Arkiverade (äldre) inlägg fram till 17 oktober, 2005

DIS Forum: 2. DISBYT - Databasen: Allmänna frågor: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 17 oktober, 2005
Av Arne Forsman Tisdagen den 9 mars, 2004 - 12:39:

Hej!
Jag fick en förfrågan om Nils Andersson Lidberg f. 1830 i Skorped (Y)av en släktforskare som sett mina uppgifter på DISBYT.

Tyvärr så försvann hans namn (Larsson?) och epost adress i samband med byte av modem.
Jag vill gärna komma i kontakt med honom.

Enligt mina anteckningar, i och för sej andrahands uppgifter, var Nils den förste att ta sej namnet Lidberg.
Nils Lidbergs far var Kronobåtsmannen Anders Persson Knapp f. 1801 i Ed (Y).
Kronobåtsmannen hade 3 söner och Nils, som var äldst, var den ende som tog sej namnet Lidberg.

Nils fick flera söner och alla behöll namnet Lidberg.

Arne Forsman i Norrköping

Av Joel Vogler Onsdagen den 9 juni, 2004 - 10:57:

Vad har hänt med DISBYT? I sökresultaten är numera bokstäver med diakritiska tecken (é, å, ä, ö m.fl) ersatta med diverse underliga tecken och symboler.

Dock går det fortfarande att använda ord med sådana bokstäver som sökbegrepp, och i andra delar av DIS-sajten ser allt normalt ut.

Av Olof Cronberg Onsdagen den 9 juni, 2004 - 20:23:

Hej Joel!

ABC-klubben, där DISBYT-basen ligger, har uppdaterat sin server, och tydligen har man missat någon inställning. Jag har rapporterat felet, och hoppas att de lätt finner felet.

Namn, orter, och medlemsuppgifter blir fel. Däremot blir beteckningarna på länen korrekt, vilket beror på att de är skrivna i hmtl-kod.

/Olof C

Av Joel Vogler Onsdagen den 9 juni, 2004 - 21:19:

Tack Olof, nu är redan allt som vanligt i DISBYT igen :)

ABC-klubben är tydligen bra. Jag uppskattade den redan då jag var medlem där (1344) på ABC80-tiden. Tänk vad tiden går - det är sådär 20 år sedan nu...
/Joel

Av Bo Karlsson Söndagen den 5 december, 2004 - 13:03:

Hej jag använder microsoft internet explorer
nu undrar jag jag säker hets kopiera men det går inte läsa av använder jag fel cd skivor eller vad gör jag jag skulle vilja veta vilken ordning jag ska göra det kära hällsningar Bo Karlsson

Av Marianne Munktell Måndagen den 6 december, 2004 - 06:34:

Bo!

Vad är det du vill säkerhetskopiera?

Av Åke Bjurström Måndagen den 7 mars, 2005 - 16:38:

Jag har, kanske felaktigt trott att många forskare sällan eller aldrig, uppdaterar sina bidrag i Disbyt, om man ser till rutan med forskarens namn och adress där ändringsdatum anges.
Sände mitt första bidrag i mars 2004, uppdaterade det i juni samma år då ändringsdatum blev noterat.
Uppdaterade återigen i februari i år, vilket är infört, men ändringsdatum är fortfarande 2004-07-02.
Jag har undvikit att ta kontakt med forskare som "ligger lågt" med flera år gamla uppgifter, kanske helt i onödan.
Hur är det tänkt att ändringsdatum skall fungera?

Mvh Åke

Av Olof Cronberg Måndagen den 7 mars, 2005 - 20:11:

Hej Åke!

Jag har uppdaterat DISBYT-basen och väntar på en ny medlemsförteckning för att uppdatera medlemsuppgifterna. Ändringsdatumen uppdateras i samband med att medlemsuppgifterna uppdateras.

/Olof C

Av Åke Bjursatröm Måndagen den 7 mars, 2005 - 22:05:

Olof C
Tack för svaret, känner mig helt lugn!
Mvh Åke

Av Olof Cronberg Måndagen den 17 oktober, 2005 - 23:05:

Hej!

Eftersom DIS Forum har varit ur funktion några dagar i samband med serverbyte testar jag om det fungerar. Under några dagar har det sannolikt varit möjligt att skriva inlägg som inte har sparats på ett korrekt sätt. Saknar du ditt inlägg, så får du skriva in det igen.

/Olof C