Av Susanne Carlsson Lördagen den 14 februari, 2004 - 22:29: |
Kom att tänka på en annan sak när det gäller att skriva efternamn.
Alltså, mina kvinnliga släktingars efternamn.
Ska jag skriva in deras flicknamn - just nu har jag skrivit og eller g före efternamnen beroende på om de var ogifta eller gifta.
Jag är ny på det här med släktforskning (bara en dryg månad än så länge), så jag vet inte riktigt vad som gäller - även om jag nu anar att jag borde skriva in deras flicknamn (om jag vet detta förstås).
Mvh,
Susanne
Av Karl-Edvard Thorén Lördagen den 14 februari, 2004 - 23:07: |
Flicknamn efternamn. Längre bak i tiden behöll ju kvinnorna sitt namn så varför inte fortsätta på samma sätt och skriva flicknamn följt av namn som gift. Jag skriver: Flicknamn - Giftasnamn men var noga med mellanslag mellan namn och bildesstreck för att kunna söka på båda namnen var för sig.
Av Eva Dahlberg Söndagen den 15 februari, 2004 - 08:59: |
Ur DISBYT-synpunkt bör man väl varken ha bindestreck för personer som inte använt dubbelnamn eller g/og i efternamnsnotisen.
Jag skriver för perioden född före ca 1900 flicknamnen, då bytte de ju dessutom sällan namn. Men fr.o.m. min mormor och farmor och deras generation skriver jag endast namnet som gift i den ordinarie notisen. För personer som t.ex. nu levande personer så använder jag deras namn som gift eller av annan anledning bytt till. Då känner personerna igen sig i register t.ex. till antavlanstamtavlan/släktmatrikeln. Jag blandar inte två namn i efternamnsfältet annat än om de samtdigt haft två namn. Dessa uppgifter lämnas ju inte heller till DISBYT-databasen eftersom jag (eller DISBYT) inte tar med levande personer eller nyligen avlidna.
Jag använder en egen konstruktion av tipset på sidan 75 i handledningen för DISGEN och använder namnet de fötts med (kan då användas även för män) som en extranotis. "Namn som gift" tycker jag inte är så snyggt som rubrik eftersom man kan ha bytt namn av annan anledning eller numera vara skild. En anledning till att använda det namn personerna bär är också att jag kanske inte vet deras flicknamn.
De flesta släktforskarprogram har väl möjlighet att lägga in extra notiser, så då kan man lägga in flicknamn eller namn som gift där i stället för i personens "huvudnotis".
Hälsningar,
Eva
medlem 7851
Av Eva Dahlberg Söndagen den 15 februari, 2004 - 09:14: |
Se även svar under DIS Forum: 2. DISBYT - Databasen: Allmänna frågor: -dotter/-son och svar av Olof Cronberg den 9 och 12 februari under DIS Forum: 2. DISBYT - Databasen: DISBYT-utdrag: Uppgifter till Disbyt.
Hälsningar,
Eva
medlem 7851
Av Susanne Carlsson Måndagen den 16 februari, 2004 - 00:29: |
Tack för svaren!
Då ska jag ändra mina uppgifter.
Jag måste ändå skriva om mitt material, då jag hittat flera släktingar jag inte visste fanns - min morfars mor, som var barnhusbarn, har plötsligt fått en mamma och flera syskon tack vare Stockholms Stadsarkiv.
Men jag hann naturligtvis skicka en första version av mitt material...
Fast det var det där med -dotter-"problemet" jag skrev om. För tänk om det inte alls var efternamn? Utan att några/någon - liksom jag - blev döpt till mitt -dotternamn (som förnamn alltså)?
Fast det är kanske svårt att ta reda på hur det ligger till, så jag skriver väl in namnen i efternamnsrutan (utom mitt eget och mammas, som också heter -dotter i förnamn).
Mvh,
Susanne
medlem 27257
Av Riina Hultquist Torsdagen den 17 november, 2005 - 10:57: |
Med risk för att verka tjatig måste jag fråga om dubbla efternamn. Jag har en anfader född Svensson som bytte till Hultquist. Jag har skrivit in båda namnen eftersom han finns under Hultquist i Kalmar och Svensson i Älghult. När jag söker honom i DISBYT kommer han bara upp om jag söker på Hultquist. Eftersom det finns många som forskat på samma släkt vill jag att han syns i båda sökningarna. Hur skall jag göra för att detta skall fungera?
Av Olof Cronberg Torsdagen den 17 november, 2005 - 22:35: |
Hej Riina!
Din anfader Johan Gustav Svensson Hultquist finns med både när man söker på Svensson och på Hultquist. Man måste söka på ett efternamn i taget.
Tidigare hade vi den regeln att patronymikon före släktnamn ströks, därför att vi menade att släktnamnet var mer specifikt. Den regeln tog vi dock bort för något år sedan.
/Olof C
Av Niklas Lundin Tisdagen den 7 november, 2006 - 12:04: |
Denna fråga gäller namn i allmänhet men får duga under denna rubrik.
Hur fungerar urvalet av de resultat man får tillbaka vid sökning på namn i Disbyt?
Några av de varianter jag kan komma på är:
Sofia – Sophia
Gustava – Gustafva
För att inte tala om alla varianter av c, k, ch, och ck som används i olika namn eller Hindric när kanske Henrik avses.
Då jag själv valt att använda dopnamnet blir jag lite nervös om det är så att ”min” stavning inte ger resultat hos övriga medlemmar.
Mv.
Niklas