Arkiverade (äldre) inlägg fram till 26 mars, 2008

DIS Forum: 2. DISBYT - Databasen: Allmänna frågor: Kvalitet på källor i DISBYT: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 26 mars, 2008
Av Birgitta Neregård Tisdagen den 25 mars, 2008 - 22:29:

Hur ska man kunna få **** på källhänvisning som hämtas från Sveriges dödbok 4 1947-2006 (eller 1-3)? Det finns ju ingen sida, som man kan hänvisa till. Jag ser att många uppgifter i DISBYT, som troligen hämtats därifrån endast har **.

Av Charlotte Börjesson (M08350) Onsdagen den 26 mars, 2008 - 07:28:

Hej Birgitta

Det går inte att få fler stjärnor än två om Sveriges Dödbok eller annan CD anges som källa.

- Endast årtal finns
* Datum finns
** Källangivelse finns
*** Källangivelse med volymsbeteckning finns
**** Källangivelse med volymsbeteckning och sida finns

De olika stjärnantalet finns att läsa om när du väljer DISBYT från t ex DIS startsida.

Hälsningar
Charlotte

Av Birgitta Neregård Onsdagen den 26 mars, 2008 - 09:32:

Min fråga är egentligen: Hur ska jag få fram en källangivelse med volymsbeteckning och sida för en person som dog t.ex. 1957? Sveriges dödbok duger ju inte.

Av Eva Dahlberg Onsdagen den 26 mars, 2008 - 10:02:

Birgitta, Sveriges dödbok 1947-2006 duger väl bra som källa - man behöver ju inte ha 4 stjärnor - men Sveriges dödbok är ju en andrahandskälla sammansatt av olika register och olika avskrifter (se artikel i senaste Diskulogen) det bör man ju ha klart för sig.

Volymsbeteckningen och sida för en person som dör t.ex. 1957 får du från originaldödboken som finns på landsarkivet eller i delar av södra Sverige på församlingsexpeditionen. För att få fram det behöver du kontakta dem, men frågan är om det är värt det?
När man fått titta i materialet själv har det varit möjligt att få fram, men nu är det ofta svårare.

Hälsningar,
Eva

Av Birgitta Neregård Onsdagen den 26 mars, 2008 - 12:48:

Tack.
Det är tydligen förenat med rätt myckét besvär att titta i originalkällorna för personer som fötts och dött under 1900-talet.

När det gäller släktingar, där man har bouppteckningar mm, vet du hur man gör då? Det är ju verkligen originalkällor, men hur får man **** i DISBYT?

Av Eva Dahlberg Onsdagen den 26 mars, 2008 - 13:48:

Birgitta, sekretessen för kyrkböcker på mikrokort är ju 70 år - så finns de på mikrokort (vilket halva landet gör) och hela volymen är äldre än 70 år så är det ju inga bekymmer att få fram originalkällans volymbeteckning.

2003 bytte man teknik till skanning, och kyrkböckerna för de församlingar som skannats har för närvarande en sekretess utanför landsarkiven på 100 år, 70 år om du sitter på landsarkivet. Det har fattats beslut under januari 2008 om att sätta 70 år även på de skannade kyrkböckerna i SVARS betaltjänst, men Riksarkivet har inte löst det tekniska ännu, se diskussion här på Anbytarforum.

När det gäller bouppteckningar så har landsarkiven om de varit ordentliga satt en källhänvisning på dem när de skickat dem till dig.

Men jag är inte säker på om systemet med asterisker söker på alla tänkbara källor och volymbeteckningar (jag försökte läsa vad Olof skrivit i diskulogen och i denna diskussion men hittade inget svar: DIS Forum: 2. DISBYT - Databasen: DISBYT på Internet: De nya asterixerna i disbyt) men Olof brukar skriva "kyrkobokssida" och dit hör ju inte bouppteckningarna.

Sedan anser jag inte att målet med källhänvisningar nödvändigtvis behöver vara 4 stjärnor i Disbyt (själv har jag inte uppdaterat på länge ser jag ...). I vissa fall kan man t.ex. inte få fram ett datum för en födelseuppgift, eftersom personen aldrig återfinns i en födelsebok.

I andra fall är en fyrstjärnig uppgift inte helt säkert korrekt, om det inte är rätt person man slagit upp. Jag brukar ge ett exempel på en släkting som hette Erik Eriksson som på en hemsida (och ett tag i Disbyt) var tre olika personer, en Erik med rätt födelsedatum, en Erik med rätt vigseldatum och en Erik med rätt dödsdatum. Det skulle bli fyra stjärnor men ändå fel. Så stjärnorna kan vara ett tecken på god kvalitet men det är ingen garanti.

Det är ett exempel om att behovet av att binda ihop uppgifter med andra källor än nedslagen i F-V-D (se Släktforskarförbundets broschyr).

Man kan ju sträva efter att få så många stjärnor som möjligt, men det är ingen som kräver fyrstjärnigt.

Hälsningar,
Eva

Av Birgitta Neregård Onsdagen den 26 mars, 2008 - 14:30:

Tack Eva!
Ja, det är ju inte helt nödvändigt med ****, men det skulle vara kul om det material man lämnar är så gott som perfekt.

Det framgår, som du helt riktigt säger, inte heller vad det är som ger stjärnor/asterisker. Är det enbart död-/födelseboksuppgifter? Hur är det med husförhörslängder? Ibland hittar man död- och födelseuppgifter enbart där.

Mycket att undra över alltså!

Hälsningar
Birgitta

Av Olof Cronberg Onsdagen den 26 mars, 2008 - 21:37:

Hej Birgitta!

Jag var tvungen att titta efter hur det är gjort. Det är ju svårt att göra ett system som är korrekt i alla lägen. Volymsbeteckningar från A-F godkänns idagsläget, dvs husförhörslängd, flyttningslängd, födde, vigde och döde. Det innebär att en husförslängd kan ge fyra stjärnor trots att det är en sekundärkälla.

/Olof C

Av Birgitta Neregård Onsdagen den 26 mars, 2008 - 21:57:

Tackar! Då får jag många *:or.

Hälsningar
Birgitta

Av Timmy Brolin Onsdagen den 26 mars, 2008 - 23:49:

Vilket format ska källhänvisningarna i GEDCOM-filen ha för att accepteras av DISBYT?
Alla som inte använder DISGEN måste ju själva se till att den manuella inmatningen av källhänvisningar stämmer överrens med DISBYTs GEDCOM-parser.