Av 13195 Lördagen den 29 juni, 2002 - 17:32: |
Har tittat runt lite grand i Disbyt och då bl.a på egna lämnade uppgifter och funnit ett flertal oriktiga uppgifter, både födelsedata, adresser och län. Uppgifter som ej finns i min databas och som heller ej lämnats till Disbyt. Hur kan sådant hända? Det känns ju inte bra om korrekta uppgifter lämnas och felaktiga presenteras. Även om Disbyt är en andrahandskälla som bör kontrolleras kan ju ett sådant här fel lura många att hamna snett i sin forskning. Detta måste självklart redas ut av dom som bär ansvarar för
Disbyt databasen.
Mvh Kjell Bjurman
Av Olof Cronberg Söndagen den 30 juni, 2002 - 18:59: |
Hej Kjell!
Vad gäller födelsedata, så står det "f 1717" om en uppgift avser födelseår. Står det bara "1717-1727" betyder det att personen är belagd i någon form de åren i den aktuella församlingen. Det gäller framför allt den äldsta generationen i släktträden som om de inte har egna data om född, gift eller död, anses vara belagda de år deras barn föds.
Vad gäller orter, så försöker vi vid bearbetningen extrahera sockennamn ur ortnamnsfälten. Har man skrivit alltid "Gård, By, Socken (Län)" brukar detta inte föranleda något problem. Skriver man enbart bynamn kan det leda till förväxlingar. Rådet är därför att alltid ange socken i alla ortfält. Länstillhörighet behöver endast anges för de församlingar där samma namn förekommer i flera län. För vår del är det bäst om man anger länsbokstav. I DISBYT har vi valt att använda den länsindelning som gällde 1989. Vi har inte slagit samman länen i Skåne och Västra Götaland.
Tycker du att det är mycket fel, bör du titta i den fil med varningar som du fick tillbaka när du skickade in uppgifter till DISBYT. Där framkommer alla manuella rättningar samt även antaganden om länsbokstav. Tycker du att vi har gjort en feltolkning bör du antingen förtydliga ortsfältet enligt "Gård, By, Socken (Län)" eller också kan du i DISGEN använda de sk DISGEN-orterna.
Jag hoppas att detta är svar på dina funderingar.
Olof C
Av 13195 Måndagen den 1 juli, 2002 - 08:27: |
Hej Olof och tack för svaret. De födelsedata jag åsyftar är bl.a en sons födelsetal som jag upptäckte placerats under fadern namn i Disbyt. De orter och län som jag upptäckt blivit fel är Svärdsjö, dock endast på några få ställen. Svärdsjö församling har jag i samtliga fall plockat från listan med Disgenorter. I Disbytpresentationen står angivet Dala, Skaraborgs län.
Skickar in ett nytt utdrag idag så hoppas jag saker och ting hamnar på rätt plats.
Mvh
Kjell
Av Kjell Bjurman Onsdagen den 24 juli, 2002 - 09:26: |
Med hänvisning till mitt tidigare inlägg om felaktiga uppgifter i Disbyt kan jag konstatera att felaktigheterna kvarstår trots att jag sänt in ett nytt utdrag. Disbyt-sökningen gjordes den 5 juli (bra och snabbt jobbat Tomas Sahlin)och allt var i sin ordning men varför blir inte uppgifterna korrigerade i databasen.
Mvh
Kjell
Av Kjell Johansson Onsdagen den 24 juli, 2002 - 11:28: |
Hej Kjell!!
Disbyt-basen uppdaterades senast 2002-06-15, det kanske är därför de felaktiga uppgifterna ligger kvar ännu.
Sommarhälsning från Kjell J
Av Ove Billing Onsdagen den 24 juli, 2002 - 14:31: |
Som Disbyt-ombud kan jag nämna att basen inte uppdateras direkt. Först samlar vi operatörer på en liten hög som skickas till Olof C med 4 - 6 veckors mellanrum sedan skall han få tid att bearbeta detta och till sist dels uppdatera basen centralt, dels delge oss basen på en CD. Betänk att allt vårt arbete sker på fritid och utan ersättning. Hav därför lite tålamod med oss.
Svärdsjö-felet beror nog på att du skrivit Dalarnas län efter orten och eftersom datorn först tittar på de sista orden och där söker efter församlingsnamn så hittar den Dala. Skriv därför alltid länsbokstav i stället (W).
Av kjell bjurman Tisdagen den 30 juli, 2002 - 14:01: |
Tack Kjell o Ove för svaren. Mina kunskaper om hur det tekniskt fungerar med databasen är och var minst sagt bristfälliga, men nu vet jag lite mer och tålamodet är inte slut än, så det är lugnt.
Mvh
Kjell
Av Mats Sjödén Fredagen den 7 februari, 2003 - 13:59: |
Hej!
En fråga om något som konfunderat mig.
I DisByt saknas en del personer i mitt material.
Ex.1: Min farmor Tyra Augusta Tunberg född 1880.
Farfar finns med men kontinuiteten på min farmors sida bryts ju här.
Ex.2: Carl Fredrik Olofsson född 1804. Gift med Anna Avander f 1795. Hon finns men inte han.
Personerna finns med i den "kvitteringsfil" som jag fått, men inte i DisByt. Generationen ovanför finns också med men här är alltså "hål".
Finns det någon naturlig förklaring?
Hälsningar
Mats Sjödén
Av Olof Cronberg Söndagen den 18 maj, 2003 - 23:31: |
Hej Mats!
Vad gäller din saknade farmor, så beror det på ett kuriöst fel, som jag ägnade en viss tid under min julledighet att leta reda på. Det visade sig att den sista personen i en mellanfil vid DISBYT-bearbetningen kom inte med. Eftersom den filen är sorterad på nummer som text, så kommer nr 9 sist.
Vad gäller det andra exemplet kan jag inte direkt svara på det. Eftersom han har en vigselnotis med årtal och församling, så borde den uppgiften ha kommit med.
För att få med din farmor, får du skicka in hela ditt material på nytt. Om du skickar det till mig och påtalar det andra problemet, så skall jag titta särskilt på det.
/Olof C
Av Mats Sjödén Onsdagen den 9 juli, 2003 - 14:07: |
Hej Olof C
och tack för upplysningarna av den 18 maj 2003.
Min sena reaktion beror på att jag efter idogt sökande av svar lade ned det efter en tid. Eftersom jag ändå är på gång med ett nytt utdrag under sommaren kan vi väl ta korrektionen då. Är det OK om jag skickar utdraget till Dig då?
Hälsningar
Mats S