Av Hasse Hultman Onsdagen den 6 augusti, 2008 - 14:22: |
Jag skulle vilja ha en möjlighet att söka på kombinationen man-hustru. Detta skulle ge mycket färre antal träffar och man skulle snabbare kunna hitta de personer man söker efter. De händelser där man-hustru finns registrerade är vigsel och barnafödsel.
Det borde också räcka med att ange inledningen av varje namn t.ex endast första bokstaven i för- respektive efternamn.
Jag har kollat med Ådalen CDn där födelseboken har 142000 registrerade poster. Kombinationen A-P (Anders Persson) för mannen och B-O (Brita Olofsdotter) för kvinnan ger t.ex endast 3 träffar.
Hälsningar/Hasse
Av Anders Berg M01397 Onsdagen den 6 augusti, 2008 - 17:43: |
Jag har föreslagit denna funktion för ganska många år sedan, men det föll inte i god jord. Den är väl mest användbar för de relativt få användare som har riktigt stora databaser, och är därför lågprioriterat.
Av Olof Cronberg Söndagen den 17 augusti, 2008 - 17:03: |
Hej!
Att kunna söka på man och hustru är ett förslag som finns med på önskelistan över nya funktioner. Jag kan inte lova att det kommer, men jag ska fundera på hur man kan göra det på bästa sätt.
/Olof c
Av Anders Berg M01397 Måndagen den 18 augusti, 2008 - 10:07: |
Märker att mitt förra svar gällde Disgen, inte Disbyt. En sån funktion vore förstås jättebra också i Disbyt!
Av Allan Sjöö Torsdagen den 28 augusti, 2008 - 12:00: |
Jag saknar två sökmöjligheter i Disbyt
1) Sökning på alla i en socken.
Jag har en socken där jag tänker skapa en databas med alla som har bott i socknen.
Det vore bra att via Disbyt få kontakt med andra släktforskare som har släktingar som bott i min socken.
2) Sökning på förnamn istället för efternamn
mvh Allan