Av Kjell Johansson Tisdagen den 4 juni, 2002 - 10:33: |
Hej alla disbytbesökare! Vill ni vara vänliga att skicka in NYA utdrag från er forskning. Det finns flera år gamla utdrag i basen nu, och i dagsläget är det ju mycket enkelt för åtminstone de som har Internet att sända in nytt.
Av Olof Cronberg Måndagen den 10 juni, 2002 - 22:47: |
Hej Kjell!
Som ansvarig för DISBYT-verksamheten kan jag hålla med om att det är bra att uppdatera sina uppgifter då och då.
Skäl för att skicka in igen:
* Om man har registrerat nytt material
* Om man har rättat felaktigheter
* Numera bibehålls originalstavningen av namn
* Numera tas alla förnamn med
* Numera tas föräldrar med även om de inte har några egna notiser, men är belagda i samband med barns födelse
* Man får gjort en ny sökning mot DISBYT-basen som ständigt växer
När man skickar in på nytt rekommenderar vi att du skickar in ALLT det material som du vill skall finnas på DISBYT, dvs både gammalt och nytt.
Om du inte har skickat in tidigare:
* Du får alla dina uppgifter jämförda med den befintliga basen.
* Du får ett nytt användarnamn och lösenord som gör att du kan klättra i släktträden.
För mer info titta på DISBYTs sidor på webben.
/Olof C
Av Eva Blüchert Måndagen den 5 januari, 2004 - 16:55: |
Hej!
Jag funderar på att skicka in till Disbyt, men jag har några frågor.
Jag har många personer inlagda som lever i min databas. Jag läste någonstans att ni inte lägger in uppgifter som är yngre än 90 år i basen, stämmer det? och hur går det då till?
Ska jag innan jag sänder in mitt material plocka bort dessa personer eller gör ni det?
Vilka uppgifter kommer med?
Jag använder Min Släkt och har lagt in väldigt mycket uppgifter om varje person, även det som kanske är sekretessbelagt.
Kommer detta med också? Ska jag ta bort även det från mitt material?
Hoppas på svar så jag vet om jag kan försöka mig
på att sända in ett bidrag.
Med vänliga hälsningar
Eva Blüchert
Av Rolf Eriksson Måndagen den 5 januari, 2004 - 18:18: |
Hej Eva!
i Disbytbasen kommer efternamn och förnamn samt årtal och ort att redovisas. Uppgifter yngre än 90 år kommer med om vederbörande är död sedan minst 25 år.
Inga notiser kommer med.
Du behöver inte ta bort något utan tillverka en gedcomfil och maila över denna till ett disbytombud, gärna till mig. Är din fil mycket stor kan den vara ohanterlig i gedcom och då importerar jag den i mitt Disgen och tar ut en Disbytfil här för att körningen inte ska ta flera timmar. Då kommer jag en kort tid att ha tillgång till dina uppgifter utan att titta på dem innan jag kastar din fil.
Rolf Eriksson
Av Eva Blüchert Tisdagen den 6 januari, 2004 - 16:19: |
Hej Rolf och tack för trevligt svar!
Jag återkommer när jag får tid och hjälp att ordna detta. Har ca 1200 personer i min databas, men som sagt är många av dem nu levande släktingar.
God fortsättning
Eva
Av Ulf Molitor Söndagen den 11 januari, 2004 - 11:54: |
Hej!
Jag är både ny medlem och nybörjare och har med hjälp av mikrokort från SVAR försökt att få fram uppgifter om min släkt Molitor. Det är speciellt Hans Dan Mauritius Molitor född 1774-09-22 i Axberg Närke, hans föräldrar, syskon och barn som jag skulle vilja efterlysa information om. Själv har jag fått fram 15 personer, är det någon som har kompletterande information om dessa och deras familjer? Jag har familjen Hans D.Molitor i datorprogrammet Min Släkt men vet inte hur jag kan bifoga det i detta meddelande.
Hälsningar och tack på förhand Ulf Molitor
Av Matti Särngren Måndagen den 12 januari, 2004 - 12:17: |
Hej!
Jag har liknande fråga om utdraget som skapas i Disgen.
I mitt material har jag valt att ta med personer födde senare än för 90 år sen som avlidit före 1979 (som det står i programmet).
Ett problem är då att barn som avlidit kommer med men inte deras föräldrar som fortfarande lever..?
Dessutom blir då familje sambanden brutna eftrsom barnet inte kan kopplas enkelt toill sina far- eller morföräldrar.
Hur gör Ni då? Ska jag radera dessa uffgifter själv innan jag sänder in?
Matti S, Sthlm 8726
Av Olof Cronberg Måndagen den 12 januari, 2004 - 22:01: |
Hej Ulf!
Du kan söka efter Molitor i DISBYT-databasen, och kontakta de medlemmar som skickat in material om släkten.
Du kan också göra en GEDCOM-export av dina uppgifter i Min släkt och skicka in till närmsta DISBYT-ombud. Du får då dels tillbaka en fil med sökresultat för dina uppgifter och du får dels ett bättre lösenord, så att du kan klättra i de släktträd som finns i DISBYT.
/Olof C
Av Olof Cronberg Måndagen den 12 januari, 2004 - 22:05: |
Hej Matti!
Det är riktigt att personer som avlidit i tidig ålder under 1900-talet kan komma med i DISBYT, utan att deras föräldrar kommer med. Det är också riktigt att dessa personer inte hänger ihop med sin far- eller morföräldrar.
Om du tycker att uppgifterna är känsliga, så är det ok att gå in i filen som du tänker skicka in och ta bort just den personen.
En annan möjlighet är att välja att endast uppgifter äldre än 90 år kommer med.
/Olof C
Av Matti Särngren Tisdagen den 13 januari, 2004 - 00:13: |
Tack Olof!
Jo jag förstår ju att jag kan själv redigera den textfil som skapas och ta bort aktuella person(er).
En annan fråga gäller då de andra typer av disbytutdrag som man kan göra i dialogen (om jag förstår rätt tas samma information med till textfilen oavsett vad man väljer för typ av utdrag), vad skall man isåfall med de andra (tex alla flyttningar) till om de inte tas med i disbyt, det skapas en textfil som heter print.txt.
Utdraget disXXXXX.txt som man kan sända in anger ju som du skrivit bara födelse, vigsel(sambo etc), död och kopplingarna mellan makar/barn.
Matti 8726