Av Bengt Landegren Söndagen den 8 februari, 2004 - 22:43: |
En annan fråga gäller flera efternamn. Om en mansperson bytt efternamn brukar man ju skriva första efternamnet sist bland förnamnen. Hur skall man då kunna hitta personen i databasen om man inte känner till det nya efternamnet?
/Bengt
Av Olof Cronberg Måndagen den 9 februari, 2004 - 20:45: |
Hej Bengt!
DISBYT kan ej hantera efternamn som ligger i förnamnsfältet. Däremot delas efternamnsfältet upp i flera efternamn på halvautomatisk väg, om det finns flera efternamn. Man kan sedan söka på endera av namnen.
/Olof C
Av Bengt Landegren Torsdagen den 12 februari, 2004 - 10:25: |
Hej Olof!
Rekommenderar du generellt att man skriver in alla efternamn i efternamnsfältet, eller ordnar DISbyt-registratorn detta ändå?
/Bengt
Av Olof Cronberg Torsdagen den 12 februari, 2004 - 17:28: |
Hej igen!
Efternamn måste ligga i efternamnsfältet för att bli sökbara i DISBYT. Jag rekommenderar därför att man skriver efternamn i efternamnsfältet.
/Olof C
Av Gerti Stenbergt Fredagen den 29 april, 2005 - 19:08: |
Hej!
Jag satt och sökte på Disbyt och upptäckte att många av de namn som jag skickat in inte längre finns som insända av mig. Däremot en del som numera finns på andra medlemar, som jag har varit i kontakt med och gett uppgifter.Nu står t.ex min mormor och farfar i deras släktuppgifter. Hur kan det bli så?
Mvh
Gerti Stenberg
Av Olof Cronberg Lördagen den 30 april, 2005 - 09:16: |
Hej Gerti!
Du ställer två frågor:
1. Varför saknas uppgifter som du skickat in?
Det beror på att du skickat in material till DISBYT vid två tillfällen. Det material som du skickade in första gången har blivit ersatt av det material som du skickade in andra gången som var avsevärt mindre. När man skickar in material till DISBYT ersätter det i normalfallet det gamla. Tanken är att även såväl rättningar i det redan insända materialet som tillägg av nya uppgifter skall komma med. Om man har ett helt separat material kan man skicka in det för sig, men då måste man tydligt påpeka att det inte skall ersätta det befintliga. Det jag rekommenderar dig att göra är att skicka in en fil på nytt som innehåller alla de personer som du önskar skall finnas med i DISBYT.
2. Varför har andra personer skickat in dina släktingar?
Tanken är att man skall skicka in uppgifter om de personer som man kan stå för är riktiga och som man kan dela med sig uppgifter om. Dessa uppgifter kan man ju ha forskat fram själv, hämtat från någon släktbok eller tagit del av från annan släktforskare. Det är önskvärt att man själv kollat att uppgifterna är riktiga. Samtidigt är det i de flesta släktforskningsprogram svårt att välja ut bara kollade uppgifter. I DISGEN kan man ha material från andra släktforskare i en särskild flock och på det sättet avgränsa uppgifterna.
Det finns ingen begränsning att bara en släktforskare får skicka in uppgifter om en viss släkting, utan tvärtom så behövs de att flera personer skickar in uppgifter om samma person för att man skall kunna knyta ihop släktträden och byta uppgifter.
/Olof C
Av Bengt Sandgren Lördagen den 21 januari, 2006 - 15:18: |
Jag är på väg att sända in material till Disbyt och har en fråga:
Kvinnor hittar man ofta med mannens efternamn. För att markera att de som ogifta hetat något annat har jag registrerat båda namnen, om jag har flicknamnet, annars # Johansson. # fungerar för mig som en påminnelse att jag skall forska vidare. Fungerar detta i Disbyt?
Av Olof Cronberg (M00082) Söndagen den 22 januari, 2006 - 21:04: |
Hej Bengt!
Jag kan inte direkt svara på vad som händer med uppgifter som är skrivna på det sättet, utan jag måste nog titta på ditt DISBYT-utdrag särskilt, varför jag föreslår att du skickar det till mig.
DISBYT klarar av att hantera uppgifter om det står:
Sandgren f. Andersson eller
Andersson g. Sandgren
I båda fallen är det flicknamnet som medtages i DISBYT. Det är dock viktigt att det i så fall är ett mellanslag mellan f. och Andersson, annars är jag rädd för att det blir fAndersson, och det låter inte så trevligt.
/Olof C
Av Rosita Hammarsten Tisdagen den 4 april, 2006 - 11:25: |
Skall skicka in material till er. Håller på och gå igenom de inmatade. Vissa personer har jag bara namnet, inget födelsedata. Det kan vara en ingift person, som jag inte har kollat upp än. Skall jag ta med enbart namnet på honom/henne eller skall jag ta bort det?
Av Olof Cronberg (M00082) Tisdagen den 4 april, 2006 - 13:43: |
Hej Rosita!
Personer som inte har tillräckligt med uppgifter rensas bort automatiskt. För att en person skall komma med krävs i princip förnamn, efternamn, årtal och församling för en händelse (född, gift, död eller liknande).
Du behöver således inte radera personer som inte har tillräckliga uppgifter. Däremot är det bra om du inte skickar med personer där du har uppgifter, men dessa är osäkra. Det må vara hänt att någon enstaka osäker uppgift kommer med, men det bör inte vara generellt så.
/Olof C