Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Checklisteprogram som skall styra min forskning

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ja, jag kunde tänka mig att använda Excel i många olika sammanhang, t.ex. forskning på faddrar.

Vad gäller att hålla reda på vilka källor jag sökt i, finns en mycket användbar funktion i Disgen, nämligen flaggor. De kan man använda till att markera (tagga) på personer, och det är enkelt att söka på och kombinera.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Det finns ju några notistyper man kan använda i sammanhanget som jag tycker fungerar bra.
    Nämligen Oforskat och Hypotes.
    Hypotes är en textnotis, så där kan man lägga en rad/stycke per "notis".
    Använder man inte Referens till nåt kanske även den kan vara användbar.
    Personerna kan då även få en flagga man enkelt kan söka på.

Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Citat Ursprungligen postat av Torgny Larsson Visa inlägg
    ... flaggor. De kan man använda till att markera (tagga) på personer...
    Problemet med binära flaggor (som i Disgen) är ju att - i fallet med källor - man behöver åtminstone dessa fyra värden: 'Ej relevant', 'Ännu ej sökt', 'Sökt, men ej funnen' och 'Sökt samt funnen'.

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ja det vore trevligt med dynamiska flaggor, men till dess. En person kan ju ha flera flaggor, obegränsat.

Sven Lagerström
    Medlemsnr
    53398
    Flaggor i all ära, men när man tar bort dem är de borta. Det finns ett värde i att spara historik, så att man kan följa vägen fram till resultatet. Att ha referenser till en uppgift är jättebra, men har man inte ganska ofta undrat: Var fick jag det här ifrån? Hur vet jag att det är just den Stina Olsdotter som gifte sig med just den Pehr Pehrsson?

Det finns en hake till, och det är att Disgen bara finns för Windows. Själv jobbar jag i Linux-miljö, så då får man hitta andra lösningar.
    Senast redigerat av slager den 2021-03-27 klockan 13:38.

Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Citat Ursprungligen postat av Torgny Larsson Visa inlägg
    En person kan ju ha flera flaggor, obegränsat.
    Förvisso sant, men för varje tänkbar källa behövs då tre binära flaggor: 'Relevant', 'Sökt', 'Funnen'.
    För att söka fram de personer, som sökts men ännu ej blivit funnen i en viss och för personen ifråga relevant källa, skulle dårför följande flagg-uttryck behöva formuleras och värderas: 'Relevant' OCH 'Sökt' OCH ICKE 'Funnen'. Låter det sig enkelt göras i Disgen?

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Håller med att det kunde varit bra med en möjlighet att notera var man forskat och vad resultatet blev. Jag använder flaggor flitigt och kombinerade söknignar och även noteringar i textnotiser för styrning av min forskning. Generellt är jag positivt till användning av alla hjälpmedel för att uppnå kvalitet både i forskningen och i presentation av forskningen. Word, Excel, Powerpoint, Webb-format. Disgen har även många kontrollfunktioner, och openRGD är utmärkt att kontrollera släktträd med.

Sven Lagerström
    Medlemsnr
    53398
    Jag har nu inaktiverat länken till min skiss (inlägg #7), för jag håller på att jobba om den. Återkommer förhoppningsvis med något bättre!

Sven Lagerström
    Medlemsnr
    53398
    Hej, nu är jag tillbaka igen med en ny idéskiss, förhoppningsvis lite renare än den förra. Tyngdpunkten ligger också mer på att dokumentera det man gör, alltså processen lika mycket som resultatet. Processen, stegen man tagit, brukar tendera att "komma bort" när man väl hittat sitt resultat. Men hur man kom dit är egentligen ofta av lika stort intresse som själva släktnotisen, för en annan forskare eller när man själv återvänder efter ett tag.

Den handfull släktprogram jag tittat på har ingen självklar hantering av referenser för stegen fram. Om jag hittar en mor så lägger jag självklart in en referens till källan för hennes födelsedatum, men vad var det som fick mig att tro att det var just den Stina Jonsdotter som var modern? Hur tänkte jag, vad byggde jag på? Det vill jag fånga upp bättre med det här verktyget.

Men självklart ska man också få lite tips för sin forskning, som Matz efterlyste i starten av den här tråden. Man kan registrera Att göra-uppgifter kopplade till en viss person, man får en uppställning av källor som visat sig fruktbara för de närmaste anhöriga, och man får en lathund/checklista med sina favoritkällor för olika uppgifter. Man får också en snabb översikt av var det fattas forskningsinsatser.

Jag har gjort en demo som återfinns på vense.se/prototyp. En beskrivande text öppnas i eget fönster (om man inte har blockerat popup-fönster). Det är helt ok att provköra, man kan inte förstöra något "riktigt". Men börja gärna med att klicka runt för att se vad som redan är inlagt, det ger nog bästa förståelsen.

Upplägget med sidopanel passar knappast ihop med Disgen (snarare i så fall med Genney), men tankarna bakom och funktionaliteten kan man väl resonera om ändå.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •