Arkiverade (äldre) inlägg fram till 26 juli, 2008

DIS Forum: 6. Ordet är fritt (Efterlysningar hänvisas till www.genealogi.se): Alternativ till anbytarforum: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 26 juli, 2008
Av Eva Dahlberg Måndagen den 21 juli, 2008 - 10:52:

Daniel, jag tycker att GenealogiQ är ostrukturerat och inte ger mig en överblick (och jag tror inte bara att det är min höga ålder :)) - jag måste öppna för att se vad varje tråd handlar om (konsten att sätta rubriker igen) vilket jag slipper i Anbytarforum.
Men det är också för att det inte finns några mellanrubriker av t.ex. sockentyp - för mig är alla socknar jag har anor i intressanta att läsa, oavsett tidsperiod t.ex. liksom jag blir intresserad om en fråga börjar bra under en annan socken/rubrik jag normalt inte skulle läsa.

Jag ser väl att många andra intresseforum har phpBB men har väl vant mig för mycket att få se en trädstruktur, att jag inte uppskattar dem ...

Jag vet ett annat släktforskarforum med phpbb-bas med sockendiskussioner som nivå och därefter enskilda trådar för personer eller andra efterlysningar, men då måste man ändå öppna för att se vilken tid det gäller - namnet säger för lite (återigen rubriksättningen) - och jag vet inte hur det går att göra länkningar om personen AA som diskuteras visar sig vara barnbarn till person BB som diskuterats tidigare i egen tråd. Det bör väl gå antar jag. Men om det blir omfattande antal trådar under en rubrik så tappar man ju överskådligheten igen.

Arkiven fungerar ju bättre än sidor kan jag tycka - om man vet att något diskuterades den 21 juli 2006 från en hänvisning man får eller ger i en diskussion (eller från ens egen källhänvisning till uppgiften i sitt dataprogram!!) så är det ju lättare återfinna än att det finns på "sidan 7 i diskussionen" (även om man anger ett datum för de inläggen så kan man ju behöva bläddra på många sidor för att hitta rätt tidsperiod). Man har väl forumen till lite olika saker kanske?

Jag är rätt Discus-orienterad det erkänner jag :)
Hälsningar,
Eva

Av Anders Berg M01397 Måndagen den 21 juli, 2008 - 11:18:

Alf, javisst ja, DIS Norge har ju sitt forum i ett väl strukturerat phpBB forum. Finns det sidor motsvarande "Nytt senaste dag" eller "Nytt senaste vecka"? Annars känns det lite svårt att följa diskussionerna. Det kanske finns fler möjligheter om man loggar in.

Rolf, det är lite definitionsfrågor. Jag har svårt att sätta likhetstecken mellan "efterlysningsverktyg" och "personregister". DISBYT är för mig ett personregister och sökverktyg, eller en databas. Bland informationen där finns en kontaktperson, som man person till person kan byta uppgifter med eller påtala fel.

En efterlysning är för mig det steg som kommer efter man genom att söka i olika källor eller databaser inte hittat det man letar efter. Då gör man en efterlysning på ett forum för att få kontakt med många olika forskare som kan hjälpa till. Där uppstår ofta en diskussion.

Det är för mig två ganska olika saker, men bägge med sina förtjänster.

Av Anders Berg M01397 Måndagen den 21 juli, 2008 - 11:25:

DIS Norges forum har förstås standardfunktionen i phpBB att man som inloggad kan se "nya inlägg sedan sitt senaste besök" och "Dina inlägg".

Av Rolf Carlsson Måndagen den 21 juli, 2008 - 15:15:

Man kan ge barnet flera namn, bara man vet vad man menar med dem. Anders, jag accepterar din definition, som väl egentligen stämmer rätt väl med vad jag skrev ovan.

Visst finns det många fel i DISBYT - därför är det som jag också skrev viktigt att förnya min fil även om jag inte tillfört något på en tid. Någon annan har kanske gjort det och jag ser då att jag nog hade fel i vissa fall. Jag har upptäckt flera sådana förhållanden, gjort reflektionen detta kan inte stämma, och gnetat vidare och efter en tid kommit på den sannolikt rätta lösningen. Genom att arbeta itterativt förbättrar vi succesivt den totala kvalitén i DISBYT.

