Arkiverade (äldre) inlägg fram till 1 Oktober, 2002

DIS Forum: 2. DISBYT - Databasen: Allmänna frågor: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 1 Oktober, 2002
Av Ola Nyberg Lördagen den 20 juli, 2002 - 03:03:

Hej,

Jag letar efter ett bra släktforskningsprogram.
Att döma av er "sajt" verkar DISGEN ha de funktioner man behöver, men jag undrar också följande:

1. Vilken utvecklingsmiljö (Visual Studio/Delphi/etc.) och vilket programspråk (VC++/VB/Delphi/etc.) har använts? Behövs tonvis med supportfiler (t.ex. OCX:er till VB-program) för att köra DISGEN, eller är det bara en EXE-fil?
2. Vilket databassystem använder DISGEN? MS Access/ MS SQL Server/Sybase/Paradox/etc?

MVH/ Ola Nyberg

Av Stefan Andersson Tisdagen den 23 juli, 2002 - 13:07:

Hej Ola,

vad jag kan se är det Delphi och FlashFiler som används. Ett par .dll-er är med för grafik och sånt men annars är det en ren och snygg installation. En exe och begränsat antal tabellfiler.

mvh,
Stefan Andersson

Av Ola Nyberg Onsdagen den 24 juli, 2002 - 03:00:

Stefan, tack för infot.
"FlashFiler" är något nytt för mig. De som utvecklar Delphi-program brukar oftast använda sig av Paradox-databaser. En Paradox-databas består av flera filer (en fil per tabell plus ett par till) och har en förmåga att krascha om t.ex. datorn stängs av mitt i en session. Men hur hanteras "FlashFiler"?
Jag skulle helst vilja ha en riktig databashanterare av typen Interbase/SQL-Server/Sybase, men om det är begränsade mängder data och få klientprogram (ett) räcker det ju med ett vanligt fildelningssystem (Paradox/MS-Access/etc.).

Av Stefan Andersson Onsdagen den 24 juli, 2002 - 11:27:

Ola,

FlashFiler är en mycket bättre DBMS än t.ex. Paradox som ju som du skriver är ökänt för att krasha. Kolla på www.turbopower.com för mer info.
Interbase/SQLServer/Sybase har ju ett inte alltför enkelt licensförfarande plus att majoriteten av användarna inte är utrustade med maskiner som orkar med så tunga DBMS.

mvh,
Stefan

Av Johnny Kjellberg Tisdagen den 1 oktober, 2002 - 00:51:

Det vore inte så dumt om noggrannare datum kunde visas. Ett vanligt namn och endast årtalet gör det ganska svårt att konstatera om det är "rätt" person man hittat. Kunde åtminstone visas när man klickar på personen och får upp fler uppgifter.
Borde inte vara så komplicerat.

Av Christer Gustavsson Tisdagen den 1 oktober, 2002 - 12:06:

Johnny, det framgår inte i vilket sammanhang du önskar datum istället för årtal. Om du menar söklistan så kan du högerklicka för att lägga till och ta bort kolumner. T.ex ändra från år till datum för född och död.

Av Christer Gustavsson Tisdagen den 1 oktober, 2002 - 12:09:

Ursäkta Johnny, jag svarade på en helt annan fråga än du ställde. Glöm svaret.

Av Knut Ångström Fredagen den 26 juli, 2002 - 18:44:

Som medlem i DIS och som bidragsgivare till databasen väntar jag mig att få släktförhållanden som svar då jag söker i databasen. Detta får jag nu plötsligt inte utan endast uppgifter om den person jag söker på. Gör jag något fel? Mitt medlemsnummer är 20860.

Av Bertil Magnusson Lördagen den 27 juli, 2002 - 13:57:

Knut, när du söker en person med hjälp av namn och ort får du i bästa fall en eller flera "träffar".
I den tabell som då visar sig finns längst till höger en spalt med nummer. Dessa nummer är länkar till de personer spm skickat in uppgifter. Klickar du på en sådan länk visas uppgiftslämnarens namn och adress.
Har du tur visas även e-postadressen så du kan ta direktkontakt med dem som forskar om samma släkt.

Ett tips:
Ha alltid en ordbehandlare redo i "bakgrunden" så du kan klistra in intressanta uppgifter.
Du kan t.ex. markera hela tabellen med dina träffar och kopiera avsnittet med "ctrl C" till datorns minne, för att sedan klistra in uppgifterna med hjälp av "ctrl v" i din ordbehandlare.

Av Ove Billing Lördagen den 27 juli, 2002 - 14:11:

Komplettering: Klicka på Ordet Familj (understruket) så får du upp eventuella barn eller föräldrar. Klicka på någon av dessa så kommer en ny översikt upp.