Arkiverade (äldre) inlägg fram till 4 februari, 2004

DIS Forum: 2. DISBYT - Databasen: DISBYT-utdrag: Uppgifter till Disbyt: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 4 februari, 2004
Av Olof Cronberg Torsdagen den 10 juli, 2003 - 00:42:

Ja, det är OK. /Olof C

Av Kerstin Andersson Fredagen den 26 december, 2003 - 14:19:

Hej. Har ett par frågor som gör mig betänksam när jag gör sökningar i Disbyt.
Skulle kolla lite och angav en fasters namn Teckla Richardsson och fick svar 0 träffar. Varför eftersom jag vet att hon finns med hos mig?
Sen har jag även upptäckt att en del namn ändras stavningen på. Bl.a en släkting till mig med förnamnet John. Där står det i Disbyt Jon. Kan man få en förklaring?
Tackar på förhand.

Av Olof Cronberg Lördagen den 27 december, 2003 - 13:34:

Hej Kerstin!

Vid sökning i DISBYT sker sökning på hela fältet. Eftersom din Tekla heter Tekla Fredrika, så måste man i förnamnsfältet skriva "Tekla *" (utan fnuttar) för att få alla personer vars första namn är Tekla.

I det andra fallet är det så att vid normering förs Jon och John ihop. I material inskickade före 2001 sparades inte originalstavning undan, men så görs numera. Det kan således i äldre material förekomma Jon visas istället för John, men det bör inte förekomma i nya material.

/Olof C

Av Kerstin Andersson Fredagen den 2 januari, 2004 - 17:15:

Hej och tack för ditt svar.
Ang. Tekla så fungerade det efter att göra som du skrev. Men med John så kommer han inte fram, även om jag skriver John* (eftersom han heter Arvid också). Däremot om jag skriver Jon, får jag fram honom. Min ändringsdag är från feb. 2003 så det borde väl då var "rättat" så man kan söka på det "rätta" namnet, eller? Hur vet man annars på vilka ev. andra namn som det är likadant med?

Av Olof Cronberg Lördagen den 3 januari, 2004 - 13:04:

Hej Kerstin!

Jag sitter nu hemma sŒ att jag kan kolla ditt material. Orsaken att dina uppgifter blir normerade och inte redovisas i klartext beror pŒ att du anvŠnder DISGEN 7.0. Utdragen frŒn version 7.0 hanteras pŒ ett annat sŠtt Šn de frŒn version 8.0, som innebŠr att originalstavningen inte kommer med.

Fšr att fŒ med originalstavningen sŒ fŒr du skicka in en GEDCOM-utdrag istŠllet frŒn version 7,0, om du inte vill uppdatera till version 8.0.

God fortsŠttning

/Olof C

Av Olof Cronberg Lördagen den 3 januari, 2004 - 13:05:

Hej Kerstin!

Jag sitter nu hemma så att jag kan kolla ditt material. Orsaken att dina uppgifter blir normerade och inte redovisas i klartext beror på att du använder DISGEN 7.0. Utdragen från version 7.0 hanteras på ett annat sätt än de från version 8.0, som innebär att originalstavningen inte kommer med.

För att få med originalstavningen så får du skicka in en GEDCOM-utdrag istället från version 7,0, om du inte vill uppdatera till version 8.0.

God fortsättning

/Olof C

Av Kerstin Andersson Söndagen den 11 januari, 2004 - 15:40:

Tack för svaret. Men varför behandlas inte version 7,0 likadant? Och vad är skillnaden för övrigt med att köpa och uppdatera till version 8,0? Har varit på några träffar om detta för något år sedan och mitt intryck från dessa var endast att det hölls på med kartor. Det är jag i dags läget inte ett dugg intresserad av. För övrigt verkade det ju fungera på samma sätt, har jag fel?

Av Olof Cronberg Måndagen den 12 januari, 2004 - 22:10:

Hej Kerstin!

Rutinen för att bibehålla orginalstavning togs med i utdragen för DISGEN ver 8. Jag har också anpassat programmet så att det även fungerar med GEDCOM-filer. Det innebär att den funktionen fungerar med äldre versioner av DISGEN om man gör en GEDCOM-export istället för DISBYT-utdrag. Det är det jag rekommenderar att du gör om du inte vill uppgradera till version 8.

Information om DISGEN 8 finns på våra webbsidor om du trycker på länken DISGEN.

/Olof C

Av Bengt Landegren Måndagen den 2 februari, 2004 - 19:26:

Har funderat på om det är viktigt att ta med alla barn till alla sina anor för att öka träffarna i Disbyt. Vad anser ni om det?
Det blir ju ändå en träff på nästa generation. Har ingen större lust att knacka in varenda barn efter fjärde generationen.

Av Olof Cronberg Onsdagen den 4 februari, 2004 - 22:10:

Hej Bengt!

Jag tycker att det är bra att ta med alla barn för att det är det som behövs för att man skall kunna knyta ihop släktträd. Samtidigt är det ju något man själv får bestämma hur mycket uppgifter som man vill mata in.

Ser man det ur DISBYT-databasens synpunkt, så är täckningsgraden bättre 1750-1850 och sämre efter 1850. Jag tycker därför att det är bra om man är mer ambitiös med att mata in syskon och kusiner efter 1850 än tidigare. Det är ju också så att utförligare moderna uppgifter underlättar för nya släktforskare att få kontakt med dig. För min egen del har jag en hel del inkompletta uppgifter som inte kommer med i DISBYT idag, men som genom att komplettera med uppgifter från Sveriges befolkning 1890 och Genline skulle kunna komma med framöver.

/Olof C