Eva, en självrannsakan, tänk om såväl du själv som alla andra rapporterade in det som ni vet men behållit för er själva.

Vi är tillbaka till själva kärnfrågan:
rapportera in allt Du vet och kan verifiera,
rätta till det som Du kommit på är fel,
när du bygger upp uppgifter om Din släkt ta även med "sidopersoner" som svågrar, svägerskor med familjer, svärföräldrar osv (ofta hittar man dessa när man ändå håller på).

Jag tror att vi här behöver hjälp från DIS.

Av Alf Christophersen (M00919) Måndagen den 21 juli, 2008 - 15:23:

Rolf, og DIS (og DIS-Norge og DIS-Danmark) trenger hjelp av medlemmer som kan feks. php og perl :-)

(Hilsen en fotsoldat i Tordenskiolds hær, for å si det på norsk :-) )

Av Eva Dahlberg Måndagen den 21 juli, 2008 - 16:21:

Rolf, nu är jag ju styrelsemedlem i DIS :) och vi funderar alltsom oftast på vad det är som gör att det inte ökar mer. Men en anledning till att jag själv inte rapporterar allt jag har, är att jag inte riktigt gillar att få material "lånat" av någon annan som inte kontaktar mig.

Diskussionsforum där man diskuterar sig fram till lösningar är en sak jag gillar, men i nuläget är det lite för lite sådana problemlösningar på Anbytarforum (dvs. sådant som inte är att slå upp en enskild uppgift).

Hälsningar,
Eva

PS. Jag ska kika på DIS-Norges forum!

Av Alf Christophersen (M00919) Måndagen den 21 juli, 2008 - 17:48:

Eva, du er velkommen!

Av Rolf Carlsson Måndagen den 21 juli, 2008 - 22:28:

Eva, du har kanske själv svarat på styrelsens funderingar. Vi närmar oss pudelns kärna.

Jag håller också på ett visst mått av integritet. Om vi i DISBYT kommer in på 1900-talet, är vi rätt nära nu levande personer. Här träder ju 100-årsgränsen in. Detta tycker jag är tillfyllest. Vad gäller personer längre tillbaka i tiden visas ju endast uppgifter, som är helt offentliga och redan i annan form finns på nätet (Genline, SVAR, AD). Jag känner här inga betänkligheter att detta tas med i DISBYT. Dessutom visas ju inte alla mina uppgifter utan vid varje förfrågan de medlemmar som rapporterat in personuppgifter beträffande ett specifikt namn.

Visst kan jag förstå att Du och andra som arbetat länge med släktforskning och redan väl verifierat resultaten mest känner er som givare. DIS är definitivt inget kollektiv men det borde finnas en god solidaritet mellan medlemmarna att både ge och ta (även om några får ge litet mera).

Om det bara är några dumma nybörjare som i blåögd förhoppning rapporterar in till DISBYT, når vi inget bra totalresultat med vår släktforskning.

Om styrelsen funderat över konsekvenserna varför inte DISBYT utvecklas som önskat, vore det väl klokt att försöka finna orsakerna och aktivt åtgärda dessa. Vad är styrelsens mål med DISBYT?

Av Eva Dahlberg Måndagen den 21 juli, 2008 - 22:43:

Djupare filosofi om DISBYT bör nog tas i egen diskussion (jag har själv bidragit till villospåren i denna diskussion) - och dina tankegångar Rolf om en mer "total"-befolkningsbas påminner en del om denna idé "DIS Forum: 2. DISBYT - Databasen: DISBYT på Internet: Rikstäckande genealogisk databas" - en lååång diskussion.

Styrelsen har inte diskuterat i termer "konsekvenser av varför inte Disbyt utvecklas" utan hur man lockar fler att bidra.

hälsningar,
Eva

PS. Jag anser nog att jag bidrar utan att majoriteten av min forskning ligger med i basen. Jag tycker inte alls att bara nybörjare ska bidra till Disbyt, jag har inte kommenterat vilka som ska lägga in.

Av Rolf Carlsson Lördagen den 26 juli, 2008 - 23:44:

Hej Eva och övriga i styrelsen!

