Av Mårten Gjötterberg Onsdagen den 20 december, 2006 - 21:45: |
i grafiken. Vad betyder de? Hittat dem inte i hjälpfunktionen.
Av Marianne Munktell (M06185) Torsdagen den 21 december, 2006 - 18:03: |
Mårten!
När du skapar en söklista blir alla personerna i den markerade med en röd fyrkant. När du gör en ny söklista blir de personerna markerade med en grön fyrkant.
Av Joel Vogler Torsdagen den 21 december, 2006 - 19:35: |
Tidigare har jag sett både röda och gröna markeringar i familjeöversikten, men numera (i 8.1b) blir det bara gröna. Jag har förstått att de indikerar personer, som finns med i söklistan.
Gör jag en ny söklista byts samtidigt de tidigare markeringarna ut mot nya gröna, som hänger ihop med personerna i den nya söklistan. De ytterligare markeringar, som du nämner Marianne, syns inte till.
Under Inställningar/Skärmen finns möjlighet att ange om man vill ha denna typ av markeringar och även välja färg. Här framgår att den ena markeringen avser personer i söklista och den andra personer i tavla.
Men hur jag än trixar med att bygga stam- eller antavlor så dyker inga markeringar för personer i dem upp i familjeöversikten.
Är det något jag missat?
Av Mårten Gjötterberg Torsdagen den 21 december, 2006 - 21:10: |
Tack för svar. Trevligt med lite glada färger. Det blir gröna+röda kluttar på varje ny söklistas medlemmar. Inga på den gamla. Ingen stor sak...
Av Ove Bennebäck Onsdagen den 31 januari, 2007 - 13:33: |
Röd och grön fyrkant visas samtidigt i familjeöversikten enligt följande:
Grön fyrkant markerar personer som finns i söklistan.
Röd fyrkant markerar anor förutsatt att dels en antavla eller stamtavla skapats och dels att man markerar ”Hänvisa till anförluster” respektive ”Hänvisa till upprepningar”. Varför det inte visas en röd markering om man tar med anförluster förstår jag inte anledning till.
Detta svar kanske hjälper dig Joel.
Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Onsdagen den 31 januari, 2007 - 18:28: |
Svar till Joel, Mårten och Ove.
Ni har stött på ett fel som uppträder precis som Ove påpekar och styrs av vilken inställning som görs i dialogrutan för Bygg antavla resp Bygg stamtavla.
Jag har nu lagt in detta bland felrapporter, vilket innebär att programmerarna kommer att titta på det här problemet.
Av Joel Vogler Torsdagen den 1 februari, 2007 - 10:34: |
Tack, nu kan jag (under den förutsättning som Ove nämnde) ha glädje av både de gröna och de röda markeringarna.