Arkiverade (äldre) inlägg fram till 10 mars, 2005

DIS Forum: 6. Ordet är fritt (Efterlysningar hänvisas till www.genealogi.se): Lite utanför ämnet: Hjälp med datorn: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 10 mars, 2005
Av Per-Erik Torsdagen den 2 september, 2004 - 20:22:

Halloj alla,

Har letat en tid efter någon tjänst (helst svensk) som kan hjälpa en som inte är datasnille precis, med allehanda problem med datorn. Hittade ett företag som heter 123Support (www.123support.se) som verkar ha
slagit huvudet på spiken. Har fått bra hjälp därifrån nu ett par gånger, och dom verkar seriösa. Fungerat bra.
Ett tips bara.

MVH
Per-Erik

Av Ove Billing Onsdagen den 8 september, 2004 - 11:44:

Försök också med www.supportdata net. Gratis!

Av Stig Hansson Torsdagen den 21 oktober, 2004 - 18:53:

Jag har en fråga, som inte direkt är en släktforskarfråga, men har ändå ett visst samband. Det gäller ett gammalt lodur, som jag har problem med. Det är ett arv från slutet av 1800-talet. Bakstycket på loduret slår sej så mycket att klockan stannar. Det är fanerat på en sida och det är ju det som gör att det blir krokigt. Jag har tagit loss bakstycket och blött det och lagt det i spänn och fått det plant. Men det håller ju inte så länge. Man kan ju fanera även baksidan. Men det vill jag ogärna göra p. g. a. att där finns några namn och datum som jag vill bevara. Finns det någon som har en bra lösning på problemet?

Av Gabriel Frisk Fredagen den 22 oktober, 2004 - 06:22:

Att lacka baksidan med genomskinligt lack kunde kanske vara en lösning? Det är ju alltid den målade sidan som buktar utåt...

Mvh
Gabriel

Av Inga Hoff Fredagen den 19 november, 2004 - 20:01:

Vid sidan om min Windows XP med Dis släktforskning har jag sedan 1990 använt min Commedor PC 30 II med programmet Cicero plus. Helt plötsligt fick jag beskedet "Battery failure - Boot failure, check disk and hit any key again".

Har jag mist mitt arbete för gott? Har hela 1900-talets minnen i bl a av brev inskrivna försvunnit? Jag har hela tiden tagit kopior på disketter, som jag förvarar i mitt bankfack. Fick veta av någon att man inte kunde utnyttja dessa på Windows XP.

Finns det någon möjlighet att komma åt mitt material 640kb? Kan man byta batteri?

Eftersom jag talat med en yngre kunnig på området, som påstod att det inte går att utnyttja varken Ciceroprogrammet eller disketterna på min Windows XP, vore jag tacksam om någon som känner till problemet ville skriva några rader och eventuellt rekommendera, vad man kan göra.

Tack på förhand
Inga Hoff

Av Daniel Berglund Tisdagen den 23 november, 2004 - 22:27:

Inga, det är alltså en sådan här pjäs du har? - Det går säkert att byta batteri, men exakt hur och vilken typ det ska vara ser man nog först sedan man öppnat lådan. Därefter får man ställa in hårddiskstorleken i BIOS för att kunna starta den.

Vad är "Cicero plus" för ett program? Databas, ordbehandling.. ?

Lyckas inte det finns det faktiskt en god chans att det går att köra programmet under XP. Det är åtminstone värt att testa. Disketterna är säkerligen läsbara som sådana, men det kan nog vara svårt att hitta något annat program som begriper filformatet.

Fungerar inte programmet under XP kan man försöka en del andra saker, som att låna någon bekants dator med Windows 98 och prova där.

Det blir alltså en del pyssel så det bästa är om du har någon datorkunnig bekant som minns hur DOS fungerar..

Och - innan du stoppar in dina backupdisketter i någon dator så skrivaskydda dem!

Av Inga Hoff Onsdagen den 24 november, 2004 - 19:27:

Tack Daniel för att Du hörde av Dig. Det känns tryggt på något vis, att jag inte behöver oroas över att mitt arbete förhoppningsvis inte har försvunnit. Jag får försöka hitta någon som eventuellt kan byta batteriet och ställa in hårddiskstorleken i BIOS, som Du skrev, för att starta den.

Cicero plus är ett ordbehandlingsprogram med en mycket fin kataloghantering. En mycket fin komplettering till mitt DIS program.

Tack än en gång för Dina råd.
Hoppfulla hälsningar
Inga

Av Kerstin Lidén Tisdagen den 8 mars, 2005 - 17:01:

Hej!
Jag har stött på ett litet problem. Det började med att jag köpte mig en bärbar dator. Den tänkte jag ha till min släktforskning. Men då stöter jag på patrull. När jag gör en säkerhetskopiering från min stationära dator kan jag inte lägga i den i den nya datorn. Den har ingen diskettläsare!!
Hjälp mig! Hur gör jag lättast för att föra över data från Disgen på den stationära till den bärbara??
Undrar
Kerstin Lidén

Av Gunnar Jonsson Tisdagen den 8 mars, 2005 - 17:49:

Hej Kerstin.
Enklast tänkbara är ett fickminne med USB-anslutning.
Använd Utforskaren och kopiera in hela mappen DG8DATA från ena datorn. Lägg sedan in detta i den andra datorn. Fungerar jättebra.
Fungerar även med CD-skivor om du har brännare i den stationära. Kom då ihåg att ta bort skrivskyddet på mappen DG8DATA och hela dess innehåll efter inläsningen från CD-skiva.

Av Lennart Ekström Torsdagen den 10 mars, 2005 - 10:16:

Hej Kerstin.
Det finns små externa diskettenheter att köpa som kopplas till antingen VGA eller seriella porten. Pris ca 500 kr inkl moms ( ex Dustin)

MVH Lennart