Arkiverade (äldre) inlägg fram till 8 September, 2002

DIS Forum: 6. Ordet är fritt (Efterlysningar hänvisas till www.genealogi.se): Forumets vara eller inte vara?: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 8 September, 2002
Av Rick Ekman Fredagen den 16 augusti, 2002 - 19:59:

Håller detta forum på att dö?
Den senaste veckans skörd endast 4 rubriker som har inlägg!
Det kan väl inte vara så att alla bara läser och aldrig svarar eller lägger upp nya disskusioner.
Tittar man på de som skrivit inlägg så är det samma personer som ständigt återkommer.
Med så många medlemmar som DIS har borde detta forum vara ett av de mest aktiva inom området.
Nu slås det av Anbytarforum med hästlängder även på områden som väl kanske vore mer lägligt att ha här, då de är datorrelaterade och inte anrelaterade.
Skärp till er DIS medlemmar och håll disskusionen levande annars kan man lika gärna lägga ner forumet och hänvisa till Anbytarforum, så att det blir ännu mer nerlusat av icke anbytarrelaterade disskusioner.

Av Sten-Sture Tersmeden Fredagen den 16 augusti, 2002 - 22:52:

Inte lägga ned, men mer reklam (i Anbytarforum!?). Jag har alltid undrat över de 16000 medlemmarna, de borde verkligen nyttja detta sätta för frågor och kommentarer.
Vad kan det bero på? Ålderssammansättning (= många ovana datoranvändare, kan "bara" DISGEN)?
Men det behövs väl några eldsjälar/experter som alltid besvarar frågorna. Det är lätt att tröttna när ingen svarar.

Av Rick Ekman Lördagen den 17 augusti, 2002 - 09:18:

Reklam ja, men hur?
I respektive medlemsblad kanske?
I Diskulogen borde det ständigt stå en annons om DIS-Forum och DIS-Byt!
Och vad gäller eldsjälar så verkar det finnas svar på det mesta om man bara ställer frågan!
Man är sällan ensam om att ha stött på något problem och vad jag har sett hitintills så finns det för det mesta någon lösning som någon kommit på.
Så fråga på!

Av Kjell Johansson Söndagen den 18 augusti, 2002 - 11:30:

Om jag har något jag vill skriva om så tyckar det är nästan omöjligt att lista ut under vilken rubrik inlägget ska ligga.
Måste jag läsa igenom befintliga ämnen och alla underrubriker för att hitta rätt plats för inlägget???

Av Rick Ekman Söndagen den 18 augusti, 2002 - 21:25:

Kan hålla med dig om detta!
Det är ett totalt kaos i ämnen med underrubriker.
Detta trots att forumet är så ungt. Problemet är väl att vem som helst kan lägga till nya rubriker och alla tar sig tyvärr inte tid att kolla var det är lämpligast att lägga det.
Ett sätt vore väl att ha en rubrik som heter nya ämnen, som sedan forumvärden tar ställning till och placerar under lämplig huvudrubrik. Observera att jag nu inte pratar om någon censur, utan enbart en adiministrativ åtgärd.
På detta sätt skulle trädstrukturen kunna hållas på en logisk nivå.
Synpunkter?

Av Sten-Sture Tersmeden Söndagen den 18 augusti, 2002 - 21:33:

Bra förslag Rick!

Av Stefan Andersson Måndagen den 19 augusti, 2002 - 12:44:

Instämmer med Ricks förslag, det framgår ju t.ex. av anbytarforum att detta är en nödvändighet. Finns det någon forumvärd?

Av Rick Ekman Torsdagen den 22 augusti, 2002 - 18:33:

Så dödde diskusionen igen!
Inte ens den som kan kalla sig forumvärd ansåg tydligen att tråden var värd att följa längre.
Måste väl vara så eftersom Stefan inte fått något svar på sin fråga!
Kom igen nu och för disskusionen och forumet framåt i utvecklingen.

Av Susann Sannefjäll Torsdagen den 22 augusti, 2002 - 19:50:

Jag tycker det är mycket svårt att hitta rätt bland DIS-sidor och var jag skall skriva mina frågor mm, men det hänger förmodligen ihop med att jag är en rätt ny medlem inom DIS.
Jag klassar mig dessutom som en nybörjare inom släktforskning.
Förhoppningsvis så lär jag mig, men jag tar gärna emot tips och idéer.

Med vänliga hälsningar
Susann i Uddevalla

Av Karl-Erik Lerbro Söndagen den 8 september, 2002 - 11:44:

På tiden kanske med en synpunkt på Ny Forum. Skulle gjort det tidigare, men det är mycket som man tänker som inte blir av.
Redan från början tyckte jag att det är alldeles för hårt strukturerat. Man tröttnar snart på att leta i alla vinklar och vrår. Kanske det är lite mindre frustrerande om man har bredband. Men med modemanslutning är det jobbigt — även om datum för senast inlägget är angivet. Det är ju heller inte säkert att den som skriver inlägget tänker i samma banor som läsaren vad det gäller att välja plats för sitt inlägg och formulera inlägget "sökvänligt".

Susann Sunnefjäll vill "skylla" svårigheten att hitta bland inläggen på att hon är relativt ny medlem. Inte då, Susann, jag har varit medlem nästan sedan DIS startade och tycker det är lika snårigt.

Reklam vill någon ha. Får vi inte tillräckligt av detta skräp (ävan om en del vill kalla det information) på våra skärmar, både via e-post och på hemsidor?

För min del föredrar jag en återgång till "Gamla forum". Även om det ibland kanske blev lite längt att ladda hem. Det senare avhjälpes med arkivläggning av gamla inlägg.