Arkiverade (äldre) inlägg fram till 28 September, 2002

DIS Forum: 6. Ordet är fritt (Efterlysningar hänvisas till www.genealogi.se): Är DIS aktiv eller inte ?: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 28 September, 2002
Av Marianne Munktell Tisdagen den 24 september, 2002 - 15:51:

Angående e-postadress och spam.

Det finns ett sätt att lura dem som dammsuger nätet på e-postadresser och det är att t.ex. skriva adressen på följande sätt:
mm snabela abc punkt se .

Jag får mycket spam eftersom min nuvarande och mina tidigare e-postadresser i ABC-klubben har funnits på diverse hemsidor under ett antal år. Jag använder programmet MailWasher för att radera oönskade brev innan jag hämtar posten med Outlook Express.

Man kan kopiera sin adresslista i e-postprogrammet, spara den i ett dokument och sedan radera adresslistan i programmet. E-postadresserna hämtas därefter i stället från dokumentet. Bocka därefter av funktionen att automatiskt spara avsändarens adress i adressboken när man besvarar ett brev. Då råkar andra inte illa ut om man skulle ha fått virusangrepp.

Jag använder dessutom ett antivirusprogram som jag uppdaterar regelbundet och öppnar aldrig misstänkta bilagor utan att viruskolla och använder även sunda förnuftet.

Av Ove Billing Tisdagen den 24 september, 2002 - 17:26:

Tack Marianne för många fina tips, Jag skall pröva dem senare ikväll.

Av Karl-Edvard Thorén Tisdagen den 24 september, 2002 - 22:17:

Ang. aktiviteter på Dis-Forum.

Jag är också Dis-fadder och försöker att svara omgående på de mail som är adresserade till mej eller oss faddrar.
Vår uppgift är att hjälpa våra medlemmar med de frågor de har om programmet, analyzera ev. fel och rapportera dem.

Det känns däremot inte intressant att svara på den typ av inlägg som Sture-h ägnar sej åt.

Välkommen med frågor om Disgen.

Av Cathis Olsson Onsdagen den 25 september, 2002 - 12:14:

Jag har ibland råkat på problem med DIS-gen där manualen inte räcker till. Då har jag mailat faddrarna och i stort sett alltid fått svar innom 24 timmar.

Jag tycker att DIS-fadderverksamheten fungerar utmärkt och tackar på förhand till alla kunniga som ställer upp och hjälper till när jag trasslar till systemet.

Av Sture-h Onsdagen den 25 september, 2002 - 16:44:

Men visst !

Jag sa tidigare förut att på passagen har jag t.ex. kunnat föra en ganska lång diskussion på en hel kväll eller ganska sent.
Ska det här då ta flera dagar tills man får ett svar ?

Jag är en sådan som gillar att diskutera om ett och annat. Ju fortare det går destå roligare blir det, väntar man för länge så kanske man glömt bort varför man startade diskussionen och i vilket syfte eftersom man väntade på ett svar och sen tänkte uttrycka sig mera klart.

Onödigt att lägga för stor energi på förmycket text om ämnet kanske inte var intressant, bättre då att ta det säkra före det osäkra.

Av Kjell Johansson Onsdagen den 25 september, 2002 - 19:36:

Om det är så mycket bättre på passagen så tycker jag att du ska hålla dig där i fortsättningen. Du ska nog inte heller kräva att alla kastar sig över tangentbordet så fort dom läst dina inägg.

Av Sture-h Torsdagen den 26 september, 2002 - 02:36:

Hallå Kjell Johansson

Varför så otrevlig? Har jag satt några krav här på forumet? Om du tittar på vad andra skriver så verkar väl de också sätta krav med sina åsikter, ska du inte påpeka de också ?

Det var jag som startade denna diskussion så om du inte gillar den var är anledningen att komentera så tort ?

Av Knut Egil Hamre Fredagen den 27 september, 2002 - 16:42:

Løsningen Marianne (24.09) har valgt for å ”beskytte” sin e-postadresse synes å være fornuftig. Kanskje en idé at medlemmenes e-postadresser på hjemmesiden konverteres til dette formatet? Det burde vel være mulig for webmaster å gjennomføre dette som en global endring?

Av Sture-h Lördagen den 28 september, 2002 - 17:19:

Angåde namnkrav som kanske blir

Det kanske förklarar varför inte så många diskutera eller bryr sig om DIS kräver sitt riktiga namn? På andra forum är det inte så viktigt vad man kallar sig.

I många övriga forum man hittar med registrering så har många påhittade namn.

Men jag har väl kommit till den mäst seriösaste forum. Ursäkta att man råkade störa, den här diskussionen hade jag inte tänkt mig redan från början.

Tydligen reagerar folk när det rör sig om forumet men ingen om mitt inlägg om moral och etik hur folk beter sig på nätet.
Tydligen skillnad på innehåll och innehåll.

Av Marianne Munktell Lördagen den 28 september, 2002 - 18:46:

Sture-h!

Har det undgått dig att det även på Rötters Anbytarforum har varit diskussion om anonyma inlägg och att de inte tillåts där heller?