjøre Ruben så godt kjent med programvaren han bruker at han får dette til. Nye versjoner av GEDtreff er underveis, men jeg må reise ned til ham i Danmark og installere dette samt gå gjennom programvarens nyheter før du kan slippe til med å sende inn data.
Det er også mulig at vi ikke har huske på å orientere tidligere om at medlemmer i Föreningen DIS og DIS-Norge fritt kan sende inn sine data, også data på svensk og norsk side (samt amerikansk), altså ikke begrenset til kun den danske slekten.
Du kan også fritt sende inn data til norsk DIStreff om du ønsker. Du (og alle andre) er da velkommen til å sende inn hele materialet, ikke bare begrenset til din evt. norske slekt.
Årsaken er at mange nordmenn ellers har slekt i Sverige, både røtter og etterslekt etter disse. Disse kan da få tilslag mot ditt materiale på helt andre kanter enn hva du forventer deg.
Velkommen skal du være med bidrag både i DIS-Norges database samt DIS-Danmarks database.
Hilsen norsk DIStreff-koordinator og utvikler av GEDtreff, programvaren DIS-Norge og DIS-Danmark benytter til å lage deres Distreff/DIStræf-bidrag med.