Av Rolf Carlsson Söndagen den 20 juli, 2008 - 13:52: |
Att DISBYT är en ytterst vikitg funktion är vi många som är överens om. Vad kan DIS göra för att motivera "alla" medlemmar att rapportera och även återrapportera det som lades in för några år sedan. Eftersom allt fler rapporterar in finns det ofta matchningar som går längre bakåt eller åt sidan än det som rapporterades in för några år sedan.
Det måste inte vara en direkt efterlysning för att rapportera till DISBYT. Det bör vara ett naturligt steg i forskningen att med jämna mellanrum skicka in en fil. Med en ytterst liten insats hos var och en av oss ger detta en otrolig hävstångseffekt som hjälp åt andras amtidigt som det ger värdefull feedback åt oss själva.
Av Alf Christophersen (M00919) Söndagen den 20 juli, 2008 - 14:20: |
Spørsmålet mitt burde kanskje vært oppsummert med et spørsmål.
Hva må vi gjøre for at alle medlemmer får det inn som et aktivt verktøy i sitt forskermetoderepertoar samt får innsikt i at bidrag til Disbyt er noe man har behov for å sende inn nesten fra dag en i forskningen og absolutt ikke er noe man skal vente til etter at slektsboka er trykket (med kanskje som resultat at slektsboka må gjenutgis pga alle hullene som ble fylt av andre medlemmer som savner sine slektninger i DISBYT, men som burde vært der.
:-)
Er det tilstrekkelig med artikler i Diskulogen (pluss evt. "Slekt og Data" og "Slægt og Data", eller er andre midler mer nyttige, f.eks. jungeltelegrafen som vi kaller det på norsk, det at folk snakker med hverandre og forteller hvilke fordeler det har og hvordan bidra, eller har du og andre forslag til andre måter?
(Strengt tatt burde dette flyttes til annen tråd :-) )
Av Daniel Regnér Måndagen den 21 juli, 2008 - 00:14: |
@ Eva
Det som gör att jag upplever vissa trådar som svåröverblickbara är bla funktionen med arkivering, vilken verkar klippa mitt i
i "vanliga" forum så delas trådarna upp på flera sidor med säg 20 inlägg / sida som man enkelt kan hoppa mellan
Det är nog en ren vanesak antar jag
men många som är aktiva på flertalet forum är vana vid den "standard" som verkar råda på alla phpBB-liknande forum
jag kan se det "optimala" forumet som nån form av blandning av "evighetstrådar" på 150 sidor som kompletteras av kortare sidospår för specifika ärenden.
nu är det ju troligen inte aktuellt att byta forumsmotor eftersom man då skulle tappa en hel massa inlägg eftersom det sällan går att flytta mellan olika forumssystem
Av Daniel Regnér Måndagen den 21 juli, 2008 - 00:18: |
Forumet på GenealogiQ är precis det stuket som jag anser vara "standard" på moderna forum. Det som Anbytarforum och även detta på DIS verkar mer vara av karaktären "trimmad gästbok"
Av Anders Berg M01397 Måndagen den 21 juli, 2008 - 08:29: |
Något riktigt bra phpBB forum för släktforskare har jag inte sett. GenealogiQ är väldigt ostrukturerat tycker jag, det finns bara ett ämne i princip (Frågor och snack kring släktforskning) där allt hamnar huller om buller, plus lite läshjälp och uppslag. Ett forum som vilken släktforskare som helst kan smälla upp på sin egen hemsida. Det går inte alls att jämföra med ett så omfattande forum som Anbytarforum. Håller med om att det finns en hel del förbättringar även där, men grundstrukturen är rätt OK. Det är förstås också ett krav att forumet klarar den mycket stora mängden inlägg. Förra året testades vBulletin och befanns otillräckligt, därför valde man att uppgradera till senaste Discus i stället.
Visst är phpBB nästan standard idag, och jag gillar den också. Men släktforskare är konservativa och med högre medelålder än på de flesta andra forum, så har man vant sig vid Discus är det svårt att tänka om. Anbytarforum satte nästan en standard själv i Sverige. DIS Forum och NOGs forum valde ju också Discus.
Nu lär det enligt rykten vara på gång med ett "alternativ" till AF... Vet inte mer men det blir ju spännande.
Av Anders Berg M01397 Måndagen den 21 juli, 2008 - 08:43: |
Diskussionen om DISBYT tycker jag inte hör hemma här, det är något helt annat än ett diskussions- och efterlysningsforum.
Ändå en synpunkt: kanske rabatterat pris på Disgen kan vara ett lockbete att lämna in sin forskning? Jag är förvånad att 19000 av 25000 medlemmar inte är med!
Av Alf Christophersen (M00919) Måndagen den 21 juli, 2008 - 09:11: |
Du kan jo prøve http://www.disnorge.no/slektsforum
Vi har en avdeling der for etterlysing av slekt i Sverige som det er ok om dere i Sverige av og til ser på i tilfelle det er din slekt som etterlyses :-)
Av Alf Christophersen (M00919) Måndagen den 21 juli, 2008 - 09:38: |
En annen struktur på en diskusjonsforum finner dere i det norske Digitalarkivets diskusjonsforum,
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebFront.exe?slag=vis&tekst=debattforuma.htm&spraak=
F.eks. brukarforumet:
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listtema&debatt=brukar
Av Rolf Carlsson Måndagen den 21 juli, 2008 - 09:45: |
Andeers
Jag förstår inte helt din kommentar. Riktigt är att DISBYT inte är något diskussionsforum.
Som efterlysningsverktyg/personregister måste DIDBYT ha potential att bli det mest kraftfulla verktyget, om "alla" släktforskare regelbundet rapporterar nya personidentiteter. Om detta löper väl så finns det ju inte mycket mer att hämta genom efterlysning (vilket i så fall tyder på att någon har information "i byrålådan"). 40 % av födda personer är naturligtvis inte tillräckligt - detta måste succesivt höjas till 50 - 60 - 70 % med familjerelationer.
Fördelen med DISBYT är att jag kan modifiera min sökning på litet olika sätt (flera borde vara möjligt) samt att jag genom att stega hos andra forskare kan finna relationer som är värdefulla. Det har förekommit att jag av händelse hittat något, som var till nytta, men inte letade efter just då.
Vad gäller kött till benen, dvs kompletterande information och levnadsuppgifter till en person, gård, yrke osv är säkert AF rätt forum.
Av Eva Dahlberg Måndagen den 21 juli, 2008 - 10:30: |
Fördelen med att diskutera personer i ett diskussionsforum är att man kan påtala/uppmärksamma felaktigheter i forskningen/träden. I Disbyt finns många felaktigheter som gör att jag verkligen hoppas att man kontaktar en forskare, eller förljer personerna i hela kedjorna - inte bara försöker hitta personerna själv med nedslag i född/vigd/död-notis.
Jag har nyligen påpekat för en forskare att jag upptäckt att hans linjer går fel (det har då legat ute ett halvår) eftersom han blandat ihop två kvinnor (kusiner med liknande namn, födda samma år) - det tar givetvis ett tag innan det rättas till, och under tiden är ju risken att någon annan tar den tråden (särskilt eftersom notiserna har många stjärnor).
Det är inte bara kött på benen som behöver diskuteras, utan även forskningen som sådan.
Sedan bidrar jag själv till att inte fler % finns i Disbyt, eftersom jag inte lämnat in allt mitt eget material ...
Hälsningar,
Eva