Arkiverade (äldre) inlägg fram till 20 juli, 2008

DIS Forum: 6. Ordet är fritt (Efterlysningar hänvisas till www.genealogi.se): Alternativ till anbytarforum: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 20 juli, 2008
Av Timmy Brolin Söndagen den 30 mars, 2008 - 11:27:

Anbytarforum som diskussionsmiljö har sakta men säkert försämrats sedan jag blev medlem. Man får inte länka till släktforskningsmaterial man har på en websida någonstans, diskussioner modereras i vissa fall lite väl hårt, diskussioner som inte är strikt on-topic stängs ner, och nu är dessutom forumdelen "ordet är fritt" stängd, vilket innebär att om man inte hittar en rubrik som perfekt passar på det inlägg man vill göra så får man helt enkelt inte göra inlägget.
Inlägg och diskussioner verkar nästan raderas och stängas på daglig basis.
Man har infört en massa onödigt strikta regler på vad och vem som får diskuteras. Mycket striktare än vad personuppgiftslagen egentligen kräver. Reglerna på ett fritt forum behöver inte vara mer komplicerade än såhär: "Sveriges lag gäller, och glöm inte att behandla andra som du själv vill bli behandlad"
Nu har man tydligen även avgiftsbelagt anbytarforumet. Det är faktiskt inte alls dyrt att driva ett forum, så denna avgift är mest bara ett sätt att få in en halv miljon extra om året som en lösning på förbundets haltande ekonomi.

Jag anser att släktforskning borde karaktäriseras av öppenhet och frihet. I linje med de flesta andra verksamheter av hobby- och frivilligkaraktär som bedrivs på internet idag.

Kan det vara så att det behövs ett alternativ till anbytarforum?
DIS Forum skulle i så fall vara en given kandidat, även om man ur öppenhets och frihetssynpunkt kanske hade önskat att det skulle göras öppet även för ickemedlemmar i så fall.

Vad säger ni?

Av C-G Magnusson Söndagen den 30 mars, 2008 - 12:36:

Det finns redan alternativa forum: Proviniens, Ostkanten, GenealogIQ, Scangen etc. Jag håller inte helt med om dina åsikter om hur ett forum ska skötas. Besökarna måste hållas i ganska strama tyglar för att det inte ska bli kaos. Jag tror dock att modereringen kan skötas av flera lugna, erfarna medlemmar på ideell basis.

Tyvärr har Släktforskarförbundets ointresse för interaktivitet (forum m.m.) på Internet allvarligt försämrat Anbytarforum (AF), Rötter har legat i träda länge och man har slutat utveckla de databaser som finns. Att man sedan anställt en redaktör som är avogt inställd till medlemmarna och dess aktiviteter på Internet gör inte saken bättre.

Rötter och AF borde vara den naturliga samlingsplatsen (portal) att besöka om man vill veta mer om (i första hand svensk) släktforskning, där man kan ställa frågor osv. Tyvärr har man nu med avgifter skrämt bort de utländska besökarna och försvårat för nybörjare att komma igång. En nyordning skulle behövas. Kanske borde ett nytt förbund skapas, som är intresserade av interaktivitet med medlemmar och presumtiva medlemmar över nätet.

DIS är inget föredöme när det gäller att informera och att erbjuda interaktivitet för sina medlemmar över Internet.

Av Kristian Jerméus Måndagen den 31 mars, 2008 - 01:22:

Jag håller inte med om att "besökarna måste hållas i strama tyglar". Är själv en moderator på ett annat forum och plockar bort sådant som inte följer reglerna.
Hittills har jag inte behövt plocka bort speciellt många inlägg, mest flyttat trådar för att dessa ligger i fel kategori.
Detta är forumet:

http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/

Är sunt förnuft som gäller. I vissa tavlor är man striktare än andra. Ofta om dessa går offtopics så delar man upp tråden i två delar om det är möjligt.
Modererade inlägg tas inte bort från forumet utan hamnar i kategorin "modererade inlägg".

