Av Lars Göransson Onsdagen den 19 november, 2003 - 21:14: |
Jag har Brothers Keeper där jag har inlagt ett stort antal släktingar. I ett släktfall finns ett intressant händelse från år 1897. Det är en sorglig historia där släktingen blev mördad. Ett långt uppslag har jag fått fram om vad gärningsmannen gjort och vad vittnena sagt.
Min fråga är kan jag få fram uppgifter om vad som skett med gärningsmannen efter det att han "inmanats i häktet" i Kalmar?
Kan jag även på nätet få fram mer uppgifter om min släkt? Jag bor i Kalmar och har mesta släkten i länet.
Av Bert Alriksson Söndagen den 21 december, 2003 - 23:43: |
Normaliseringar?
Hur ställer sig forumet till normaliseringar av för- efter- och ortsnamn? Speciellt vid DISBYT utdrag?
Jag har själv inte varit så noga med det i min egen databas, så det finns alla olika stavningar på framförallt personnamn. (t.ex. Eriksson – Ersson). Jag inser värdet av att i en databas använda ”sökbara namn”.
Ska jag avhålla mig från att sända in disbytutdrag då jag inte normaliserat stavningen i min egen databas?
Med tillönskan om en God jul!
Bert
Av Olof Cronberg Måndagen den 22 december, 2003 - 10:10: |
Hej Bert!
I DISBYT sker standardiseringar fšrnamn, patronymikon och sockennamn.
Fšrnamn och patronymikon (dvs. -son och -dotter) standardiseras mjukt, dvs att alla varianter pŒ Per (Pehr, PŠr, PŠhr osv) fšrs samman. PŒ samma sŠtt sker med Persson och Persdotter. DŠremot fšrs inte liknande namn ihop. Hans och Johan Šr till exempel olika namn.
NŠr det gŠller just Eriksson - Ersson och Olofsson - Olsson Šr det exempel pŒ namn som vi inte kšr ihop, vilket man skulle kunna ha gjort om man gjort en hŒrdare standardisering. I SkŒne heter det Eriksson och Olsson, och i Norrland Ersson och Olofsson. DŠr fŒr man sška pŒ bŒda varianter.
Ur varje ortnamnsfŠlt fšrsšker DISBYT att extrahera ett sockennamn. Om du vet med dig att du bara har skrivit bynamn i ortnamnsfŠlten bšr du komplettera med sockennamn, helst pŒ formen gŒrd, by, socken (LŠnsbokstav).
Saknas sockennamn bšr du komplettera med det fšrst, men annars gŒr det bra att skicka in till DISBYT, utan att ha normerat eller standardiserat stavningen.
Vid sškning sker samma normering, och vid trŠff visas din originalstavning.
God Jul
Olof C
Av Bert Alriksson Måndagen den 22 december, 2003 - 15:14: |
Tack för ditt svar Olof,
Hanteringen av standardisering av namn så som du beskriver den verkar vara rimlig. För mig är t.ex. Ulla och Ulrika två skilda namn, även Eriksson och Ersson, och jag förbehåller mig rätten att i min egen databas ange det som olika namn. Däremot försöker jag alltid att använda nuvarande (modern) stavning på ort- och gårdsnamn.
Disbyt-ombuden får väl göra en massa handpåläggning gissar jag.
Jag fick idag det nya numret av Diskulogen, där Eva Dahlberg i en artikel utförligt beskrivit vad man ska betänka vid utdrag till disbyt. Jag ska i helgen läsa den för att sedan sända in ett eget utdrag, med kvalitet. (Hoppas jag). Jag ska även läsa din artikel om hantverkare som verkar vara intressant.
Olof vad har hänt med dina å, ä, ö? *nyfiket*
Hälsar // Bert
Av Gunder Grünning Tisdagen den 23 december, 2003 - 16:42: |
Olof kör Mac.
Av Björn Claesson Tisdagen den 3 februari, 2004 - 21:37: |
Vid sökning i Disbyt direkt från Disgen med kända anor erhåller jag inga träffar, varför?
Sökning via Dis hemsida på samma anor ger träff!
Är min installation felinställd eller?
Av Marianne Munktell Onsdagen den 4 februari, 2004 - 08:04: |
Björn!
Du har antagligen för många sökbegrepp i sökformuläret. Ta bort allt utom namn, årtal och datum.
Av Marianne Munktell Onsdagen den 4 februari, 2004 - 08:05: |
Björn!
Ta bort allt utom namn, årtal och ORT!
Av Björn Claesson Onsdagen den 4 februari, 2004 - 09:07: |
Tack Marianne!
Jag tog bort Församlingen och då fick jag träff,
skrev åter in församling och fick 0 träffar.
Man kan fråga sig vad det är för poäng med en direktsökning från Disgen när sökbegreppen måste redigeras, man kan lika gärna ha hemsidan öppen
samtidigt med Digen och växla mellan dessa.
Björn
Av Olof Cronberg Onsdagen den 4 februari, 2004 - 22:17: |
Hej Björn!
Mariannes synpunkt är riktig att man kan använda färre sökbegrepp om man inte får träff när alla är angivna.
När det gäller enstaka församlingar så använder DISGEN och DISBYT olika namn. Det är dock relativt ovanligt. Om man inte använder DISGEN-orter kommer hela ortnamnet med i sökfältet och man får då manuellt stryka ev gård- eller bynamn.
/Olof C