Av Anders Berg Måndagen den 24 april, 2006 - 13:28: |
I DISPOS finns en knapp Visa i anslutning till Genline-informationen.
Inget händer när man klickar på knappen. Är det tänkt att GFF ska starta och ta upp den sidan? Har testat både inloggad och utloggad med Genline.
Medlem 1397
Av Olof Cronberg (M00082) Måndagen den 24 april, 2006 - 18:28: |
Hej Anders!
Du får tanka ner en ny Beta-version av GFF. Se instruktioner på Genlines hemsida. Sedan väljer man under Arkiv-menyn att Starta DISPOS-kopplingen. Se även http://www.dis.se/dispos/gff.htm
I dagsläget funkar det utmärkt om man använder Internet Explorer som webb-läsare. Jag vet inte hur läget är med andra webb-läsare.
Normalt visas automatiskt relevant sida, men vill man se någon annan volym, kan man trycka på Visa-knappen. Om det finns en aktuell sida visas den, annars får man se innehållsförteckningssidan om sådan finns.
/Olof C
Av Anders Berg Måndagen den 24 april, 2006 - 20:25: |
Oki! Betan nedladdad.
Det funkar i Internet Explorer, men i Firefox händer inget när jag klickar på knappen. Men det är ju en beta, så jag antar att ni jobbar vidare med det.
Av Annastina Sekunde Lördagen den 20 maj, 2006 - 09:45: |
Vad innebär kvalitetssiffran i Dispos?
Annastina Sekunde/26207
Av Annastina Sekunde Lördagen den 20 maj, 2006 - 11:17: |
Frågor igen!
För att ladda ned Beta-versionen av GFF måste man först avinstallera den GFF man har enl. instruktionen på Genline´s hemsida.
Ersätter Beta-versionen helt den man nu har installerad? Om Beta-vers. inte fungerar (se Anders Bergs inlaga ovan) är det då någon idé att ladda ned den???
Mvh
Annastina Sekunde
Av Olof Cronberg (M00082) Lördagen den 20 maj, 2006 - 11:54: |
Hej Annastina!
Kvalitetssiffran är 5 om det är en exakt sida.
4 om det är en approximering mellan två sidor som är exakta.
3 om det är en approximering av två sidor med som är på nivå 4.
I praktiken innebär det att ju lägre siffra, desto osäkrare.
/Olof C
Av Olof Cronberg (M00082) Lördagen den 20 maj, 2006 - 12:06: |
Hej igen!
Beta-versionen som sådan bör funka utan problem. Däremot är det så att kopplingen mellan DISPOS och GFF endast funkar om du använder Internet Explorer, Firefox eller DISGEN för att söka i DISBYT eller DISPOS.
Om du skulle ångra dig, kan du alltid avinstallera Beta-versionen och tanka ner senaste officella version från Genline.
Jag har just nu tankat ner senaste betaversionen och den funkar bra i min dator.
/Olof C
Av Niklas Lundin Lördagen den 20 maj, 2006 - 12:09: |
Hej Olof
1. Om det är kvalitetssiffran för GID-numret som diskuteras så förstår inte jag hur den kan vara annat än 5 dvs rätt.
Har man hittat personen som född på sida 111.22.92500 t.ex. så anger man ju det i Disgen under källa (när man kopplar).
2. Jag hoppas och antar att vi som inte vill byta till en beta-version av GFF också får med GID-numret i Dispos när vi skickar in material?
Hälsningar
Niklas
Av Annastina Sekunde Lördagen den 20 maj, 2006 - 17:36: |
Olof - tack för ditt svar om Beta-versionen.
Men - kvalitetssiffran begriper jag tyvärr ännu inte. Vem sätter den? Varifrån kommer den?
Det kan ju inte vara från källan i t.ex. mitt insända material. Jag har bara angett Föd.bok, hfl. etc.
Det är kanske inte så viktigt, men jag noterade de olika valörerna och blev nyfiken.
Hälsn.
Annastina
Av Olof Cronberg (M00082) Lördagen den 20 maj, 2006 - 21:11: |
Hej Niklas & Annastina!
Det kluriga är att det inte är den enskilde släktforskarens uppgift som redovisas, utan att någon släktforskare har skickat in uppgifter som kopplar församling, typ av händelse och årtal till en viss sida. Finns inte uppgift till ett visst årtal, men det finns hänvisningar till sidor före och efter det årtalet så görs en uppskattning av var den sidan kan finnas.
Skillnaden mellan GFF 2.2 och GFF 2.3 beta när det gäller DISPOS är att i det första fallet får man själv klippa ut sidan från DISPOS och klistra in den i GFF 2.2. I det senare fallet laddas sidan automatiskt om man GFF 2.3 är startad och man i arkivmenyn har valt att starta DISPOS-koppling.
Då fungerar det så här:
I DISBYT finner man en person som man vill följa upp vidare. Man trycker på boken efter födelseuppgiften och får då upp en sida i DISPOS som antingen talar om GID-nummer som pekar på en sida för det året eller också talar om vilken sida i kyrkoboken där uppgiften troligen finns. Har man då GFF 2.3 igång så laddas sidan automatiskt ner, så att när man växlar till Genline finns sidan redan på plats.
Är det så att det saknas uppgifter för den församling man är intresserad av, kan man hjälpa sig själv och andra släktforskare genom att lägga in var de olika volymerna av födde, vigde och döda finns. Man trycker på knappen lägg till sidor till databasen. Man kan då lägga in första sida och sista sida i resp volym, så täcker man upp volymen.
En liten finess är också att för de län som det har gjorts register till SCB-längderna 1860-95 så laddas de sidorna också. Ungefär halva Sverige finns med i denna databas.
/Olof c