Arkiverade (äldre) inlägg fram till 16 juni, 2005

DIS Forum: 6. Ordet är fritt (Efterlysningar hänvisas till www.genealogi.se): Orter och församlingar: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 16 juni, 2005
Av dis12408 Söndagen den 16 juni, 2002 - 16:29:

Hur och var kan man hitta orter och församlingar som inte finns kvar idag?
Ex Vildesby i Uppsala län?

Av Maria Gällman Söndagen den 16 juni, 2002 - 19:49:

Det finns en bok som heter "Sveriges församlingar genom tiderna"

Enligt Servicejouren på RSV (servicejouren@rsv.rsv.se) så ska den finnas för beställning hos: Allmänna Förlaget, Kundtjänst, 106 47 Stockholm. Telefon 08-739 96 30

Har försökt ringa numret, men kommer ej fram.
Har nu beställt boken via vanlig post istället, och väntar på den.

Kostnad: ? fick ej reda på den

Lycka Till

Av Sten-Sture Tersmeden Tisdagen den 18 juni, 2002 - 23:45:

Se hos Riksskatteverket:

http://www.rsv.se/folkbokforing/forsamlingar/index.html
skall innehålla alla gamla församlingar, men jag hittar ej Vildesby! Annan stavning?

Av Gunder Grünning Onsdagen den 19 juni, 2002 - 11:21:

Är du säker på att Vildesby var en egen församling? Hade Vildesby egen kyrka? På Gotland t.ex. är inte alltid en ort liktydigt med en församling. Exempelvis tillhör orten Ljugarn församlingen Ardre.

Av Jan Jutefors Torsdagen den 20 juni, 2002 - 22:52:

Det finns något som heter VILLBO i Tierps kommun

Av dis12408 Söndagen den 16 juni, 2002 - 16:32:

Hur och var kan man hitta orter och församlingar som inte finns kvar idag?
Ex Vildesby i Uppsala län?

Av Eva Dahlberg Söndagen den 16 juni, 2002 - 17:04:

Hej DIS12408!
För att hitta församlingar så rekommenderar jag "Sveriges församlingar genom tiderna". Den finns på välsorterade bibliotek, men är slut från trycket. Finns att läsa på Internet, via utgivaren Riksskatteverkets hemsida www.rsv.se, följ Folkbokföring-Översikt - så finns den i info-rutan som pdf-fil.

Orter kan man hitta i Rosenbergs lexikon (också slut i bokform, men finns som cd) eller cd:n Svenska ortnamn från Sveriges släktforskarförbund. Jag hittar dock inte den ort (?) som du tar som exempel i Svenska ortnamn.

Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg, DIS-medlem 7851

Av Christer Gustavsson Fredagen den 29 november, 2002 - 08:58:

Nu kan du söka på 700.000 svenska ortsnamn, titta på Lantmäteriets hemsida.

Av Göran Sallnäs Måndagen den 25 april, 2005 - 09:37:

Jag har en del av mina rötter i socknarna Blädinge, Skatelöv, Lekaryd och Virestad. fanns det där någon särskild sedvänja hur man valde ut sina faddrar?
Genom soldarregistret har jag bl.a. funnit en anfader, Anders Lindqvist från V. Torsås, med beteckningen KR-02-0162-1717-1697-LiAn. Vad betyder sifferuppgifterna? Måste jag gå till Krigsarkivet för att få fram mer information?

Av Erling Jensen Torsdagen den 16 juni, 2005 - 21:16:

Jeg har en ane som er födt 1796 i Hagreda Södra. Det skulle väre i Sjösås, Växjö. Han var gift med Ewa fom var födt 1803 i Karsaboda?
Den by kan jeg ikke finde!
Kan jeg faa hjälp?
mvh Erling