Egentligen har vi inte kommit in på något villospår utan snarare närmat oss kärnproblemet. En genealogisk rikstäckande databas är enligt min terminologi en vetenskaplig databas där varje individ erhåller en unik identitet. Till detta är det säkert mycket långt (såväl tidsmässigt som vad dataresurser i form av process- och lagringskapacitet beträffar) och sannolikt utanför vad Dis kan åstadkomma. Jag har inga ambitioner att medverka i denna diskussion.

Först var jag något skeptisk till DISBYT, men efter det att jag gjort ett par inrapporteringar med feedback, insåg jag att denna databas har en enorm potential som stöd i alla medlemmars forskning (såväl som givare som mottagare). DISBYT har nog kommit i närheten av den kritiska massa, som erfordras, för att vara ett effektivt stöd. DISBYT har potential att bli Dis viktigaste tillgång till stöd för släktforskning.

Eva har alldeles rätt att det finns många fel i DISBYT, vilket är naturligt för de, som ligger först i inrapporteringen. Jag har själv upplevt detsamma. Det är självfallet lättare att kontrollera och ifrågasätta än att göra den första inrapporteringen på släktrelationerna till en person. Emellertid upplever jag det något känsligoladdat, som även Eva tar upp, att påpeka att möjligtvis har du kommit in på ett villospår (den enklaste lösningen var inte den rätta). Själv skulle jag bara vara tacksam, om någon påpekade att jag gjort "ett mistag". Jag vill åstadkomma ett resultat, som är korrekt.

DISBYT bygger på de många personernas inrapportering. Genom att fler och fler ringar läggs bredvid/på varandra sker dels dubbleringar av individer och dels ökas täckningsgraden av samtliga individer i Sveriges historiska befolkning. Detta är en unik möjlighet att både öka antalet individer och att höja kvalitén i inrapporterade uppgifter, om de, som tidigare rapporterat, korrigerar det, som de inser varit fel, genom att följa upp nya uppgifter.

Efter att ha läst vad som skrivs i Dis Forum och även i Diskulogen anser jag att DISBYT orättvist hamnar i skymundan. (Visserligen fanns en artikel i senaste nummer av Diskulogen).

För att kunna initiera lämpliga åtgärder för att stimulera ökad inrapportering till DISBYT och höjning av kvalitén på redan inrapporterade poster räcker det inte med att se konsekvenserna utan att finna orsakerna härtill. Det finns många orsaker:

- jag vill hålla min information för mig själv eller bara selektivt lämna den vidare
- jag har ej förstått (tekniskt) hur jag skall skapa en datafil och skicka in den
- jag är av naturen lat, struntar i DISBYT och nöjer mig med vad jag hittat
- jag har lagt min sex år gamla släktforskning på hyllan och accepterar de fel den har
- jag har tusen andra skäl att inte skicka in vad jag vet.

Det uppstår två huvudmål, nämligen dels att öka antalet inrapporterade poster med fler nya identiteter och dels att tidigare inrapporteringar korrigeras med vad som vid senare inrapporteringar visar sig vara den mest sannolika lösningen (100-procentig säkerhet är många gånger svår att säkerställa i uppgifter som är 200 år och äldre).

Utan ett aktivt stöd och energiskt arbete från Dis sker nog inte den ökning av volym och kvalité, som många av oss önskar.

Det ligger inte i min natur att föra en akademisk diskussion för diskussionens egen skull utan förhoppningen att den skall utmynna i åtgärder som leder till ett uppsatt mål. Det finns flera kriterier att mäta utvecklingen av DISBYT, t ex antalet inrapporterade poster, antalet träffar på de två högsta nivåerna, antalet medlemmar som kontinuerligt rapporterar/återrapporterar och många fler.

Eftersom styrelsen uppenbarligen redan diskuterat hur man lockar fler att delta, vore det värdefullt att få erfara vad styrelsen har för funderingar. Härutöver kan det kanske även finnas tankar på vissa funktonsförbättringar för att stärka verktyget. Kan det finnas anledningen "att fråga medlemmarna", vad som kan göras?

Låt oss gemensamt förbättra våra forskningsresultat och finna ytterligare släktled/släktrelationer genom att fortsätta uppbyggandet av DISBYT såväl beträffande kvantitet som kvalité.

Hälsningar

Rolf