Arkiverade (äldre) inlägg fram till 1 april, 2003

DIS Forum: 2. DISBYT - Databasen: Allmänna frågor: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 1 april, 2003
Av G-B Werner Söndagen den 3 november, 2002 - 20:35:

Hej!

Släktforskning i USA:

Finns det någon som har census 1920 eller 1930, indexerad, och som skulle vilja hjälpa mig att söka efter en familj?

Hälsningar

Av Krister Frank Tisdagen den 12 november, 2002 - 18:45:

Hej!

Varför byter orter län när man gör Disbytutdrag/ vid infogningen av filen i Databasen? Vilket det nu är.

Av Rinus Suijkerbuijk Lördagen den 23 november, 2002 - 22:30:

Hallo
I am looking for information,trying to find more details omkring Anna Theresia Karin Meyer, born 20.04.1901 in Stockholm, marrying there 23.12.1924 a Dutch artist (Charles Eijck), she met in Rome. Her father was a bronze-artist with his ateljer in Vastmannagatan. As we organize an exposition on paintings, sculptures etc from Eijck in Houthem St. Gerlach, a little village near Maastricht, we want to add also some genealogical information, unknown here.
Which stockholmare can show me the easiest way to find the wanted information? Maybe this is not the right place, but you never can know ...
Tack skall du ha (och hjaelp i Nederlaenderna, naer moegligt).

Av sten-sture tersmeden Söndagen den 24 november, 2002 - 13:08:

You better try www.genalogi.se and the discussionforum Anbytarforum. There is an englishspeaking section.

Av Christofer Kärrdahl Torsdagen den 28 november, 2002 - 22:51:

Jag undrar varför en och samma person dyker upp flera gånger i databasen. Jag har skickat in uppgifter på Lars Emanuel Johannesson som har tre förekomster i databasen. Två av dom kommer från mig. Skillnaden mellan de av mig inskickade är att han förekommer med sitt födelsedatum samt även med sitt giftesdatum.
Varför läggs inte personen upp en gång med alla årtal kopplade till samma rad ?
Det är lite förvillande och jobbigt när man är inne och söker i DISBYT och får en stor mängd förekomster som sedan visar sig vara ett mycket mindre antal personer.

Om det är så att man vill kunna söka på årtal skulle man väl kunna skapa kolumner för född, gift och död.

Att det är olika rader för olika uppgiftslämnare accepterar jag. Men när det är samma uppgiftslämnare så borde personen bara förekomma en gång.

Av Anders Andersson Torsdagen den 12 december, 2002 - 03:37:

De multipla posterna för samma person brukar bero på att posterna avser olika socknar; den som är född i en socken, gift i en annan och dör i en tredje erhåller alltså tre olika poster med olika årtal. Den som begränsar sin sökning till en viss församling får bara upp en av posterna.

Man kan säkert tänka sig annan presentation av sökresultatet, med flera församlingar på samma rad, men då lär det bli rörigt på annat sätt i stället. Jag är nöjd med presentationen som den ser ut nu.

Av Olof Cronberg Lördagen den 14 december, 2002 - 14:08:

Svar på Krister Franks fråga ang byte av län:
I DISBYT är syftet med att ange län framför allt att skilja upp församlingar i olika län med samma namn. T.ex finns församlingsnamnet Torpa och Mo i flera län. Vi har valt att använda Sveriges församlingar genom tiderna som bas för länsindelningen. I vissa fall har församlingar flyttats mellan län. Då ändras en eventuell länsbeteckning till den som gällde 1989. På senare år har man från bl a släktforskarförbundets sida propagerat för användande av landskapsnamn istället, fr a för att slippa ta hänsyn till bildande av Skåne län och Västra Götalands län. Problemet är bara att det finns ibland flera församlingar med samma namn i ett landskap. T.ex. finns det två Ryssby och Ljungby i Småland. Vi har därför valt att bibehålla län som indelningsgrund i DISBYT.

Av Curt Flink Torsdagen den 13 mars, 2003 - 15:44:

Det är första gången jag loggar in hoser -
men jag har erhållit anv.namn & lösenord -
hur forrsätter man?

Av Kjell Johansson Torsdagen den 13 mars, 2003 - 16:51:

Det är DISBYT du kan logga in i. Här i DIS Forum behövs inget loggin.

Av christina roxhag Tisdagen den 1 april, 2003 - 19:04:

Finns det någon som vet något om olika avrättningsplatser i Skåne? TEX. Åby avrättningsplats.