Arkiverade (äldre) inlägg fram till 24 maj, 2006

DIS Forum: 6. Ordet är fritt (Efterlysningar hänvisas till www.genealogi.se): Lite utanför ämnet: Hjälp med datorn: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 24 maj, 2006
Av Kristian Jerméus Torsdagen den 10 mars, 2005 - 11:25:

Om du nu ska köpa en diskettenhet så är det usb-anslutning som gäller, både enklare och mer framtidssäkert.
När det sen gäller usb-minne så kan jag rekommendera detta när det gäller att flytta data mellan datorerna. Däremot så är alternativet inget om man ska göra en säkerhetskopiering.

Till Lennart: Antar att du menar Parallell-porten när du skriver VGA

Av Lennart Ekström Torsdagen den 10 mars, 2005 - 12:42:

Det är rätt Kristian, Jag slant i mina tankar. Paralellporten är det rätta. Själv använder jag USM-minne som är att föredra. Men behöver man disketter finns alltså möjlighet till extern sådan och självfallet USB före paralll.

MVH/Lennart

Av Kerstin Lidén Torsdagen den 10 mars, 2005 - 17:02:

Tack, alla ni, som kommit med hjälp och tips! Nu har jag alla data på den nya bärbara datorn. Toppen!
Är det någon av er som har erfarenhet av trådlösa nätverk?
Kerstin

Av Andreas Lundby Torsdagen den 18 maj, 2006 - 14:42:

Jag har fått problem med min dator efter att jag startade om den...när jag sätter igång den så står det "ett diskfel har uppstått, tryck ctrl,alt,del för att starta om" då tryckte jag ctrl, alt, del och exakt samma sak hände igen....vad är det some e fel???

Av Niklas Lundin Torsdagen den 18 maj, 2006 - 14:48:

Prova att stänga av datorn helt en gång genom att hålla inne startknappen.
Kolla också så du inte har en diskett i.

Niklas

Av Ernst Nyberg Måndagen den 22 maj, 2006 - 08:58:

Kristian Jerméus skrev: "När det sen gäller usb-minne så kan jag rekommendera detta när det gäller att flytta data mellan datorerna. Däremot så är alternativet inget om man ska göra en säkerhetskopiering". En kort fråga: Varför skulle USB-minnet (den där pinnen som man ticker in i datorn) inte duga för säkerhetskopiering??
Ni som använder CD-skivor för säkerhetskopiering, vilken typ är "bäst". Det finns ju nu all världens varianter som skiljs åt med olika bokstavskombinationer. Och för att göra det litet svårare finns det dessutom + och -. Jag har en helt ny bärbar dator så den skall klara av alla varianter, men som sagt: vilken är bäst?

Av Jan Lilliesköld Måndagen den 22 maj, 2006 - 10:51:

Det är nog med tanke på att ett usb-minne inte är ett så säkert lagringsmedia som han inte vill rekommendera detta för backupändamål. En CD-skiva (speciellt den sorten med "engångsskrivning") är väl normalt hållbar några år iallafall...

Själv har jag dock använt usb-minnet för att "fördela gracerna" på tre olika datorer, så jag hopas att inte samtliga tre datorer (fins på olika håll geografiskt) skall kollapsa samtidigt ;-)

Av Ernst Nyberg Tisdagen den 23 maj, 2006 - 18:58:

Om man använder CD-skivor för säkerhetskopiering, skall det vara R eller RW.

Av Niklas Lundin Onsdagen den 24 maj, 2006 - 08:11:

Hej Ernst

Det har ingen betydelse. Enda skillnaden är att på en RW-skiva kan man raderna innehållet och/eller skiva in ny data på den. En R-skiva kan man inte göra det på.

Niklas

Av Gunnar Jonsson (M00707) Onsdagen den 24 maj, 2006 - 09:49:

R-skivan är säkrare. RW kan "tappa minnet", vilket jag vet av egen erfarenhet.