Fråga Linköping kyrkböcker

DIS Forum: 2. DISBYT - Databasen: Allmänna frågor: Fråga Linköping kyrkböcker
Av Barbro Lindeberg Fredagen den 29 augusti, 2003 - 13:17:

Hej!
Jag forskar på förfäder i Linköping.
Min morfars farfars far föddes 1770 i Linköping.
Tyvärr finns inte husförhörslängder före detta årtal.
Vad har hänt, och vad gör jag???

Med hopp om svar
Barbro Lindeberg

Av Lars Skillius Lördagen den 30 augusti, 2003 - 10:09:

Barbro
Även om det händer att frågor liknande den du ställde blir besvarade avser diskussionerna här främst släktforkningsprogrammet DIS, databasen DISBYT mm. Ställ i stället din fråga i Anbytarforum ( http://genealogi.aland.net/discus/ ) under landskapet Östergötland. Anbytarforum har högre aktivitet, kräver inget medlemsskap och innebär att du har större chans att få svar. Lycka till!

Av alf ericson Söndagen den 9 januari, 2005 - 23:08:

Ditte Schröder Gagnef har lagt in soldatnamn i registret under Bard. Alla med namnet Bard och Högby har fel födelselän. Det ska vara Norrby, Högby Sn i Östergötland inte Norrby Västmanland. Jag vet eftersom min farmor hette Bard och var född i Norrby, Högby socken i Östergötland. Norrby är en gårdsby i Högby som under indelningsverket hette Norrby rote. Hur ändra?
Hälsningar Alf Ericson

Av Olof Cronberg Måndagen den 10 januari, 2005 - 23:05:

Hej Alf!

I samband med bearbetningen av inkomna filer till DISBYT kan det uppstå problem att räkna ut vilken församling som avses eller vilket län en församling tillhör. Detta problem är vanligt om man endast angivit bynamn och ej församling, eller om man ej angivit i vilken församling ett visst län ligger. I det fall du anger har det ju uppenbarligen uppstått en förväxling.

Om man vill ändra en uppgift skall man kontakta uppgiftslämnaren och be honom eller henne ändra i sitt släktforskarprogram. Uppgiftslämnaren får sedan skicka in ett nytt utdrag till DISBYT, som får ersätta de tidigare uppgifterna.

Bearbetningsprogrammet har successivt blivit mer optimerat att bearbeta filerna, och eftersom det är fem år sedan de skickades in, så kan det möjligen bli bättre av att man bara skickar in på nytt, om man redan idag har korrekta uppgifter i sitt eget släktforskarprogram.

/Olof C


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: