Arkiverade (äldre) inlägg fram till 22 augusti, 2006

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Utskrifter: Allmänt / Övrigt: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 22 augusti, 2006
Av Niklas Lundin Torsdagen den 8 juni, 2006 - 15:09:

Hur gör man för att skriva ut alla inmatade personer i en flock?

Av Eva Dahlberg Torsdagen den 8 juni, 2006 - 17:10:

Sök personer, nollställ allt, sök utan att ange några kriterier alls - välj rätt flock. Sedan kan du välja att skriva ut ansedlar för alla eller en söklista.

Hälsningar,
Eva

Av Ove Billing Torsdagen den 8 juni, 2006 - 17:26:

Du kan också skriva ut en s.k. rålista. Personerna kommer då i nummerordning och utan uppgift om släktskap. Men alla notiser kommer med. Rålistan hittar du under Utskrift.
Hälsn
Ove

Av Eva Dahlberg Torsdagen den 8 juni, 2006 - 17:37:

Helt riktigt, med söklistan får du inga notiser med och ansedel för alla kan ju bli mycket. Utskrift - Rålista ger den information du skrivit in om personerna - men du kan inte sortera personerna på något sätt, det kan du med söklistan. De kompletterar varandra kan man säga.

Hälsningar,
Eva

Av Niklas Lundin Fredagen den 9 juni, 2006 - 00:39:

Tack för informationen.
Det blev en rätt skaplig fil på 6,97MB och 2508 sidor.

Hade helst velat haft en utskrift liknande Antavla - Släktmatrikel där alla personer varit med och dess relationer. Men man kan inte få allt.

Tack igen
Niklas

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Söndagen den 11 juni, 2006 - 21:15:

Hej Niklas!
Om personerna i din flock är släkt så kan Du skriva ut en släktmatrikel på dem.

Av Niklas Lundin Måndagen den 12 juni, 2006 - 11:33:

Hej Karl Edvard

Visst, så kan jag göra, men för att få med t.ex. min frus sida så måste jag ha något av mina barn som Proband. Sedan får man ju inte med några förgreningar. Att bara ha med sin egen sida rakt bakåt kanske inte alltid är så spännande, de flesta kommer inte längre bakåt än till 1600-talet.
Det borde finnas någon slags Familjesedel där alla personer visades. Då man inte kan hoppa över någon person vid registreringen så har ju alla personer relation, åtminstone till personen innan. Jag vet att många gör ”avstamp” vid 1800-talet och följer förgreningar, då skulle det vara bra med en Familjesedel som håller reda på personernas relation. Vore kanonbra då man vid kontakt med andra släktforskare enkelt skulle kunna tala om på vilket sätt man är släkt / har relation med personen i fråga.

Niklas

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Söndagen den 18 juni, 2006 - 21:59:

Hej Niklas!
Jag vet inte om där är några begränsningar i hur mycket av sido släkten som visas, jag tror nog att allt kommer med om man har angivit obegränsat i inställningen för släktmatrikeln.
Jag testade från mitt barnbarns barn och får med både mf mf kusin och mf mors 3-männing och 4-männing det är långa sidospår.
Sedan har jag inga vidlyftiga grenar utan där blir det mors 7-männing eller morfars 5-männing.

Av Britt-Mari Linder Tisdagen den 22 augusti, 2006 - 21:33:

När jag gör utskrifter på antavlor och stamtavlor skrivs en punkt ut efter ordet med vid vigseldatum.

Så här ser det ut:
Gift 1943-11-11 med. Eva Andersson.

Hur får jag bort det?

Undrar
Britt-Mari

Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Tisdagen den 22 augusti, 2006 - 23:09:

Svar till Britt-Mari Linder
Tyvärr kan du inte ta bort punkten. Det är en bugg som uppstsått i ver 8.1b. Felet är känt och kommer att åtgärdas.