Av Alf Christophersen (M00919) Onsdagen den 17 september, 2008 - 16:12: |
Niklas, hvor mange av dine slektsvenner har du fortalt om DISBYT? Forklart dem hva det brukes til og hvordan man evt. bidrar ??
I DIS-Norges regi har vi Dischat (www.disnorge.no/urc) hvor mange spør om hjelp til å finne en bortgjemt ane eller fjern slektning.
Ved å anbefale Distreff og evt. Disbyt har mange i etterkant kommet med bidrag. Mange blir det jo ikke, men det drypper inn. Og noen ganger drypper det inn databaser på flere hundre tusen registreringer, som får Distreff-basen til å øke i størrele med et skikkelig hopp.
Av Alf Christophersen (M00919) Onsdagen den 17 september, 2008 - 16:17: |
Ad min kommentar om at mange mener å ikke være ferdig.
Vi må ikke havne i den fella at kollegialt krav til at alt skal være kildebelagt for å bli lagt inn i DISBYT (Distreff) blir vår verste fiende.
Alle kan gjøre feil, selv om man har kildebelagt feilen.
Så, det er viktigere å bidra, enn at alt er "korrekt" ut fra kildene.
Bidra først, rett deretter det man får respons fra andre om og så oppdaterer man. Om igjen og om igjen.
(Men vent mer enn uke med oppdateringen :-) Rekorden hos meg tror jeg må ha vært 3 oppdateringer på en uke, før jeg i det hele tatt fikk lagt ut nye data på nett)
Av Niklas Lundin Onsdagen den 17 september, 2008 - 16:44: |
Alf
Först och främst, kul med reaktion och insikten att vi faktiskt här har ett problem. Blunda hjälper ju inte.
De släktforskarvänner jag har fick jag faktiskt via Disbyt och att man där igenom ser tel. och e-post.
Där har vi i alla fall ett bra argument för att bidra till databasen. Alltså inte bara moroten att ge och ta utan även möjligheten att faktiskt lära känna eller rent av få träffa släkt man kanske inte visste om.
Niklas
Av Alf Christophersen (M00919) Onsdagen den 17 september, 2008 - 21:14: |
Minner meg om pologenseren jeg hadde på meg på Svenska Släktforskardagar i Ronneby for noen år siden :-)
DIStreff. Finn en slektning du ikke ante eksisterte
Av Rolf Carlsson Onsdagen den 17 september, 2008 - 22:20: |
Hej Niklas och alla andra
Först vill jag hänvisa till den diskussion, som för någon månad fördes under "Ordet är fritt/Alternativ till Anbytarforum".
Jag har på flera sätt försökt att propagera för DISBYT.
Jag förstår inte varför så få skickar in
Jag tror inte att någon "stjäl" rätt upp och ner. Själv har jag fångat upp många tips och möjligheter men undantagslöst går jag till originalkällan för att kunna se uppgiften i "handskrift". Om jag nu utan att kontrollera stjäl något som skulle visa sig vara fel (vilket ju kan inträffa), har jag ju inte blivit klokare - snarare vilseledd.
I många fall har jag kunnat komplettera med någon ytterligare uppgift/koppling, som ej varit inrapporterad. När jag själv rapporterar in kommer ju detta alla till del, som gör en ny eller förnyad inrapportering på den aktuella personen.
Ingen har "alla rätt" och därför har alla något att vinna att aktivt delta i DISBYT.
Släktforskning är i stor utsträckning en itterativ process - att hitta små ledtrådar, kolla vad andra har hittat, vända och sortera om pusselbitarna. DISBYT understöder det itterativa arbetet.
Trots uppmaning till styrelsen att att initiera ett "utvecklingssamtal" liksom att sätta mål beträffande DISBYT händer ingenting.
DISBYT är en unik tillgång för DIS - finns inte på något annat ställe. MEN DISBYT kan bli otroligt mycket bättre:
- Om alla rapporterar in samtliga personer i sin forskning
- Om alla minst en gång per år upprepar sin inrapportering
- Om alla korrigerar och kompletterar sina uppgifter efter matchning mot senare inrapporteringar.
- Om före detta medlemmars uppgifter får ligga kvar i databasen.
- Om DISBYT får eget utrymme i varje nummer av Diskulogen (som når alla medlemmar).
- Om tydliga mål för utvecklingen sätts upp, vilka följs upp med statistik
Det finns säkert förbättringar att göra i DISBYT men är inte det akuta problemet. Börja att mata in fler uppgifter i databasen samt förbättra tillförlitligheten genom att korrigera gamla uppgifter.
Jag håller med Niklas att genom DISBYT kommer jag i kontakt med andra medlemmar, som forskar kring samma personer som jag själv. Att sitta i "lokal" med andra från samma ort är inte framtidens släktforskning - vi måste utnyttja de möjligheter tekniken ger oss. ÄR INTE DETTA DIS ÖVERGRIPANDE MÅLSÄTTNING!
Det skulle vara värdefullt att få igång en diskussion, där även styrelsen deltar på ett konstruktivt sätt.
Tänk om 50 % av alla medlemmar i stället för 25 % aktivt deltar i DISBYT. Tänk om vi i stället för 17 milj poster får 34 miljoner poster.
