Arkiverade (äldre) inlägg fram till 18 april, 2004

DIS Forum: 5. DIS verksamhet och utveckling: Diskulogen: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 18 april, 2004
Av Elisabeth Thorsell Lördagen den 5 juli, 2003 - 20:20:

Nu är det juli, och jag har inte sett någon Diskulog?

Tack till Björn J för ett jättejobb genom många år!

Av Elisabeth Thorsell Tisdagen den 8 juli, 2003 - 20:23:

Igår var det 7/7 och då trillade Diskulogen in i brevlådan.

Jag vet att Bjärn jobbat som en bäver med Diskulogen, och det tackar vi som sagt för.

Men jag hoppas att den nya redaktören (vem är det?) ska få resurser att bygga upp en ny och ännu bättre Diskulog, något i klass med den norska DIS-tidskriften, som varit alldeles förträfflig.

En organisation med så mycket medlemmar, och ambitioner, som DIS Sverige bör ha en högklassig tidskrift.

Av Elisabeth Thorsell Tisdagen den 8 juli, 2003 - 20:24:

Igår var det 7/7 och då trillade Diskulogen in i brevlådan.

Jag vet att Björn jobbat som en bäver med Diskulogen, och det tackar vi som sagt för.

Men jag hoppas att den nya redaktören (vem är det?) ska få resurser att bygga upp en ny och ännu bättre Diskulog, något i klass med den norska DIS-tidskriften, som varit alldeles förträfflig.

En organisation med så mycket medlemmar, och ambitioner, som DIS Sverige bör ha en högklassig tidskrift.

Av Olof Cronberg Torsdagen den 10 juli, 2003 - 00:53:

Hej Elisabeth!

Vi kommer att satsa mer resurser på Diskulogen framöver.

Precis som du tycker jag att norska Slekt og Data har varit mycket aptitlig, både till utseende och innehåll. Jag tycker att man har lyckats få en bra mix att släktforsknings- och datarelaterade artiklar samt också mellan artiklar för nybörjare och mer vana.

Ny redaktör blir Bernt Stenmark i Sandviken. Den som har någon artikel av intresse är som vanligt välkommen att skicka den till diskulogen@dis.se

/Olof C

Av Jörgen Pedersen Måndagen den 13 oktober, 2003 - 16:09:

Eftersom jag tidigare varit kritisk till tidningens utseende, innehåll och frekvens, så måste jag naturligtvis också ge beröm när det är bra. Senaste Diskulogen som ramlade ner i min brevlåda förra veckan är verkligen ett lyft. Nu är den verkligen representativ för en förening som har 20.000 medlemmar. En verkligen snygg och trevlig produkt blev det. Ska man ha något önskemål, och det får man väl ha, så skulle åtminstone jag vilja se ännu fler sidor i tidningen. Trettio sidor, eller hur många det nu var, känns lite för lite. Det dubbla vore helt OK, men det är klart, det kanske blir svårt att fylla 60 sidor, eller...?

Av Gunder Grünning Måndagen den 13 oktober, 2003 - 22:18:

Flera sidor....?
Det hänger nog mycket på alla oss medlemmar det.
Eller...?

Av Maj-Brith Andersson Onsdagen den 10 mars, 2004 - 12:39:

Om ni tänker ändra något i de olika Diskulog programmen.
Så tänk på att det finns många som kanske inte är så datakunniga.
Ex. lite äldre personer där Svenskan är det rådande språket !
Men som ändå funderar på att köpa ert programm för registrering av sina släktforskningar.
Skräm inte bort dessa personer genom att krångla till något som är bra!
Hälsningar Maj-Brith Andersson

Av Gunder Grünning Söndagen den 14 mars, 2004 - 13:41:

Maj-Brith,
är det något särskilt du tänker på som kan skrämma bort någon? Diskulogen är vår tidning och så vitt jag vet är den på svenska, men visst kan det förekomma utländska facktermer i den. Jag hoppas dock att dessa blir förklarade. Jag misstänker att du egentligen menar programmet Disgen. Till det finns en utförlig handledning och om det i den finns för svåra ord kan man ju påtala vilka de är. Det vore kanske på sin plats att du bättre förklarar vad menar.
Hälsningar Gunder Grünning

Av Jörgen Pedersen Lördagen den 17 april, 2004 - 17:20:

Alltså, jag bara undrar! Diskulogen ska väl komma ut med 4 nummer per år, eller...? I min sinnevärld innebär det mars, juni, sept och dec. Idag är det den 17 april och fortfarande ingen tidning. Vad har hänt?

Av Eva Dahlberg Söndagen den 18 april, 2004 - 08:37:

Jörgen, under rubriken Nyheter från startsidan
"April 8 Extra stort nummer av Diskulogen
Nummer 64 distribueras något senare än tänkt, men är å andra sidan ovanligt omfattande. Tidningen kommer att adresseras den 23 april och kommer att vara i din brevlåda några dagar därefter."

Hälsningar,
Eva