Av Daniel Berglund Tisdagen den 25 november, 2008 - 19:16: |
Vi har diskuterat att införa flera särskilda namn i Disgen, eventuellt med tidsangivelse för varje namn. Det kräver dock en databasändring så vi vill inte göra det just nu.
Av Rolf Carlsson Onsdagen den 26 november, 2008 - 11:05: |
Ett klarläggande hur man skall förfara i såväl DISBYT som i DISGEN vore bra.
Jag såg vid något tillfälle en rekommendation att skriva med "-" mellan namnen, tex Andersson - Skoglund för att sökning skall fungera på båda namnen.
Dubbelnamn hör mest till nutid men förekommer också vid soldatnamn "Lars Andersson Knall". I Soldatregistret arkiveras och söks på dessa var för sig.
Efter namnreformen i slutet i av 1800-talet finns ju för kvinnor födelsenamnet och familjenamnet som gift. Dessutom tillkommer "taget namn" samt skilsmässor och omgiften liksom rätten att välja endera förälderns namn (även i samboförhållanden). Det kan i värsta fall bli rätt många.
Jag tror det vore värdefullt att strukturera detta i först och främst DISGEN och sedan även DISBYT. Vilket som skall vara huvudnamnet är svårt att säga - de enda som inte är dynamiska är namnet vid födelse och dödsfall. Alla andra kan ju ändras efter resans gång.
Av Sören Ewaldsson Onsdagen den 26 november, 2008 - 11:59: |
Kommentar till Olof. I fallet jag relaterade är han ju inte sökbar på släktnamnet.
Ska bli intressant att se om det fungerar efter nästa uppdatering av databasen då mitt senaste bidrag kommer med. Jag har ett antal personer som har dubbelnamn och tänker kolla samtliga.
Av Rolf Carlsson Onsdagen den 26 november, 2008 - 21:35: |
För- och efternamn en kommentar till. Det är inte helt enkelt att lägga fast vad som är ett förnamn resp. ett efternamn. Martin och Ingvar är ju inga helt udda förnamn i Sverige men även efternamn. Från radio/TV känner vi Alf Martin ("från London") samt David Ingvar.
Hur sjutton skall man strukturera en datamässig kontroll??
Av Anders Berg M01397 Torsdagen den 27 november, 2008 - 09:53: |
"Rekommendationen" att använda bindestreck mellan efternamn är sedan länge borta. Det var något DIS snackade om på 1980-talet!
Vad som är för- och efternamn är väl upp till användaren att avgöra när man lägger upp personen.
Av Daniel Berglund Torsdagen den 27 november, 2008 - 19:42: |
Ett klarläggande om hur det kommer att bli i Disgen: det är ännu inte utrett. Möjligen har saken förstuderats men ingen har skrivit någon ordentlig specifikation än vad jag vet. Något beslut finns alltså inte heller. Så här finns alla möjligheter kvar
Av Olof Cronberg Lördagen den 29 november, 2008 - 20:04: |
Några kommentarer kring diskussionen:
1) Det är riktigt att rekommendationen att lägga in ett bindestreck mellan flera efternamn är som Anders påpekar borttagen. Tanken var då att man vid UTSKRIFT av register skulle kunna bryta efternamnfältet då vid bindestreck så att personen kom med i registret på bägge efternamnen. Rekommendationen var olycklig, eftersom en del personer har bindestreck som en del i sitt efternamn idag.
När jag kollar i Disgens hjälptexter eller i manualen kan jag inte se några spår av denna rekommendation. Däremot finns den faktiskt kvar i programmet om man väljer funktionen Utdrag och väljer att skriva ut "Efternamn var för sig".
2) För att man ska kunna SÖKA på vart efternamn för sig i Disgen, måste man ha ett mellanslag emellan namndelarna. Därför har det i något sammanhang föreslagits att man skulle skriva som Rolf gjorde mellanslag bindestreck mellanslag mellan efternamnen. Eftersom bindestrecket inte har någon funktion i Disgen, utom just om man använder utdragsfunktionen kan man lika gärna skriva "Andersson Skoglund".
3) Jag har tidigare fått klagomål på att ett fåtal namn i Disbyt har varit felvända, så att efternamnet har stått i förnamnsfältet och vice versa. I samband med det kunde jag konstatera att det inte var alldeles enkelt att skriva en algoritm för att byta dessa eftersom vissa namn kan vara både för- och efternamn precis som Rolf skriver. De enda fall jag tyckte att jag med säkerhet kunde byta vid bearbetning av Disbyt-filer, var de fall där första förnamn var ett patronymikon och efternamnet var ett förnamn. Om förnamnet inte verkar vara ett förnamn och efternamnet är ett förnamn, accepteras namnen som de står men det skrivs en varning till varningsfilen som skickas tillbaka till insändaren.
