Av Sven-Eric Nygren Fredagen den 15 augusti, 2008 - 23:36: |
Noterar att tidigare insända uppgifter från mitt dataprogram inte längre finns i databasen Disbyt
Av Olof Cronberg Söndagen den 17 augusti, 2008 - 16:54: |
Hej Sven-Eric!
Vad jag kan se finns dina uppgifter kvar.
Vi har ingen begränsad livslängd på uppgifter, mer än att vi stryker uppgifter från släktforskare som ej längre är med i Dis, eftersom vi ser det som en medlemsförmån.
Däremot tycker vi att det är bra om man uppdaterar sina uppgifter med 1-2 års mellanrum, eftersom uppgifter ändras om man är en aktiv släktforskare.
/Olof C
Av Rolf Carlsson Söndagen den 17 augusti, 2008 - 20:42: |
Hej Olof!
Varför stryka uppgifter från tidigare medlemmar? Det är väl snarare en förmån för nu aktiva medlemmar, om även uppgifter från tidigare medlemmar finns kvar i databasen - registrera dem som "tidigare medlem".
Värdet av DISBYT är en faktor av total penetrationsgrad och uppgifternas korrekthet.
Jag vill hänvisa till den diskussion som för en tid sedan fördes under Allmänna frågor och "Alternativ till Anbytarforum". Låt oss lyfta upp den till rätt huvudrubrik för att komma fram till vad vi gemensamt kan göra för att ytterligare höja värdet på DISBYT.
På sikt är ett utbyggt DISBYT den kanske värdefullaste tillgången för Dis, eftersom Dis är ensam om denna databas över medlemmarnas samlade forskningsresultat med strukturerade släktrelationer.
Hälsningar
Rolf
Av Alf Christophersen (M00919) Söndagen den 17 augusti, 2008 - 20:48: |
Her i DIStreff føyer vi på lenk til koordinator for gjeldende medlem og så tar vi evt. kontakt med forhenværende medlem om vedkommende er interessert i å komme i kontakt med den som har interesse av data fra et tidligere medlem.
Resultatet har flere ganger blitt at vedkommende melder seg inn igjen (men ikke alltid)
Av Å Källstrand Onsdagen den 20 augusti, 2008 - 09:34: |
Man har ju även som medlem möjlighet att skicka in sitt material till DIS Arkiv.
Det blir ju då sökbart i DISBYT även efter medlemmens frånfälle, dock utan forskarens namn.
Mvh
medl 12410
Av Olof Cronberg Söndagen den 24 augusti, 2008 - 13:42: |
Hej!
Orsaken att vi inte låter material ligga kvar för personer som inte längre är medlemmar, är inte bara att vi ser det som en medlemsförmån, utan också att uppgifter blir föråldrade efter hand. Det gäller ju både forskningsuppgifterna och kontaktuppgifter. Man kan ju tänka sig alternativa lösningar och där är ju Dis-Norges variant en möjlighet.
/Olof C
Av Rolf Carlsson Onsdagen den 27 augusti, 2008 - 21:04: |
Åldern spelar ingen roll. Om uppgifterna i sig är korrekta och kompletta med källanvisning har åldern ingen betydelse. Det är inte färskvaror som rapporteras in och uppgifterna kan inte försämras genom lagring.
Vad kontaktuppgifterna beträffar kan de, som jag skrev ovan, ges en benämning som "ej längre medlem".
Rolf