Arkiverade (äldre) inlägg fram till 23 September, 2002

DIS Forum: 6. Ordet är fritt (Efterlysningar hänvisas till www.genealogi.se): Är DIS aktiv eller inte ?: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 23 September, 2002
Av Sture-h Fredagen den 20 september, 2002 - 18:34:

Alla har ju olika intressen och det är svårt att hitta just det som väcker mäst intresse.

Nu handlar ju detta om DIS som några haft bra ideér om hur man kan få igång forumen.

Men att föra iden till verklighet kanske är svårare. Frågan är om någon som jobbar på DIS läser denna tråd?

Det vore ju något om någon på DIS var delaktig i denna diskussion annars blir ju detta en hypotetisk fråga, eller?

Att stå i evigheter och fundera om man skulle tanka biler för att kunna köra hem hjälper ju inte mycket. Man måste ju göra det också hmm !

Av Karl-Edvard Thorén Fredagen den 20 september, 2002 - 20:32:

Jag tycker att Dis Forum har fel utformning. Jag har skrivit ett inlägg under den rubriken utan att få svar. På ett vis var gamla Forum bättre för där hänvisades svaret till frågan här får man allt i en röra och får själv pussla ihop frågor och svar.
Jah tycker att ett svar skall komma direkt, under eller över frågan men på samma ställe precis som när man svara på ett E-mail.

Av Gunnar Nässén Fredagen den 20 september, 2002 - 21:09:

Att DIS faddrar har ett eget, låst, priviligierat 'pladderforum' kanske förtar lite av effekten med DIS Forum och avskärmar faddrarna från de vanliga medlemmarna och deras frågor. I stället borde ju faddrarna vara en integrerad del i DIS Forumet och delta i de dagliga löpande diskussionerna.

Avsikten med faddersystemet en gång i tiden var ju att faddrarna skulle vara till hjälp för medlemmar som fått problem med Disgen-programmen. Är det något som lyser med sin frånvaro i detta forum så är det nog avsaknaden av just faddrar. Var är ni?

Kan nog hålla med om att utformningen av DIS Forum är lite tveksam. Att koppla frågor och svar med trådar är ju ofta ett bra system som gör det lätt att följa svar och kommentarer till en viss specifik fråga. Omvänd datumordning gör det också lättare att följa en diskussion.

Du väldigt anonyme moderator eller admin välkommen in i diskussionen - vi väntar på dina synpunkter!

Av Marianne Munktell Lördagen den 21 september, 2002 - 08:12:

Gunnar Nässén!

Jag är en av faddrarna. Det är tråkigt att höra att du inte har fått svar när du har skrivit till en fadder, men varför nöjer du dig med det? Varför skriver du inte till en annan fadder när du inte fått svar inom rimlig tid, eller ringer? Brev kan komma bort, faddern kan ha varit sjuk, bortrest eller haft problem med e-posten. Detta har förekommit flera gånger.

Jag kan på förekommen anledning meddela att vårt låsta Fadder Forum inte har fungerat sen nya DIS Forum startade. Det finns behov av att utbyta erfarenheter faddrar emellan och mycket av det som avhandlas är inte av intresse för övriga medlemmar.

Jag brukar läsa DIS Forum varje dag och svarar på frågor i den mån jag kan.

Jag anser inte att jag som fadder eller DIS-funktionär ska behöva bemöta allt som skrivs i detta Forum.

Som medlem i DIS skriver jag inlägg när jag anser att jag har något att tillföra debatten. Anonyma inlägg, som t.ex. från Sture-h, anser jag inte värda att ens bemöta. Så här står det i anvisningarna:
För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
1. Skriva FÖR o EFTERNAMN i rutan "Användarnamn"
2. Fylla i din e-postadress.

Marianne Munktell
DISGEN-fadder och suppleant i DIS styrelse

Av Sture-h Lördagen den 21 september, 2002 - 13:41:

Hej Marianne Munktell

Vad menar du att det inte är värt att svara på inlägg från påhittade namn, det vill jag verkligen ha en förklaring på?

Kan du inte inte förklara det,
vilka fördomar du verkar ha?

