Av Olof Cronberg Onsdagen den 14 januari, 2004 - 18:12: |
Hej Matti!
När det gäller den generella utdragsfunktionen är den till för att göra registerutdrag ur ditt DISGEN-material. Du kan välja förvalda mallar eller skapa en egen mall med ganska stor frihet att ta med uppgifter.
Där kan du t.ex. välja att göra register på alla dina flyttningar. Under fliken inställningar väljer du vilka händelsenotiser som tas med.
DISBYT-utdrag är en specialfunktion och har i övrigt inget att göra med den generella utdragsfunktionen.
Tidigare hade vi med alla händelsenotiser i DISBYT, men vi tyckte att det blev väl detaljerat i vissa fall. Det gjorde att vi begränsade de uppgifter som tas med. Lite synd är det för att vi får inte med uppgift om att personer har flyttat till USA, vilket skulle kunna vara av intresse i förekommande fall.
/Olof C
Av Matti Särngren Onsdagen den 14 januari, 2004 - 22:22: |
Hej!
Olof jag har upptäckt en annan "lucka" i den begränsning ni har på uppgifter yngre än 90 år.
Jag får visserligen med alla händelser fram till 1914, och alla uppgifter om personen avlidit innan 1980 (tom 1979).
Tyvärr så de personer som föddes före 1914 men avled efter 1979, får man inte med deras dödsnotis heller.
I analogi med att alla uppgifter på Sveriges dödbok är offentliga, skulle jag kunna tänka mig DISBYT tog med uppgifter om alla dödsfall även för de som födda före 1914, dog mellan 1979-1999 (eller 2004) ??
M v h Matti S, 8726 Sthlm
Av Olof Cronberg Onsdagen den 14 januari, 2004 - 22:40: |
Hej Matti!
PUL gäller bara nu levande personer, så i princip är det fritt fram att ta med alla avlidna. Så gjorde vi också i början. Dock upplevde vissa medlemmar att det var obehagligt att deras nyss avlidna anhöriga kom med i DISBYT, insända av någon för dem okänd person. Vi bestämde då att införa en 25-årsgräns för att ta med uppgifter, dvs att personen ifråga måste varit avliden egentligen före 1979. Att vi valde 25 år är godtyckligt, men baserades på att Finland hade en sådan lagstiftning.
/Olof C
Av Matti Särngren Fredagen den 16 januari, 2004 - 10:26: |
Tack Olof!
Jo det kan jag förstå att nyss avlidna borde inte tas med men vad är nyss? Det förslag jag gav skulle ge resultat att bara de riktigt gamla födda före 1914 som ändå är med i utdraget, fick med sina dödsnotiser. De personerna levde alla 1979 men minst 65 år gamla redan då (90-25=65).
Jag tycker det ser ej komplett ut när jag ändå får med personens födelse och vigsel, men inte dödsfallet. Jag får väl komplettera med de jag är närmast släkt med själv, manuellt.
Matti 8726
Av Åsa Hedstad Fredagen den 4 februari, 2005 - 23:48: |
Hej!
Hur lång tid tar det innan man får tillbaka svar, när man skickar in Disbyt-utdrag?
MVH Åsa
Av Arne Johansson (M09283) Lördagen den 5 februari, 2005 - 00:16: |
Åsa - Beroende på hur Du skickar in det.
Med Email borde det bli inom den närmaste timmen om vi har tid vill säga. Men i vart fall inom 1-2 dagar.
Posten, snailmail, inom en vecka skulle jag tro.
Mvh Arne
Av Olof Cronberg Lördagen den 5 februari, 2005 - 15:03: |
Hej Åsa & Arne!
Allt DISBYT-arbete sker på DISBYT-ombudens fritid. Det kan därför växla hur snabbt man får svar. Vi försöker oftast att svara snabbt som Arne skriver, men ibland kan det dröja upp till två veckor. Om det är längre sedan du skickade in material, kan du skicka ett DISBYT-utdrag till mig, så skall jag ta hand om det snabbt.
/Olof C
DISBYT-ansvarig
Av Åsa Hedstad Lördagen den 5 februari, 2005 - 23:57: |
Hej!
Är ny inom det här, men fick tillbaka samma filer som jag skickat,26/1 ommärkta. Trodde att man skulle få nytt lösenord och ett utlåtande, eller är jag helt ute och cyklar?
MVH Åsa
Av Olof Cronberg Söndagen den 6 februari, 2005 - 13:32: |
Hej Åsa!
Du bör ha fått tillbaka tre filer som heter:
Annnnn.TXT
Bnnnnn.TXT
Cnnnnn.TXT där nnnnnn är ditt medlemsnummer.
I filen Annnnn.TXT finns resultatet av sökningen dvs en lista på de personer som du fick träffar mot. Sist i den filen finns ditt nya bättre lösenord.
I filen Bnnnnn.TXT finns en logg över de förändringar som gjordes vid bearbetning av din fil. Filen Cnnnnn.TXT innehåller en ortlista över de orter som fanns i ditt material.
För att läsa filerna brukar man kunna dubbelklicka på filerna så öppnas de i Notepad eller något annat textläsningsprogram.
/Olof C
Av Helena Lördagen den 10 september, 2005 - 20:33: |
Sköldmark släkten sökes!
Jag har kört fast när det gäller Isak Fredrik Sköldmark som finns i Brobyns(norrbottens) husförhärsböcker från 1840.Kan ej finna hans korrekta födelseår eller födelseplats. I husförhörsboken står att han är född 1808 och 1804. I dödsboken står han som född 1809.
Kan någon knäcka detta åt mig?