-dotter/-son

DIS Forum: 2. DISBYT - Databasen: Allmänna frågor: -dotter/-son
Av Susanne Carlsson Lördagen den 14 februari, 2004 - 22:21:

Hej alla!
Jag undrar över var jag skriver -dotter/-son i för ruta - i förnamn eller efternamn?

Jag heter Susanne Björnsdotter i förnamn, och kommer således skriva detta i förnamnsrutan.
Men som en av mina anor:
Sara Maria Henriksdotter Björndahl - var skriver jag hennes Henriksdotter?
I mitt släktprogram (MinSläkt) har jag skrivit in det i förnamnsrutan, men vad gäller egentligen?
Finns det någon standard?

Jag förmodar att när anorna bara heter -dotter efter förnamnet så är det detta som gäller som efternamn, eller hur?

Mvh,
Susanne

Av Eva Dahlberg Söndagen den 15 februari, 2004 - 09:13:

För anorna är son/dotter-namnet deras efternamn, ett s.k. patronymikon som användes i Sverige före en namnlag kom ca 1901. Läs t.ex. kapitel 7 Namnskicket i Elisabeth Thorsells bok Släktforksning, vägen till din egen historia (kom ny utgåva 2003).

Har personen använt både Henriksdotter och Björndahl så är de båda en form av efternamn och kan skrivas in där, men är Björndahl hennes mans namn bör du inte skriva in det namnet. Du bör inte skriva in en soldats namn (t.ex. Dunder) på hans barn om du inte är säker på att de använt namnet. Det skiftar i olika landsändar och sociala grupper när man har dubbla efternamn, jag ser många av mina anfäder/anmödrar och deras syskon/kusiner på första halvan av 1800-talet ha både patronymikon (som då skiftar) och ett släktnamn även i vanmliga bondefamiljer.

Se även svar under DIS Forum: 2. DISBYT - Databasen: Allmänna frågor: Skriva in efternamn och svar av Olof Cronberg den 9 och 12 februari under DIS Forum: 2. DISBYT - Databasen: DISBYT-utdrag: Uppgifter till Disbyt.

Hälsningar,
Eva
medlem 7851

Av Susanne Carlsson Måndagen den 16 februari, 2004 - 00:16:

Tack för svaret, Eva!

Mvh,
Susanne
medlem 27257


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: