Arkiverade (äldre) inlägg fram till 24 mars, 2005

DIS Forum: 6. Ordet är fritt (Efterlysningar hänvisas till www.genealogi.se): Disgen-utskriftsproblem: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 24 mars, 2005
Av Eva Mattsson Onsdagen den 23 mars, 2005 - 12:58:

Jag har gjort utskrift med hjälp av släktmatrikel i Disgen. En av mina släktingar fick barn utom äktenskapet med okänd fader. Sedan blev hon sambo med en annan man och de fick inga barn. Vid utskrift under min släkting står först - utom äktenskap, sedan sambo med NN och därefter kommer barnet. Det ser ut som om det är sambons barn. Jag har testat att ändra inställningar av olika slag, men resultatet blir detsamma. Finns det någon som har något förslag till lösning, så skulle jag uppskatta det?

Av Bertil Magnusson Onsdagen den 23 mars, 2005 - 14:38:

Hej Eva
Jag tror knappast att felet ligger i DISGEN. Troligen är det flera inmatningsfel. För att kunna veta vilket måste man nog sitta vid din dator eller få dina filer till sig.

En första åtgärd för dig är att köra kontrollprogramen under rubriken VERKTYG.
Kör först KONTROLLERA DISGEN FILER och när det är klart och du rättat eventuella fel så kör du KONTROLLERA NOTISER.

Är du nybörjare och inte kört dessa programdelar kan det bli mycket att rätta.

Finns felet ändå kvar hämtar du den individ det gäller och kontrollerar att du endast skapat ett "gifte" och att uppgifterna om detta är rätt.

Har det kommit in "skit" som man inte ser mer än i utskriften kan man tvingas radera individen och mata in korrekta uppgifter igen. Då är troligen också dit problem ur världen.

MVH / Bertil Magnusson

PS "Skit" kan vara osynliga tecken skapade av att fingrarna snubblat och t.ex fått in datatecken som ligger utanför bokstäver och siffror. Förr hade jag själv besvär av tangenten till vänster om "backspace". Tecknet syntes inte men stoppade utskrifter m.m. DS

Av Inger Amnefelt Onsdagen den 23 mars, 2005 - 18:37:

Hej!!

Jag håller nog med Eva att något är tokigt med Släktmatrikel.

Den utskriftsformen verkar inte ta hänsyn till vilket val man gjort i "Skriv giften".

Jag har en person med
barn utom äktenskap
gift och 2 barn
6 barn utom äktenskap
gift inga barn.

På ansdeln blir allt rätt.

På släktmatrikels hamnar alla barn under sista giftet oberoend av hur "skriv giften" är satt.

Glad Påsk
Inger Amnefelt Medl. 10065

Av Marianne Munktell Torsdagen den 24 mars, 2005 - 07:52:

Eva!

Om du skriver ut släktmatrikeln i trädform får du barnen under rätt gifte. I tabellform får jag också barnen efter giftena.

Av Alf Christophersen Torsdagen den 24 mars, 2005 - 13:44:

Du får vel det samme i etterslektstrær i vanlig tabellform også?

Finn Holden har ikke likt denne måten å presentere barn i forhold til gifte i flere år, men har hele tiden fått til svar at så skal dat være.

Kanskje med nye programmører kan det bli endringer her?

Av Eva Mattsson Torsdagen den 24 mars, 2005 - 16:51:

Tack för alla synpunkter. Jag har kontrollerat alla notiser och filer och har använt Disgenprogrammet några år, så några extratecken har jag inte numera. Inger tycks ha förstått mitt problem med utskrift av släktmatrikeln. När jag använder utskrift av trädstrukturen blir det ju rätt, men jag tyckte släktmatrikeln skulle passa mig. Jag vill gärna kunna få med mina anor både "uppåt och nedåt".

Av Bertil Magnusson Torsdagen den 24 mars, 2005 - 17:50:

Hej igen Eva
En sak jag själv inte förstår är vilken utskrift du försöker göra.
Alla här talar om MATRIKEL men det ordet existerar inte i DISGENs vokabulär.

Söker man på ordet under Hjälp får man inget svar.

Man kan ju skriva ut Antavla eller Stamtavla och det kan man göra på olika sätt.
Nu undrar jag och kanske flera med mig, vilken typ och vilket format hade du valt för utskrift när du inte blev nöjd?

Med rätt inställningar har jag sedan 1987 alltid tyckt att DISGEN skapar fina utskrifter.
Givetvis först efter att programmet rensats från "buggar" - och den rensningen har väl Version 8D utsatts för.

Vill man finputsa kan ju RTF-filen justeras med Word eller andra ordbehandlare.

MVH / Bertil Magnusson 031-443070

Av Eva Dahlberg Torsdagen den 24 mars, 2005 - 18:17:

Antavla i form av släktmatrikel - återfinns i handbokens register längst bak med hänvisning till sidan 41 men verkar endast beskrivas med avseende på inställning. På sidan 95 skymtar dock en liten bit av en sådan utskrift.

Det är i princip den jag använder mest eftersom den tar med fastrar, mostrar, kusiner, fyrmänningar till farfar osv.

Däremot upptäckte även denna Eva en liten bekymmersam effekt av samma slag i går i en släktmatrikel där en dotter född 1919 stod efter en kvinna/moder död 1918 - aha, jag har gjort fel tänkte jag, konstigt att jag missat det vid "kontrollera notiser". Men det var just samma sak - dottern var ur mannens andra äktenskap men det är bara hustru 1 som står med och barnet har då hamnat i det äktenskapet - men inte den dotter som finns i det första äktenskapet.

En närmare analys krävs om det inte är något som löses av kommande 8.1.

Hälsningar,
Eva Dahlberg
mdlem 7851

Av Marianne Munktell Torsdagen den 24 mars, 2005 - 19:09:

Eva och Eva m.fl.

Jag förtydligar mitt tidigare inlägg! Det är inte lätt att veta hur utförligt man ska svara!

När jag väljer att skriva ut en antavla och väljer utskriftsform släktmatrikel och har ställt in att skriva ut den i trädform får jag med barnen under rätt giften. Har jag däremot valt att skriva ut i tabellform (fortfarande släktmatrikeln!)får jag alla barnen sist.

Man ställer in tabell- eller trädform under Inställningar - Antavlor - Släktmatrikel: Utskriftsform för de ingående stamtavlorna och markerar Tabellform eller Trädform.

Släktmatrikel i tabellform använder jag sällan för jag tycker den blir rörig. Det är bara när jag vill skriva ut till RTF-fil eller textfil som jag använder den formen. Trädform går inte att skriva ut till RTF-fil eller textfil eftersom den innehåller grafik (strecken i vänster sida).

Av Eva Dahlberg Torsdagen den 24 mars, 2005 - 19:56:

Men jag har trädform med streck i kanten i den med fel! När jag testade nu fungerade det korrekt i båda varianterna - men däremot är den utskrivna med problemet gjord i en med begränsat antal generationer och begränsat släktskap och testen gjordes imed valet Obegränsat.

Hinner inte göra en närmare analys av det nu (det är dessutom två olika datorer om det skulle kunna inverka).

Hälsningar,
Eva Dahlberg