Arkiverade (äldre) inlägg fram till 22 december, 2009

DIS Forum: 2. DISBYT - Databasen: Allmänna frågor: Sökning på disbyt: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 22 december, 2009
Av Ulf Löfgren Söndagen den 22 februari, 2009 - 12:39:

Sökningar på DISBYT fungerar inte alltid, har jag märkt. Här är ett färskt exempel:
Jag vill söka efter Hans Aagesen (borgmästare i Malmö 1661-1668). Han hittas inte. Söker därför i stället efter hans hustru, Maren Terningsdotter. Hon hittas. Ser då att även hennes man är noterad: Hans Aagesen.
Men varför gick det inte att söka på namnet Hans Aagesen?

Av Riccard Montén Lördagen den 16 maj, 2009 - 16:10:

Jag vill koppla på Ulf Löfgrens fråga om sökningar. Jag har flera gånger upplevt att sökfunktionen i Disbyt inte fungerar som man förväntar sig. Senaste exemplet: Paulina Jacobina Holmström har jag lagt in i basen. Söker man på hela förnamnet får man träff. Söker man på Paulina eller Jacobina enbart får man ingen träff. Testade med Abel Holmström och då visas både Abel och Abel Antonius, men skriver man Antonius Holmström visas inget. Detta är två olika sökningar som inte följer samma system. Man förväntar sig ju att det inte skall spela någon roll vilket förnamn man skriver in för att hitta personen.

Av Rolf Carlsson Lördagen den 16 maj, 2009 - 19:18:

Detta problem har även jag tagit upp för ca ett halvår sedan. Sökmotorn bör kompletteras så att sökning kan ske på valfritt förnamn. Det är även viktigt att negligera (*) efter tilltalsnamn vid förnamnssökning.

Jag har missat träffar därför att Anna även hade ett "andra namn".

Ett sätt att lösa problemet förefaller vara att söka på Anna* Svensdotter, då (*) uppfattas som valfritt antal utelämnade tecken. Detta är en nödlösning för att komma förbi bristerna i urvalet i sökmotorn.

Av Christer Gustavsson (M04621) Lördagen den 16 maj, 2009 - 22:05:

Nu har jag inte kvar någon 8.1e-installation längre men i 8.2 kan man söka på både första och andra förnamnet tillsammans med efternamnet utan mönstertecken.

Av Olof Cronberg (M00082) Söndagen den 17 maj, 2009 - 12:19:

Christers kommentar gäller ju Disgen och inte Disbyt!

Sökfunktionen i Disbyt fungerar fn på det sättet att det är i princip exakt sökning som gäller (med vissa modifieringar, se nedan). Det innebär att man får sätta ? för en valfri bokstav och * för 0-flera valfria bokstäver, om vill söka på okända tecken eller namn.

Sedan finns det vissa modifieringar som beror på Disbyt grundläggande syfte - att kunna matcha olika forskares material mot varandra:
o Disbyt-basen är normerad för att underlätta matchning. Vid presentation av resultatet visas forskarens originalstavning.
o Finns flera efternamn ligger posterna dubblerade på respektive efternamn (eftersom man inte kan veta vilket efternamn som andra forskare har använt)
o Finns flera förnamn finns i det normerade förnamnsfältet alltid första förnamnet med. Övriga förnamn finns bara med om de finns med i normeringstabellen. (Orsaken till detta är att det förekommer inte så sällan att forskare har skrivit koder och annat i förnamnsfältet, varvid det inte skulle gå att matcha på uppgifterna.)
o Om man söker utan ? eller * sker en normering av förnamnet före sökning.
o Om man söker med ? eller * sker ingen normering.
o Tilltalsnamns-* finns inte med det normerade sökfältet och behöver aldrig anges. Däremot visas den när man ser det onormerade resultatet.

o Om man vlll söka på alla personer som har namnet Per, så kan man skriva *Per*. Det är dock då vikigt att använda normalstavningen. (Detta funkar på vanliga namn som finns med i normeringstabellen, men inte ovanliga namn som Antonius som inte finns med i normeringstabellen, och därmed inte finns med som andra förnamn i det normerade förnamnsfältet.)

Att strukturen ser ut som den gör har delvis historiska skäl och skulle göras på annat sätt om vi byggde upp strukturen från början idag. Vi kommer vad det lider göra en större förändring av Disbyt-basen. Vi befinner oss bara i början av det arbetet.

/Olof C

Av Riccard Montén Torsdagen den 28 maj, 2009 - 11:52:

Jag tackar Olof C för denna information om 0 resp *. Hade glömt dessa. Förslag: Kan inte denna information stå angiven vid förnamnsfältet?

Av Niklas Lundin Lördagen den 12 december, 2009 - 17:44:

Disgen kraschar när man högerklickar på en giftesnotis och väljer "Sök i Disbyt på Internet"

Av Mattias Persson Tisdagen den 22 december, 2009 - 09:08:

Ta och gör en backup och installera sedan om Disgen.

Mvh Mattias

Av Runar Hortlund Tisdagen den 22 december, 2009 - 09:22:

Jag tror att avsikten med Disbyt är att söka på personer, inte giften

Av Niklas Lundin Tisdagen den 22 december, 2009 - 09:41:

Så vida inte kraschen är inbyggd Runar provar jag Mattias förslag.
Detta blir tredje gången jag installerar om Disgen 8.2
Jag upplever denna version som betydligt mer instabil än föregångaren.