Det finns såvitt jag vet bara en enda officiell 5.5-standard, men vad gäller avvikelser, ofullständigheter och tillägg i Disgen får man läsa källkoden. Mängden implementerade privata taggar är i alla fall liten (8 tror jag) och används inte; de är avstängda i de versioner av Disgen som gått ut till allmänheten. Annars finns det t ex en tagg för faddrar. Det är nog ganska otestad mark. Sedan finns det åtskilliga taggar i gedcom som inte stöds i Disgen (tänk på allt det här 'temple ready'-stoffet).
En konfigurationsfil låter bra men jag tror det är tekniskt svårt att "beskriva" avvikelser från gedcomstandarden i en konfigfil. Jag har aldrig kommit till skott, men hade jag gjort den här hanteringen i Disgen hade jag försökt definiera enskilda avvikelser eller tillägg först, på papper, och sedan gjort en lista över alla som ska stödjas. Sedan hade jag skrivit importkod i Disgen och låtit varje "väldefinierad avvikelse" eller tillägg ha sin kodsekvens. Själva användargränssnittet skulle sedan ha varit listor med kryssrutor där användaren väljer vilket program man vill importera från, vilket Disgen skulle mappa på en eller flera "väldefinierade avvikelser", eller så skulle man (avacerat) kunna välja ut enskilda avvikelser direkt.
Vi skulle ju kunna försöka använda wikin för att lista avvikelser eller tillägg och definiera hur de ska hanteras i Disgen och se hur långt vi kommer?