4) Precis som Daniel skriver behövs en genomgång hur man på bästa sätt hanterar namn och namnbyten i Disgen framöver. Man måste tänka ur många aspekter: hur registrerar man det lättast, hur visas namnvarianter på skärmen, hur hanterar man det vid sökning, vid utskrift av an- och stamtavlor, vid utskrift av register, vid import och export till Gedcom, vid export till Disgen osv. Vidare hur hanterar man lokala variationer som gårdsnamn i Dalarna (Liss Per Matsson) eller på Gotland (Per Matsson Brötarve) osv. Hur hanterar man namn enligt nuvarande namnlag t ex mellannamn som inte ens skattemyndigheten hanterar på ett bra sätt osv. Det finns således mycket att bita i.
/Olof C
Av Sören Ewaldsson Onsdagen den 10 december, 2008 - 12:34: |
Jag nämnde tidigare att jag skulle kolla att söka på alla de personer jag har lagt in med dubbla efternamn. Nu när mitt senaste bidrag har kommit in i databasen har jag gjort det. Resultatet är att av 15 personner så fungerar det för 14 oberoende om jag söker på båda namnen eller endera. För den 15:e fungerar sökningen endast med endera namnet. INTE med båda. Eftersom jag skrivit namnen i DISGEN på samma sätt är det något konstigt med sökmotorn i DISBYT.
Ett annat problem som jag ser det är att om någon lagt in en person med endast det tagna namnet och en annan endast med det personen hade vid födsel så kan man aldrig få fram mera uppgifter i DISBYT än de man redan har.
Mitt förslag är att i DISGEN skapas ett fält som heter "taget namn" eller kanske ändå bättre "tagna namn", för det förekommer ju att en person återfinns under mer än två efternamn. Sökning ska givetvis ske i både efternamnsfältet och fältet för "tagna namn". Den möjligheten finns ju i andra databasprogram varför det inte borde vara särskilt svårt att åstadkomma. Även om det inte går att lösa alla de saker Olof nämner ovan så borde det vara möjligt att man vid utskrift kunde välja hur man vill hantera efternamnen. Däremot skulle det vara entydigt hur man skulle göra vid utskrift av DISBYT utdrag.
Av Olof Cronberg Torsdagen den 11 december, 2008 - 22:59: |
Hej Sören!
Tack för dina synpunkter.
Dubbla efternamn hanteras delvis med manuell handpåläggning av Disbyt-ombuden. Grunden till detta är att man just ska kunna matcha på vart efternamn för sig. Någon kanske har skrivit Andersson och någon annan Andersson Ekman. De problem som uppstår att det inte är alltid som efternamnsfälten ska delas vid mellanslag, tex är "de la Rose" och "Natt och Dag" efternamn som består av flera delar. För att hantera detta görs en manuell hantering av sådana namn. Ibland kan det säkert bli gjort på ett något ologiskt sätt.
Visst skulle man kunna dela upp efternamnsfältet i flera delar. Det finns ju också ett önskemål att under 1900-talet särskilt kunna ange namnet som gift. I släktböcker som går fram till vår tid förväntar sig personerna att de står med i registret under sitt nuvarande efternamn och inte under det de är födda med. När det gäller Disgen har vi under tidigare efternamnsdiskussioner funderat på att lägga till ett eller ett par extra fält, men det har stupat på att vi inte riktigt har tänkt igenom hur vi hanterar det i alla led. Gedcom hanterar efternamn enligt sina regler.
Problemet ur Disbyt-perspektiv om vi gör en särskild lösning för Disgen, att den gäller ju inte för de som skickar in Gedcom-utdrag från andra programvaror.
/Olof C
Av Sören Ewaldsson Fredagen den 12 december, 2008 - 14:46: |
Hej Olof!
Jag inser att problemet inte är trivialt med tanke på att det ska fungera oberoenda av från vilket program Gedcom-ytdraget gjorts. Det är bara att hoppas att alla kloka som är involverade i programarbetet i DISGEN/DISBYT och Gedcom kommer på något som trots allt är bättre än vad det är idag.
För egen del använder jag notisen "special" i DISGEN för att föra in födelsenamnet, t ex Andersson. Jag använder inte den notistypen till något annat. Tyvärr fungerar det ju inte i DISBYT varför jag justerade innan jag gjorde ett utdrag.