Av Robert Telin Fredagen den 10 mars, 2006 - 21:42: |
hej
jag heter robert telin och är ny medlem och har
frågor angånde disbyt.
är alla namn normaliserade,t.ex jag har förfäder
som heter thol som har blivit till både tor och tord.
när det gäller namn i det gamla dansk-norska
riket före 1658 bör det inte stå deras namn
på "danska"också inte normaliserat till svenska
såg att ni hade utbyte med finland också
och där är ju ännu värre i och med alla finnar
skriver finska namnformer på svenska namn i
kyrkböckerna hur ska man då söka.
hur göra när man ser ett fel data någon har
gjort,fel datum födelse eller död,fel namn etc
det var många frågor hoppas på svar !!!
hälsningar
robert
Av Niklas Lundin Lördagen den 11 mars, 2006 - 23:33: |
Intressant frågeställning om hur man ska agera när man upptäcker "fel" i Disbyt, det undrar jag också.
Frågan är också om inte "ort" skulle visas mer exakt.
Har man belägg för att en person är född i Helgerum, Västrum (E) är det ju till större nytta för de som letar på samma person att få veta det, än (bara) Västrum.
Av Joel Vogler Lördagen den 18 mars, 2006 - 01:24: |
Vid sökning i DISBYT presenteras i resultatlistan uppgifter om för- och efternamn, socken, län och årtal.
Men plötsligt finns det i familjeöversikterna inte längre några andra uppgifter än namn. Jag hoppas verkligen att det är ett tillfälligt fel!
Av Olof Cronberg (M00082) Lördagen den 18 mars, 2006 - 06:55: |
Hej Joel!
Ja, det var ett tillfälligt fel, som jag hoppas nu är åtgärdat. Istället har det dykt upp två stora nyheter:
1) Där så är möjligt redovisas exakt notistyp, dvs född, döpt, vigd, levde, död, begravd osv. Tidigare visade endast född, död och övrigt.
2) Vi har lagt in länkar till vår nya tjänst DISPOS, där man lättare skall hitta till andra källor. Det finns i dagsläget hänvisningar till Genline GID-nummer för vanliga kyrkoböcker och för vissa län till SCB-längderna. Det finns hänvisningar till register, till Eniros kartor och till några av Rötters söktjänster. Vi hoppas kunna fylla på med mer uppgifter efterhand.
/Olof C
Av Eva Dahlberg Lördagen den 18 mars, 2006 - 06:57: |
Hej Joel! Det skulle presenteras en nyhet idag och då har det möjligen blivit ett fel, för det var inte att plocka bort ort och år ... Jag får samma fel som du. Jag har mejlat Olof C om det.
Vi får hoppas att det går att rätta under dagen eftersom alla medlemmar ska kunna söka i DISBYT idag och få fullt resultat oavsett om de lämnat in material eller inte.
Hälsningar,
Eva Dahlberg
Av Joel Vogler Lördagen den 18 mars, 2006 - 09:50: |
Strålande, en glad överraskning
Av Niklas Lundin Måndagen den 20 mars, 2006 - 09:15: |
Fråga till Eva Dahlberg
ang.
"Vi får hoppas att det går att rätta under dagen eftersom alla medlemmar ska kunna söka i DISBYT idag och få fullt resultat oavsett om de lämnat in material eller inte."
Har de som inte bidragit med material precis samma sökfunktioner som alla andra, med klättrande i träd och det nya med källorhänvisning?
Niklas
Av Eva Dahlberg Måndagen den 20 mars, 2006 - 16:52: |
Nej inte i vanliga fall, klättring i träden är bara för de som själva bidragit med material. Men den 18 mars hade alla medlemmar tillgång till den funktionen. DISPOS finns väl för alla medlemmar tror jag även efter den 18 mars.
Däremot är det inte en exakt källhänvisning, från forskarens material så om du använder DISBYT som källa är det DISBYT du ska hänvisa till. På mina inlämnade framgår ju inte av DISBYT om jag använt kyrkboken på mikrokort, cd eller Genline eller om jag använt en bok eller folkräkningen.
När det gäller dina frågor i inlägget den 11 mars så rättar du felen genom att kontakta forskaren som lämnat in materialet, DIS kan inte rätta det (se artiklar i Diskulogen nr 61 sidan 8-9 och nr 63 sidan 20-23, de finns under startsidans länk till Diskulogen).
Du får en matchning mot databasen när du lämnar in ditt material vilket gör att mer material (som datum) matchas än vad som syns på Internet.
Hälsningar,
Eva Dahlberg
medlem 7851
Av Olof Cronberg (M00082) Fredagen den 31 mars, 2006 - 19:26: |
Hej!
Ett svar till Robert Telin:
I DISBYT normeras namn för att kunna jämföras med andra släktforskares material. De vanligaste stavningsformerna normeras. Det innebär att t.ex. Tol, Thol, Tolle förs ihop.
Samma normering sker vid sökning, vilket innebär att du får träff oavsett vilken stavningsform du anger. Vid redovisningen visas den stavning som släktforskaren har skrivit.
Vi har också valt att normera alla på samma sätt, dvs. att vi har inte dansk stavning i danska eller norska områden av Sverige före 1658. Det beror på att det skulle vara svårt att dra en vettig gräns, och eftersom ändå originalstavningen visas så spelar det inte så stor roll.
Svar till Niclas ang fel:
Upptäcker du fel, skall du meddela den som skickat in materialet. Upptäcker du fel i ditt eget material som har uppkommit i bearbetningen, kan du höra med ditt DISBYT-ombud vad du kan göra för att det inte skall uppstå igen.
Svar till Niclas ang orter:
Styrelsen har beslutat att orter inte skall visas. Detta för att man vill uppmuntra kontakter mellan släktforskare hellre än att bara skriva av uppgifter från DISBYT. Vidare så är en hel del material insamlat under premissen att endast socken-namnet visas.
/Olof C
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Måndagen den 26 juni, 2006 - 22:00: |
Sökning på Disbyt via Disgen 8.1b.
När man i Disgen gör en sökning i Disbyt får man i resultat tabellen upp en personkollumn i stället för familj.
När man då går vidare på person får man bara upp den sökta personen och inte familjeträdet vilket är ett stort minus.
Nu får man gå via Dispos och där söka i Disbyt för att komma till familjen.
För den som har behörighet att se familjen bör det vara den som kommer upp första sedan ska man kunna gå vidare till Dispos om man så önskar.