Av Ingrid Sandqvist Torsdagen den 2 december, 2004 - 11:28: |
Jag undrar varför man får upp så många sökträffar när man gjort en tidangivelse
T.ex 1704-1785 men då får man ju också upp tidigare årtal
En liten dum fråga kanske men som jag fundeerat på. Men där skulle man ju kunna eliminera flera sökresultat om det fungerat fullt ut med tidsangivelsen.
Av Olof Cronberg Torsdagen den 2 december, 2004 - 22:54: |
Hej Ingrid!
Om man bara fyller i ett årtal sker sökning exakt på det årtal som är ifyllt. Om man anger ett intervall t.ex. 1704-1785 får man träff mot alla poster som helt eller delvis överlappar det angivna intervallet, dvs. man kan få träff på poster som exempelvis f 1666-d 1724 eller f 1784-1825.
/Olof C
Av Kirsten R.S. Hesselgren Tisdagen den 18 januari, 2005 - 15:33: |
Thora Cathrine Pedersdatter von Krabbe fød ca.1797 i Sverige. Gift 17-9-1820 i Holmens kirke i København med Alexander Madié, katolsk sømand. Vi har hele efterslægten, hvis nogen er interesseret. Hvem var hendes forældre og hvor kom hun fra?
Av Annika Sandberg Måndagen den 31 oktober, 2005 - 13:39: |
Jag har mailat till medlemmar som har lämnat in uppgifter till DISBYT. Några hör aldrig av sig. Varför lämnar medlemmar in material till DISBYT när de inte tycks vilja komma i kontakt med andra släktforskare som forskar på samma släkt?
Av Alf Christophersen Måndagen den 31 oktober, 2005 - 17:23: |
Det er vel det gamle. Mange vil gjerne ha innsikt i andres data, men man vil ikke gi noe fra seg utenom det man har gitt for å få tilgang.
Et eksempel fra over kjølen hvor et medlem sendte inn et bidrag på ca. 50 personer, mens vedkommende i statistikkdata har oppgitt å ha over 100000 registrerte personer.
Det sier det meste om den personen.
Av Sune Fälth Torsdagen den 12 januari, 2006 - 21:56: |
Efter att en tid arbetat intensivt med min släktforskning både på Genline och i Disbyt kan jag konstatera att vissa medlemmar, trots kristallklar träff i Disbyt, inte uppvisar någon information om personen i fråga utan enbart ett tomt fönster i "Info om". Det är ju naturligvis där man vill gå vidare med den sökta personen.
Informationen om personen måste ju vara inlämnad så rimligen skall allting visas.
Har någon förklaring till detta?
Av Marianne Munktell (M06185) Fredagen den 13 januari, 2006 - 07:22: |
Sune!
Du menar att det inte står "Familj" (klickbart) i Info om-rutan? Det kan vara så att den som skickat in bidraget gjorde det innan Nya Disbyt togs i bruk och då går det inte att klättra i träden. Om du klickar på medlemsnumret längst till höger om personen du är intresserad av så får du reda på vem som har skickat in bidraget och när.
Av Timmy Brolin Fredagen den 13 januari, 2006 - 18:58: |
Alf: Döm inte så fort. Det är mycket möjligt att personen i fråga använder ett släktforskningsprogram som ej stödjer export av till exempel församling till GEDCOM. Eller så använder personen en syntax för födelseort som DISBYT ej klarar av att tolka. Eller så har personen all ingående data såsom födelseort och årtal på papper, och endast namn inmatade i släktforskningsprogrammet.
Eller så är det fel på släktforskningsprogrammet så att det skriver en felaktig siffra i statistiken över antal personer.
Det finns massor med anledningar till varför bara ett fåtal personer blir registrerade av DISBYT.
Av Alf Christophersen Fredagen den 13 januari, 2006 - 20:18: |
Hm. I det tilfellet var det nok ikke noen feil :-) Vedkommende sier selv å ha over 100000 individer i sin database, men sendte meg for inkludering i databasen kun sine nærmeste aner.
Får kanskje minne ham en dag på hvor det blir av det resterende.
Men kan hende, problemet kommer kanskje av at alt det andre er data han har hentet fra andres filer?
Programmet er det nok ikke noe feil med :-)
Hadde det ikke vært meg selv som hadde laget bidraget ville jeg nok også kanskje tenkt som deg, at det meste ikke trekkes ut pga. feil ved eksport etc.
Av Timmy Brolin Torsdagen den 2 februari, 2006 - 23:45: |
Alf: Du säger att medlemen i fråga lämnade in ett utdrag på ca 50 personer.
Vartifrån får du denna siffra? Är det DISBYT-verktyget som visar denna siffra, eller öppnade du gedcom-filen och kontrollerade på riktigt?
Jag lämnade själv in en GEDCOM-fil med flera hundra personer i (alla över 70 år gamla), men av olika orsaker så godkändes enbart ca 30 personer.
DISBYT verkar rensa oerhört hårt om utdraget kommer från något annat program än DISGEN.