Av Daniel Regnér Lördagen den 19 juli, 2008 - 13:10:

Mitt personliga intryck som "släktforsknings-nybörjare" med stor internetvana är Anbytarforum (men även detta forum) ligger sisådär 5-10 år efter i användarvänlighet och upplägg av sina forum.
Anbytarforums system med att arkivera inlägg är uppåt väggarna, anledningen till detta verkar vara att man har 1 tråd / ämne
tex.
Anbytarforum » Landskap » Östergötland » Socknar » Västerlösa

här diskuterar man då allt om västerlösa, ja förutom läshjälp, som har en egen del
i ett "normalt" forum skulle "västerlösa" vara ett underforum och varje fråga skulle vara en egen tråd, på så sätt slipper man ha 2-3 olika diskussioner invävda i varandra. Vill man vara ännu hårdare så skippar man sockenforumen och stannar vid nivån "socknar"

Av Rolf Carlsson Lördagen den 19 juli, 2008 - 17:09:

Jag är som du relativt ny som släktforskare och med hyfsade datakunskaper. Jag har tidigt i år använt Anbytarforum och fick i och för sig hjälp av en entusiastisk person. Oberoende av den tekniska lösningen är Du beroende av att någon just med kunskap i din fråga/efterlysning råkar läsa frågan.

Vad rena personefterlysningar beträffar anser jag att DISBYT är ett bättre verktyg, där jag också kan komma i kontakt med någon som forskat på samma person/er. En imponerande mängd poster med relationer och källor har rapporterats in av 1000-tals medlemmar. Feedback av inrapporterade poster är till stor hjälp för att bedöma kvalitén av det jag tagit fram.

Ju mer vi rapporterar in - även av sekundära relationer till våra släktträd - desto effektivare blir databasen som hjälp i letandet. Själva sökkriterierna skulle säkert kunna kompletteras för att ge fler varianter.

Av Alf Christophersen (M00919) Lördagen den 19 juli, 2008 - 17:24:

Bra beskrevet.
Og har ni släkt i Norge eller Danmark finnes det tilgjengelig der också. Se etter Distreff eller Distræf

Av Daniel Regnér Söndagen den 20 juli, 2008 - 02:22:

Nu är det ju då inte alltid man är ute efter en efterlysning eller liknande, men om ett forum har nån form av "överblickbarhet" så kanske chansen att någon hittar min fråga är aningen större än om den hamnar som ett nytt svar i en 5 år gammal tråd, intrasslat i massa andra svar/frågor

Läshjälp på anbytarforum fungerar ju så att varje "hjälpämne" har en egen tråd, sen att man inte kan markera dem som lösta osv är ju en brist

Av Eva Dahlberg (M07851) Söndagen den 20 juli, 2008 - 09:43:

Daniel, många "sockenexperter" bland släktforskare föredrar en sammanhållen diskussion - släkter griper in i varandra osv. Överblickbarheten finns även genom släktnamn och yrken samt till viss del inom en del andra ämnesområden. Släktforskingsforum kanske inte är riktigt samma sak som andra forum? Frågor kan vara långlivade (svaren har lång giltighet) och det kommer hela tiden in nya som kanske i vissa fall vill veta något som redan finns.

Jag vet inte vad du syftar på men jag läser ibland några andra släktforskningsforum med annan struktur (de öppna delarna av Proveniens och GenealogiQ) som mer har egna trådar, men man får ju ingen överblick anser jag.

Om jag är intresserad av en socken eller ett annat ämne så kan jag läsa genom gamla inlägg i den på Anbytarforum. Kan du ge exempel på forum du tycker fungerar bra? Jag tycker nämligen att överblickbarheten i Anbytarforum är bra - fem år gamla trådar kan faktiskt fungera - OM din fråga hör dit ... det är inte ofta en så gammal tråd öppnas men ofta har den då giltiga skäl.

