Arkiverade (äldre) inlägg fram till 5 mars, 2006

DIS Forum: 2. DISBYT - Databasen: Allmänna frågor: Sökning på disbyt: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 5 mars, 2006
Av Alf Christophersen Fredagen den 3 februari, 2006 - 00:09:

Bidraget kom fra et medlem jeg var fadder for og kjørte bidraget selv. det inneholdt ca. 50 personer hvorav vel omtrent alle ble ekstrahert.
På WEB har han registrert et helt annet antall i sin base. Alle data var hans direkte aner, ingen søsken eller søskenbarn etc. Dvs. av minimal verdi for andre søkere. Vi vurderte likevel å akseptere det i håp om at flere dukket opp senere.

Noe mer kan jeg ikke utdype dette av personvernsgrunner.

Av Olof Cronberg (M00082) Söndagen den 5 februari, 2006 - 11:45:

Hej Timmy!

För att uppgifter skall komma med i DISBYT krävs följande: Förnamn, efternamn, årtal och församling för minst en händelse. (Om en person saknar egen händelse kan den ändå komma med om personens barn har en födelseuppgift med årtal och församling, eftersom föräldrarna normalt sett är belagda i barnets födelsenotis.)

Vanligaste orsaken att uppgifter inte kommer med är nog att det saknas uppgift om församling eller ortnamnet ej går att koppla till en församling.

Vi har valt att ha dessa krav som minimikrav för att DISBYT-databasen skall hålla en viss kvalitetsnivå och för att det skall vara en rimlig kvalitet i uppgifterna som matchas mot varandra vid insändandet.

Kvalitetskraven är precis likadana för DISGEN som för andra släktforskarprogram. Normalt sett innehåller GEDCOM-filerna dessa uppgifter i rätt fält. Någon enstaka gång får vi in material från program som har för dålig struktur så att uppgifterna inte kommer rätt i GEDCOM. Typexempel där är program som tillåter att datum skrivs hur som helst eller där det saknas eget fält för ortnamn.

Om du menar att dina uppgifter uppfyllde dessa kvalitetskrav men ändå inte kom med får du gärna skicka in uppgifter på nytt till mig, så skall jag titta på det särskilt.

/Olof C

Av Marianne Munktell (M06185) Söndagen den 5 februari, 2006 - 17:15:

Timmy!

Citat: "Jag lämnade själv in en GEDCOM-fil med flera hundra personer i (alla över 70 år gamla), men av olika orsaker så godkändes enbart ca 30 personer."

Numera är gränsen 100 år! Det gäller även de bidrag som skickades in innan den nya gränsen togs i bruk. Kanske därför som många av personerns inte kom med?

Av Daniel Berglund Måndagen den 6 februari, 2006 - 23:05:

Hej Olof,

är en händelse bara f/v/d eller är det en godtycklig gedcomhändelse? Jag tittade lite på materialet jag skickade in senast och åtminstone ett par gubar var inte med, t ex en som hade två "Bosatt" med församling och årtal och en "Död" med årtal men ingen församling. Han kom inte med vad jag kan se. En annan hade (bara) två st "Utbildad" med år och församling. Det räckte inte heller. Båda är från 1600-talet så exakt f/v/d lär nog aldrig bli klarlagt.

Av Olof Cronberg (M00082) Onsdagen den 8 februari, 2006 - 17:18:

Hej Daniel!

Vi tar med f, dp, v, d och bg. Under någon period togs även olika typer av levde-notiser med, men då klagade DISBYT-deltagare på att för mycket uppgifter kom med. I princip kommer samma uppgifter med från GEDCOM-filer. Vissa smärre avvikelser kan förekomma beroende på hur dessa är införda i GEDCOM-filen av resp program.

Det innebär att precis som du skriver att personer som saknar uppgift om född,gift eller död ej kommer med.

/Olof C

Av Gunnar Gustafsson Onsdagen den 8 februari, 2006 - 20:18:

Hej Olof.