Man ska väl kunna få vara anonym. Men är det förklaringen då vet man varför det är så dött här.
Då finns det ingen anledning att ödsla massa tid på detta begränsade forum som kräver korrekt e.post och förmodligen sitt riktiga namn

Då är Passagen betydligt mycket bättre och andra forum där folk inte bryr sig om det är det riktiga namnet eller inte.

Av Rick Ekman Lördagen den 21 september, 2002 - 14:28:

Håller delvis med Sture-h.

Ett av problemen med att vara aktiv på diverse forum är att risken för att få spam ökar lavinartat då det finns program som dammsuger newsgrupper och forum efter e-mailadresser.

Att man sedan tycker att det är önskvärt att alla skulle använda namn och e-mailadress är en annan sak.

Dock ska man ju vara medveten om att man kan gå miste om många goda kontakter om man inte anger en e-mailadress, då det finns hjälpsamma människor som inte svarar i forumen pga att de då blir överösta med frågor på sin mail istället för i forumet.

Av Sture-h Lördagen den 21 september, 2002 - 16:13:

Tänk på att man varken hör tonläget. Enbart text som många kan tolka på olika sätt. En viss intigritet ska man väl kunna ha och inte behöva avslöja sig för mycket?

Dessutom vill jag inte avslöja mitt e mail, .Frågan är om man får svaret skickat till sin e mail ?
På Passagen kan man välja att dölja sitt e mail så andra inte ser det.

Ojsan jag råkade skriva igen.

Av Sture Bjelkåker Måndagen den 23 september, 2002 - 00:13:

Nya DIS Forum är relativt nystartat och det finns en del "barnsjukdomar" som ska åtgärdas den närmaste tiden, bl a när det gäller ämnesstrukturen. Allmänt är det DIS web-master som ska vara "forumvärd", men det ska också finnas vidtalade funktionärer med uppgift att bevaka olika ämnen. Det hindrar att inte att alla medlemmar delar med sig av sina kunskaper när man kan och vill.

DIS Forum blir vad vi medlemmar gör det till! (Kanske en del av energin som går åt att att klaga på den låga aktiviteten kunde användas till att göra några sakinlägg?)

Att efterlysningar och liknande ska hänvisas till Anbytarforum är sagt från första början. Men teknikdiskussioner av alla de slag bör som sagt ha en given plats i DIS Forum.

Nya Fadderforum är ännu inte startat. Självklart förväntas faddrarna följa och delta i bl a DISGEN-diskussionen i det öppna forumet, men det behövs också ett ställe där faddrarna kan konferera sinsemellan för att ge bästa hjälp till medlemmarna.

Jag tycker vi ger Nya DIS Forum en chans.

Sture Bjelkåker
ordförande DIS

Av Urban Windahl medlem 7974 Måndagen den 23 september, 2002 - 16:33:

Diskussioner uppstår när det finns behov av sådana, så vi behöver nog inte oroa oss för forumets användbarhet.
Om frågorna är få när det gäller t.ex. DISGEN och DISBYT kan det ju bero på att vi har ett mycket bra program och en dito databas.

Åtskilliga har redan fått svar med hjälp av forumet vilket är glädjande.

Vill du få en uppfattning om hur aktiva våra medlemmar redan varit på hela forumet, och inom respektive område, kan du gå till vänstermenyn:

SÖK- Inlägg - välj Alla - 120 dagar och SÖK

Det blir intressant att göra om detta om ett år.

Av Ove Billing Måndagen den 23 september, 2002 - 22:49:

Jag är liksom Marianne fadder och svarar på inlägg i Forum när jag kan och i övrigt finner anledning. Men jag gillar inte att svara till några anonyma dimfigurer. Vem kan gilla det, förresten?
Man jag brukar försöka svara inom någon dag på praktiskt taget alla mejl som är ställda till mig, oberoende av om medlemmen tillhör "mitt distrikt" eller ej. Detta + telefonsamtal tar egentligen för lång tid för att kännas bra och Forum får därför ofta stryka på foten för min del.

Jag kör med öppen e-adress överallt sedan flera år i alla sammanhang och visst får jag ett och annat spam men inte värre än att jag hinner radera dem, kanske ett om dan. Inget att väsnas om!