Av Leif Abrahamsson Måndagen den 24 oktober, 2005 - 15:20: |
Finns det möjlighet att finna en person i Danmark, som kanske fortfarande lever. Persionen i fråga är född 1920.
Jag undrar om det finns något register som man kan nå via dator härifrån Sverige
Leif
Av Tord Nyström Onsdagen den 16 november, 2005 - 11:28: |
Hej!
Jag får ständiga problem när jag använder DISBYT på Internet. När rutan "DISBYT på nätet" är framme så fungerar den bra en stund, men rätt som det är så låser den fast. Då kan jag inte söka vidare med rullisten. Enda möjligheten är att starta om Disgen 8.1a, då fungerar det en stund, sedan låser det sig igen. Främst märker jag detta när jag söker anor i Västerbotten (AC).
Kan någon säga vad som är fel?
Av Lisa Lundholm Tisdagen den 17 januari, 2006 - 13:15: |
Hej! Jag har precis köpt programmet och börjat överföra min forskning från ett annat program. Där hade jag delat upp släkten på min fars sida, min mors, min styvmors osv. Men många av anorna går in i varandra, så nu undrar jag om jag ska lägga in alla i samma flock eller fortsätta att dela upp dom i olika flockar?
Av Lisa Lundholm Tisdagen den 17 januari, 2006 - 13:28: |
Ursäkta! Ovanstående fråga hamnade på fel ställe. Den ska stå under DisGen släktforskningsprogrammet.
Av Eva Dahlberg Tisdagen den 17 januari, 2006 - 13:40: |
Hej Lisa!
Oss fyrmänningar emellan - lägg dem i samma flock! Med alla dessa giften mellan familjerna är det lättast, jag vet inte hur det ser ut på din pappas sida bakåt men om det rör sig i samma församling några generationer så "riskerar" du väl komma in i samma anor, och stå inför valet var du ska lägga dem.
Jag har hela Norrbotten (bildligt och nästan bokstavligt ) dvs. mammas och svågerns, i samma flock, medan jag har Skåne dvs. pappas i en annan pga att ursprunget aldrig går ihop. Hade anorna gått i samma landskap/landskapsdel hade jag kanske inte delat dem, eftersom man lätt kan göra utskrifter eller tabeller för bara en gren ändå.
Jag har dock brutit ut de personer jag lämnar till DISBYT till två flockar (DISBYT-Skånesläkten respektive DISBYT-Norrbottensläkten), för att hålla isär vad som gått dit.
Fördelen med uppdelningar är att du kan köra statistik eller utdrag bara på den flocken, eller göra sökningar bara i det urvalet som den släkten skulle representera. Men det är ju inte mycket man använder det.
Nackdelen med skilda flockar om det är samma landsdel är att välja var anorna eller anornas syskon ska läggas (vilket gjort att jag slagit ihop mammas och svågerns två tidigare skilda flockar).
Det du kan fundera över är att lägga de födda på 1900-talet i en flock och de äldre generationerna och deras anor i en annan flock. Så har jag gjort, jag tycker det fungerar bra. Jag har fd sambons släkt i en egen
flock.
Jag vet också att det finns de som har bara anorna i en flock, och lägger alla syskon/kusiner/tremänningar osv i en flock.
Om din styvmor inte "kolliderar" i socknarna kan du ha hennes släkt i en annan, men det är lätt att ändra senare.
Hälsningar,
Eva
Av Lisa Lundholm Fredagen den 20 januari, 2006 - 19:04: |
Tack Eva för ditt snabba svar! Nu vet jag hur jag ska göra. /Lisa
Av Åke Bjurström Söndagen den 22 januari, 2006 - 19:36: |
I senaste Diskulogen meddelas att cirka 250.000 poster i Disbyt har tagits bort i ett anpassningsförsök till Datainspektionens krav (förslag?).
Frågan är om dessa personer återinförs med automatik när de under de kommande åren "återkvalificerar" sig inom 100-årsgränsen eller om det erfordras nya Disbyt-utdrag.
Mvh Åke
Av Olof Cronberg (M00082) Söndagen den 22 januari, 2006 - 21:00: |
Hej Åke!
Som jag uppfattade DI:s dialog med släktforskarförbundet så tryckte man väldigt hårt på att man önskade att alla nu levande var tillfrågade för att få vara med i en databas som DISBYT. I detta resonemang räknas även uppgifter som inte visas. Vi bedömer därför inte det möjligt att låta dessa personer vara kvar och att de visas efter hand som åren går, utan de är helt raderade från databasen.
Detta kan vara ett skäl för att det kan vara klokt att uppdatera sitt DISBYT-material vart eller vartannat år.
/Olof C
Av Åke Bjurström Torsdagen den 23 februari, 2006 - 22:33: |
Jag har lagt in familjer som adopterat en del av mina anor i de separata arkiv som finns i Disgen för att inte blanda in dem i de direkta anorna.
När jag sänt in Disbytutdrag så kommer de inte med i Disbyt.
Då det bara rör sig om ett par generationer så har det inte framstått som speciellt viktigt.
I manualen för Disgen verkar det lite krångligt att få med dessa familjer som inte finns i "Stand".
Finns det något enkelt knep, förrutom, i detta fall, tre separata utdrag eller en diskett.
Dessutom, vid säkerhetskopiering, inkluderas samtligas arkiv i detta.
Mvh Åke
Av Anita Edmark Tisdagen den 28 februari, 2006 - 14:12: |
Hur skriva orter, som bytt namn?
Jag har i släkten många personer, som bott i socknar,som bytt namn.
Tex, Tibro. Tibro hette innan 1947 Kyrkefalla. I alla husförhörslängder står alltså Kyrkefalla. (Västergötland, Skaraborgs län.)
I DISGEN-orter finns endast Tibro med - inte socknens gamla namn Kyrkefalla.
Hur har ni andra gjort som drabbats av liknande? Har ni lagt till det gamla namnet (i DISGEN-orter) på samma nivå, som nya namnet?
Hur och var skriver jag att Kyrkefalla har bytt namn till Tibro?