Skulle man inte kunna ta med andra notiser om det inte finns några f/v/d. Till exempel kan man ta med den äldsta respektive den yngsta notisen på varje person.

Som Daniel säger är det ju inte säkert att man kan få exakta uppgifter på f/v/d, däremot kan man ha fixerat personerna till en viss plats ett visst år.

/Gunnar

Av Eva Dahlberg Söndagen den 5 mars, 2006 - 10:51:

Hej Daniel, Gunnar m.fl! Jag har en undran när det gäller att visa "lång bak i tiden" dvs belagda personer när händelserna f/v/d saknas.

Varför menar ni att de personerna måste finnas med i DISBYT på Internet? Vad vinner man med det?

DISBYTs syfte är ju att vara ett forskarutbyte, och om ni är två som har den äldste med f/v/d angivet så är det ju möjligt (till och med lämpligt) att kontakta den andre forskaren för att få veta om den vet något mer bakåt i tiden, som du själv saknar.

Om det är så att det finns två belagda Anders Persson i en socken som finns med i databasen, den ene med ett barn Anders född 1680 och den andre med ett barn Per född 1682 - då är det ju lätt att kontakta för att se om uppgifterna i övrigt stämmer och det är samme person?

Nyfiken på resonemanget bakom att era synpunkter på att så mycket som möjligt ska finnas med i Internet-DISBYT.

hälsningar,
Eva Dahlberg
medlem 7851

PS: Ser för övrigt att DISBYT-databasen uppdaterats igår.

Av Daniel Berglund 25564 Söndagen den 5 mars, 2006 - 17:27:

Hej Eva,
jag har iofs inte hävdat att något måste finnas med - jag har ställt en fråga om hur det faktiskt fungerar. Nu när du undrar får jag medge att jag tycker att även personer utan f/v/d skulle kunna vara med av precis samma skäl som övriga personer är med i databasen. En person som är ordentligt belagd i mantalslängd eller kyräk är ju inte "sämre" än någon annan. Nyckelordet är förstås ordentligt, så jag förstår varför man valt att göra som man gjort.

Jag förstår inte helt vad du menar med ditt exempel med Anders Persson. Situationen är ju den omvända; hur hittar jag dem som forskar på Anders Persson, om han inte står med i databasen? Jag kan ju naturligtvis kontakta dem som har med vad jag tror är ättlingar till AP, men har vi forskat på skilda grenar missar jag förmodligen en del om inte efternamnet är karaktäristiskt. Likadant om ättlingarna har lagt av släktnamnet, flyttat långväga, osv.

Menar du att det finns skäl till att inte göra databasen så omfattande som möjligt? Bortsett från de två uppenbara argumenten - att det inte är gjort så idag, och att kvaliteten måste kunna säkras.

Av Gunnar Jonsson (M00707) Söndagen den 5 mars, 2006 - 19:15:

DISBYT måste ha något att "hänga upp sig på". Att lägga in bara Anders Persson ger inte ett dyft, men får han födelsår och -socken så kan man mer säkert säga vem av alla hundratusentals Anders Persson han är. Däremot tycker jag att man kunde ta med personer med släktnamn om man har en socken att hänga upp sig på i exempelvis en levde- eller adressnotis. Eftersom DISBYT bara går ner till sockennivå funkar det inte med Anders Persson i Kila (S) 1765.

Av Alf Christophersen Söndagen den 5 mars, 2006 - 20:50:

Etter min mening bør DISBYT/Distreff også ha en form for filter om hvorvidt det er snakk om hypotetiske personer man har registrert eller om de er på et sett vis kildebelagt (at Olof Olsson er nevnt i Växiö i 1567 skulle normalt være noe man bare skrev om man har et kildebelegg for det, mens Olof Olsson i Växiö, eller for den saks skyld Olof er nevnt i Växiö sier ikke lenger noe om hvilken person man egentlig mener og i hvilket århundre og det er helt meningsløst å gi tilslag på noe så vagt. For enkelte navn kan man vel forvente titusenvis av tilslag med irrelevante personer og rette vedkommende er kanskje den aller siste på listen.