Arkiverade (äldre) inlägg fram till 8 december, 2005

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: DISGEN-orter: Ändringar av namn i DISGEN-orter: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 8 december, 2005
Av Gunnar Jonsson Torsdagen den 27 februari, 2003 - 20:33:

Helen.
När man "klipper och klistrar" mm orter, så uppdateras inte texten i rutan "namn i utskrifter" under knappen "ändra". Där måste man då ändra manuellt.

Av Helen Strahl Måndagen den 3 mars, 2003 - 11:41:

Gunnar, jag förstår ingenting. Jag har inte klippt och klistrat, bara raderat och lagt till. Har jag missat knappen "ändra" som finns i fönstret för uppdatering av orterna?
Min pappa, som precis har avgått som Disgenfadder, har fått en säkerhetskopia av mig för inläsning på sin pc. Där ser det hur bra som helst ut på både utskrifter och skärmbilder. Jag har uppdaterat till version 8 c, men problemen för mig försvann inte.

Av Maria Gällman Måndagen den 3 mars, 2003 - 15:05:

Hej Helen,
jag sänder över bmp-filer till din mail så ser du vad herrarna menar.

Hälsningar
Maria

Av Helen Höglund Torsdagen den 10 april, 2003 - 23:22:

Jag har ett stort antal orter registrerade och mitt problem är att jag har lyckats registrera in ett antal fel.
Jag skulle vilja gå in i ortsregistret och kolla av ortsnamn för ortsnamn för att se att jag har gjort rätt ändring. Jag skulle vilja kunna hoppa in på önskad ort och sedan sekvensiellt jobba mig igenom ortsregistret.
Naturligtvis vill jag också kunna korrigera felet, då jag upptäcker det också. Är det möjligt numera?

Av Karl-Edvard Thorén Fredagen den 11 april, 2003 - 09:45:

Redigera orter. Via redigera orter går det bra att ändra ortsnamnen och det blir då rättat i all kopplade notiser.
Om man flyttar en ort genom att klippa ur och klistra in på nästa nivå så måste man efter flyttningen gå in på orten och ändra den, t.ex. bara med en blank, för att få kopplingen till orten i överliggande nivå.

Av Gunnar Jonsson Söndagen den 14 augusti, 2005 - 12:07:

Ändra länsbokstav.
Hur gör man?
Jag försöker förgäves ändra länsbokstaven för Österåker (AB) till Österåker (B).
Att ändra i fältet "Namn i översikten" fungerar bra, men i fältet "Namn i utskrifter" återställs det alltid till (AB).
Någon som kan ge ett tips.
Eller ska man inte KUNNA ändra detta numer?
Det har fungerat förr.

Av Lars Skillius Torsdagen den 22 september, 2005 - 14:55:

Anders Ellerstrand
För att sortera orter inom en viss socken, by eller dyl.:
Gå in på Redigera orter,
Högerklicka på den felplacerade orten och välj Klipp ut.
Högerklicka igen där du vill placera orten och välj Klistra in på samma nivå alt. Klistra in på nästa nivå.

Av Kerstin Timuska Onsdagen den 7 december, 2005 - 16:00:

Vid inläggning av ny ort "lyckades" jag felaktigt att placera orten som en församling (dvs med kyrksymbolen) under en annan församling. Resultatet blev att alla tidigare referenser till den övre liggande församlingen ändrades till den felaktiga. Jag raderade den felaktiga orten. Trots detta och försök att på olika sätt ta bort och ändra de felaktiga referenserna, visar dessa fortfarande den borttagna orten/församlingen.

Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Onsdagen den 7 december, 2005 - 21:36:

Svar till Kerstin Timuska.
Om du i "Redigera orter" raderar en ort så finns texten kvar hos de personer där du använt den aktuella (borttagna) Disgenorten. Detta är en säkerhet för att den notis där Disgenorten använts inte ska sakna en ortsangivelse. Du har tydligen inte lagt märke till att lampan i ortnotisen har slocknat, dvs det är inte längre en Disgenort som du då inte heller kan hantera från Disgens ortfunktion.
Ditt ursprungliga problem hade du lätt kunnat lösa i "Redigera orter". Om detta kan du läsa i Diskulogen nr 67: "Del 7 - Bygg ut och förbättra ditt ortsregister" under huvudrubriken "Lär dig mer om Disgen"

Av Kerstin Timuska Torsdagen den 8 december, 2005 - 13:48:

Tack Ingvar för svar! Jag skall tydligen läsa Diskulogen bättre.

Men varför kan jag inte ("manuellt" via ändring)byta ut den felaktiga ortsnotisen mot en annan Disgenort?