Arkiverade (äldre) inlägg fram till 23 oktober, 2005

DIS Forum: 2. DISBYT - Databasen: Allmänna frågor: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 23 oktober, 2005
Av Olle Andersson Tisdagen den 18 oktober, 2005 - 18:24:

Hej!

Efter senaste uppdateringar av WinXP och ZoneAlarm fick jag problem att köra DISBYT från DISGEN (v. 8.1a). Jag kan däremot köra direkt i Explorer.

Jag har förgäves letat efter inställning som kan hindra programanropet. De nya säkerhetskraven kanske innebär nya anvisningar för hur DISBYT skall konfigureras?

Undrar Olle i Karlstad

Av Ann Sjöberg Tisdagen den 18 oktober, 2005 - 20:42:

Hej Olle!

Jag har inga problem med Disbyt via Disgen. Jag har Disgen 8.1a samt de senaste uppdateringarna av Xp och troligen även de i ZoneAlarm. Kan du ha råkat svara fel på frågor i ZoneAlarm rörande Disgen?

Jag hittar Disgen under namnet "släktforskarprogram" i Program Control och fliken Programs i ZoneAlarm.

Hälsningar
Ann

Av Olle Andersson Tisdagen den 18 oktober, 2005 - 22:34:

Ann!

Fortsatte och gjorde ändringar - delvis med ditt snabba svar som underlag. Nu verkar det fungera! (ändrade lite i ZoneAlarm - både programaccess och SmartDefense Advisor). Ibland blir det lite väl mycket "hängslen + livrem" för att stänga ute de som vill in - eller i detta fall ut.

Hälsningar från Karlstad/Alster

Olle

länktips:
http://hembygd.nyed.se/litteratur/site_b_litteratur.htm

Av Ragnar Martinsson Torsdagen den 20 oktober, 2005 - 11:55:

Jag har samma problem som Olle Andersson och sett Ann Sjöbergs svar och tips på ändring. Men var och hur hittar jag Program Controll? Jag har sökt igenom hårddisken efter orden men får ingen träff.
Sökning på Dispyt från Disgen har fungerat normalt men slutade av okänd anledning nu i höst när släktforskningen återupptogs efter "sommarlovet"

Av Eva Dahlberg Torsdagen den 20 oktober, 2005 - 12:53:

Med 8.1a (och likadant när man satte in 8.1) behövde man på nytt låta brandväggen släppa genom DISBYT (inte Dispyt :) ) från Disgen. Det tänker man kanske inte på när man kör igång Disgen efter sin uppgradering.

Jag har Nortons brandvägg, inte Zone Alarm, och svarade i hastigheten fel vid första sökningen i Disbyt från Disgen efter uppgraderingen, och fick gå in och ändra i brandväggen i efterhand.

Program Controll i Anns svar är väl i Zone Alarm? I Norton Internet Security väljer man konfigurera personlig brandvägg och så heter huvudfliken Program och men det kallas på fliken för programkontroll. Där ska man tillåta Disgen att ha Internetåtkomst.

Hälsningar,
Eva Dahlberg
medlem 7851

Av Ann Sjöberg Torsdagen den 20 oktober, 2005 - 20:24:

Hej Ragnar!

Eva har rätt med att det var i ZoneAlarm som d Program Control finns i.

Hos mig är det enligt följande:
Program Control finns i menyn till vänster. När man klickat på denna så dyker det upp en låda med tre flikar där uppe. Där väljer man fliken Program. Bland mina program som listas hittar jag Disgen under ett program som kallar sig "Släktforskningsprogram". Klicka på programnamnet om du hittar den. Nu ska längst ner i området kallat "Entry Detail" stå att det gäller programmet Disgen. Gör det det så är det rätt program. Nu kan du högerklicka det där programnamnet och välja remove. Nästa gång du startar så Disgen och provar att gå ut på Disbyt bör du få en förfrågan från ZoneAlarm om du accepterar att Disgen får gå ut på Internet. Är du van vid ZoneAlarm kan du även manuellt editera i posten.

Jag skickar dig en hardcopy på hur det ser ut hos mig.

Hoppas att detta är till hjälp.

Lycka till!
/Ann

Av Yvonne Wahlgren Fredagen den 21 oktober, 2005 - 23:29:

Varför har det endast utkommit 1 tidning Diskologen nr 68 i år? Föregående år fick jag 4 nummer av tidningen. Kontrollera så att jag ej kommit ur Ert register!
Önskar svar omgående!
Yvonne

Av Eva Dahlberg Lördagen den 22 oktober, 2005 - 06:55:

Hej Yvonne, det har faktiskt kommit två, nr 69 kom i juli månad. Nästa nummer (nr 70) kommer om några veckor (den är tyvärr försenad). Men ring eller mejla kansliet och uppge ditt medlemsnummer så kan de se om du ramlat bort eller om något är oklart med din adress eller medlemsavgift för året.

Hälsningar,
Eva Dahlberg,
medlemsnr 7851

Av Ragnar Martinsson Lördagen den 22 oktober, 2005 - 14:25:

Det har löst sig med sök på Dispyt från Disgen. Något Zone Alarm som Ann Sjöberg skrev om fanns inte i min dator, däremot en brandvägg i Norton Antivirusprogram. Där hade Disgen hamnat utan att jag visste om det.Dessutom låg det två omgångar Disgen spärrade, men nummer två kom tydligen dit i samband med uppgraderingen till 8.1a.
Tack för hjälpen.
Ragnar Martinsson.

Av Ragnar Martinsson Söndagen den 23 oktober, 2005 - 22:02:

Går det att skapa hyperlänk från personer som är inlagda i Disgen? Det är en bra genväg om man har uppgifter på andra ställen som man snabbt vill komma till.