Av Per Thorsell Söndagen den 30 januari, 2005 - 12:05: |
I informationen om Disbyt står, att det för levande personer inte tas med uppgifter yngre än 90 år och för (konstaterat?) döda personer inga uppgifter yngre än 25 år. Jag uppfattar att detta hanteras av Disbyt, inte av uppgiftslämnaren.
Hur kommer det sig, att min far, död 1986 finns upptagen med födelse- och dödsår?
Per Thorsell.
Av Olof Cronberg Söndagen den 30 januari, 2005 - 12:34: |
Hej Per!
Den tidigare datalagstiftningen och numera PUL omfattar bara nu levande personer. Från början tog vi med uppgifter om alla avlidna, men fick då av och till in synpunkter på att medlemmar fann deras nära anhöriga med i DISBYT ganska kort tid efter dödsfallet. Vi valde då att införa en 25-årsgräns för avlidna personer. Det var inte på ett enkelt sätt möjligt att ta bort de som avlidit senare ur DISBYT-basen, och eftersom det i sig inte är otillåtit lät vi de uppgifter vara kvar. Den medlemmen som skickat in uppgifter om din far har skickat in uppgifterna 1999 innan vi införde 25-årsgränsen. När det gäller din fars födelseuppgift är den äldre än 90 år och skulle i vilket fall som helst komma med.
Om en person i en släktdatabas har en dödsnotis antar vi i DISBYT att personen är avliden.
Vid bearbetningen av inkomna DISBYT-utdrag eller GEDCOM-filer hanteras filtreringen av DISBYT, så du som skickar in material behöver inte själv ta bort nu levande personer.
/Olof C
Av Per Thorsell Fredagen den 4 februari, 2005 - 12:01: |
OK. Jag störs inte av att uppgiften finns med, men undrade över skillnaden mellan beskrivningen och verkligheten.
Per.
Av Niklas Lundin Onsdagen den 19 maj, 2010 - 11:55: |
Vad är det för tidsgränser som gäller idag 2010?
Av Olof Cronberg (M00082) Onsdagen den 19 maj, 2010 - 21:47: |
Hej Niklas!
Som framgår av Disbyts startsida gäller 100-årsgräns för personer som saknar dödsnotis och 25-årsgräns för de som har dödsnotis. (Vi höjde gränsen från 90 år till 100 år för några år sedan, därför att vi bedömde att det blev för många nu levande personer med, när vi hade 90-årsgräns.)
Det innebär att alla uppgifter fram t o m 1909 finns med samt även senare uppgifter för personer som avlidit 1984 eller tidigare.
/Olof C
Av Niklas Lundin Torsdagen den 20 maj, 2010 - 13:00: |
Tack Olof
... vilket innebär att det är bra om man skickar in nytt utdrag varje år.
Av Rolf Carlsson Torsdagen den 20 maj, 2010 - 16:48: |
En kompletterande fråga: De rapporterade personer, som idag faller för åldersgränsen, kommer de automatiskt med i nästa års utdrag eller måste jag skicka in ett nytt utdrag nästa år för att få med dagens "101-åringar"?
Av Olof Cronberg (M00082) Torsdagen den 20 maj, 2010 - 21:57: |
Nej, vi sparar inte på oss uppgifter som aktiveras, utan för att vara så komplett som möjligt måste man skicka in till Disbyt varje år.
/Olof C