Sökfunktionen fungerar bra så att du kan söka på nyckelord. Det finns väl en risk att man öppnar nya trådar alltför ofta i stället för att söka upp en befintlig tråd (där inget kanske skrivit på ett tag men där svaret på din fråga kanske står redan ...).

Nytt senaste vecka och möjligheterna att under Sök ta andra tidsperioder (nytt senaste 30 dagarna t.ex.) och då kanske ta ett ämne i taget ger en bra överblickbar bild av verksamheten på senare tid (bra om man varit bortrest).

Det fanns från starten 1998 till överflyttningen 2007 möjligheten att göra enskilda efterlysningar under landskapen, och de tappar helt struktur och överblick och "återfinns aldrig" om någon skulle forska på samma person. Titta på en sådan lista över personer/efterlysningar. Samma funktion har Spårlöst försvunna USA-emigranter.

I Läshjälp har man nu under t.ex. Småland arkiverat tidigare års läshjälper (se 00-trådarna längst upp).

I några fall har det dock blivt sämre med övergången till Discus4 - vi hade undernivåer under några ämnen som hamnat alfabetiskt bland frågorna, i stället för att hamna som tydliga underrubriker (Se under Övriga ämnen) och en del är för intresserade av att skapa egna rubriker om enstaka frågor under just Övriga ämnen och under Metodfrågor, där frågorna skulle passa bättre under t.ex. en socken om man inte gör en väldigt generell rubrik.

Mycket handlar till syvende och sist om att sätta bra rubriker på sina frågor/ämnen.

Hälsningar,
Eva Dahlberg
medlem 7851
ledamot av redaktionsrådet Rötterrådet 2003- februari 2007, ledamot av Släktforskarförbundets styrelse aug 2005-aug2007

Av Eva Dahlberg (M07851) Söndagen den 20 juli, 2008 - 11:06:

När det gäller Disbyt kan jag bara instämma med Rolf Carlsson, att ju mer material medlemmarna lämnar in desto bättre. I dag är det en minoritet av DIS 25 000 medlemmar som lämnat in material - ca 6 000.

Materialet som finns i databasen (med hjälp av uppgifter i samarbetsprojektet SPÅR - Sveriges personregister genom århundrandena - finns även Släktdatas födelseregister och födelseuppgifterna ut den näst senaste cd:n Sveriges dödbok, dvs. Sveriges dödbok 1947-2003) representerade i mars 2008 ändå ca 40 % av alla som föddes i Sverige under åren 1750-1900.

Hur får vi fler medlemmar att lämna i material?
Hälsningar,
Eva

Av Alf Christophersen (M00919) Söndagen den 20 juli, 2008 - 12:04:

Kanskje en spørring (enkät ??) er lurt å ha, med bl.a. spørsmål til de som ikke har levert eller vil levere om de kunne tenke seg å bidra om de kunne sende inn ferdig materiale, klart til søk og inlegging i basen

Men det er nok vansker med å skjønne hvordan lage Gedcom-fil og hva det innebærer som ant. vil være hovedårsak. En begrunnelse hos oss var i en test-spørring at de trodde at ved Gedcom-eksport ble alle data overført til Gedcom-filen og var ikke lenger tilgjengelig i sin egen database.

(Var dog kun et par som skrev slikt, men misoppfattelsen kan eksistere og bør avklares at det er en feil tro.

En annen er at man er ikke ferdig med slektsforskingen.

En tredje hos oss har vært, vi har ikke noe å etterlyse-

(Men, det er lenge siden vi sist hadde en test.)

Hos oss har ca. 20% bidratt til Distreff-basen.
Litt avhengig av hvor aktiv lokal fadder er i sitt lokallag på møter etc. med å vise tjenesten og hvilken nytte det har, både for seg selv, men også for andre.