Av Niklas Hertzman Söndagen den 21 september, 2008 - 19:06: |
Hej !
En liten reflektion om att "stjäla" uppgifter från DISBYT rätt upp och ner.
Jag fick för en del år sedan ett brev från en person som skrev och undrade över källor till en del årtal som jag hade på en av mina anfäder. Personen skrev "jag var inne på DISBYT för att hämta lite uppgifter och upptäckte då att dina årtal inte stämde..."
Då jag i denna vevan hade svarat på en del frågor jag fått och inte fått något tillbaka, inte ens ett tack så skrev jag tillbaka och svarade att jag var mycket intresserad av att byta uppgifter då det handlade om mina anor och frågade hur personen var släkt med anan. Vidare skrev jag att man inte skall gå in på DISBYT för att HÄMTA lite uppgifter utan man skall BYTA uppgifter som DISBYT ju betyder. Tydligen träffade jag någon öm punkt för jag fick ett osande brev tillbaka där man frågasatte om jag över huvudtaget skulle hålla på att släktforska när jag skrev som jag gjorde. Jag skulle inte lägga mig i hur man släktforskade.
Jag skickade inte några uppgifter till frågeställaren ...
Ett tag senare skulle jag hålla en föreläsning i släktforskarföreningen om DISGEN, DISBYT och annat och skickade då in ett nytt utdrag för att få filer på svaren såg ut så att jag kunde visa detta. Jag passade då på att byta ut ett födelsedatum för en av mina förfäder för att kolla hur många som släktsamlade och bara "hämtade" uppgifter på DISBYT. Jag bytte till ett årtal som slog på 13 år och inga siffror var sådana som man kan läsa fel på. Personen jag bytte på har ett unikt namn och är ensam om detta.
Efter ett knappt år gick jag in och sökte på namnet och då såg jag att 8 personer hade "hämtat" denna uppgift om min ana med helt felaktigt födelseår och vare sig kontrollerat eller skrivit till mig och frågat om detta.
Så att det finns personer som "stjäl" uppgifter är jag helt övertygad om. Jag tror tyvärr att det finns en hel del som släktsamlar och bryr sig inte om att kontrollera de uppgifter eller hör av sig till uppgiftslämnaren för att knyta kontakter med nya släktingar.
Av Åke Bjurström Söndagen den 21 september, 2008 - 22:01: |
Om att "stjäla".
Vadan denna misstänksamhet?
Om någon har en mängd uppgifter med ett streck (-) efter årtalet blir även jag misstänksam och samarbetar inte med en sådan person.
En asterisk (*) visar däremot att man aktivt sökt uppgifter i kyrkböckerna.
Jag har själv, när jag kört fast, hittat vägar att gå vidare i Disbyt.
Ett årtal och en församling gör att man genom ett sökande efter rätt datum, i aktuell kyrkbok kommer vidare.
Rolf Carlsson har helt rätt i sina åsikter.
Mvh Åke Bjurström ( som snart skall rappotera för andra gången i år till Disbyt).
Av Daniel Berglund Måndagen den 22 september, 2008 - 00:53: |
Har också sett att folk "stjäl" mina anor men jag har inget problem med det. Jag tycker inte att resultatet är mitt även om jag har lagt mycket energi på det - tillhör det någon alls så är det väl respektive ana det tillhör - och jag blir ju inte en fattigare människa bara för att någon kopierar mitt resultat. Det är en fördel med information kontra egendom... Dessutom är det ju arbetet som är det roliga, inte att slå upp resultatet i facit.
Nåja, andra har en annan uppfattning, det får man respektera, och det hindrar tydligen en del att skicka in till Disbyt. Frågan är vad som går att göra åt detta?
Tråkigt blir det om det blir rundgång, dvs man kopierar data från Disbyt och rapporterar sedan in samma data till Disbyt utan att kontrollera själv. Möjligen kunde vi i Disgen (som ju är det enda program vi har någorlunda kontroll över) bygga in ett bättre stöd för att hålla isär information som kan rapporteras till Disbyt, och sådan som inte bör rapporteras dit, men det blir ändå mest ett utbildningsproblem.
Av Åke Bjurström Måndagen den 22 september, 2008 - 15:33: |
Den som lyckats hemlighålla flest funna anor när han dör, vinner.
(Och inte har han rapporterat till Dis Arkiv).
Av Niklas Lundin Måndagen den 22 september, 2008 - 16:46: |
Att det "stjäls" på DISBYT är helt klart. Jag skulle inte skriva att så sker om det inte vore sant. Har hört flera liknade berättelser som Niklas Hertzman här ovan. Det märks också vid kontakt med andra släktforskare. En jag talade med via e-post bad mig t.o.m. att inte sälja informationen jag fick av honom vidare, hur nu detta skulle vara möjligt, men det påvisar i alla fall en viss tveksamhet inför att lämna ut information man själv har lagt ner både pengar och möda på att få in.
Detta med ”stöld” var ju bara ett av de problem jag kunde komma på i samband med DISBYT, intressant vore ifall någon fadder eller någon i styrelsen hade idéer på hur man skulle kunna locka fler att lämna in material till databasen, det är väl det som är målet?