Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Torsdagen den 8 december, 2005 - 18:04: |
Svar till Kerstin T
Jo, Det är precis det du kan och som jag påstår att du ska göra. Du gjorde misstaget att radera din felaktiga ort när du istället skulle ändrat den. Så fort du raderar så försvinner alla kopplingar tiil den raderade orten och ersätts av en text vilket innebär att orten inte längre är en Disgenort och detta gäller alla ställen där orten använts. Du kan däremot göra hur många ändringar som helst så länge du låter bli att radera orten. Att ändra en Disgenort innebär också att den ändras på alla ställen du använt den som Disgenort oavsett om den är riktig eller felaktig.
Av Niklas Lundin Måndagen den 7 maj, 2007 - 16:43: |
Redigera ort - Västra Ny (E)
Hur gör man om man i "Namn i översikten" vill att det ska stå Tryfall (Eldsbränna) men i "Namn i utskrifter" vill att det ska stå Tryfall, Västra Ny (E)?
Niklas
Av Niklas Lundin Måndagen den 14 maj, 2007 - 11:19: |
Nu har en vecka gått… är det verkligen ingen som stött på detta problem vid upplägg av orter eller har en aning om hur man går till väga?
Niklas
Av Daniel Berglund Måndagen den 14 maj, 2007 - 13:36: |
Misstänker att det inte går - felmeddelandet (som man får om man försöker) indikerar ju att "Namn i översikten" måste vara en nerkortad del av "Namn i utskrifter". Du får nog skriva Tryfall (Eldsbränna) på båda ställena, eller Tryfall/Eldsbränna om du vill spara två tecken.
Ortshanteringen skulle behöva någon form av synonymhantering men det finns inte idag.
Av Niklas Lundin Måndagen den 14 maj, 2007 - 14:01: |
Tack Daniel för svaret
Felet kanske borde rapporteras, vet inte till vem dock.
Niklas
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Tisdagen den 15 maj, 2007 - 20:45: |
Ortsnamn i översikten.
Om man skriver in orten som Tryfall och i "slag av ort" skriver Eldsbränna så kommer det i ortsöversikten att stå Tryfall och Eldsbränna innom hakpartenteser, är det så Du vill att det ska se ut Niklas?
Av Niklas Lundin Tisdagen den 15 maj, 2007 - 21:13: |
Hej Karl Edvard
Nej, jag vill att det i översikten står:
Tryfall (Eldsbränna) så man vet att det är samma ställe.
Men i utskriften ska det stå:
Tryfall, Västra Ny (E) för att det är korrekt och inte förvillande.
Niklas
Ps. Jag tror inte att det går. Det står hur man ska skriva men det fungerar inte Ds.
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Torsdagen den 17 maj, 2007 - 20:26: |
Hej Niklas!
Vad menar Du med ortsöversikten är det inte ortsstrukturen i ortsdatabasen?
Av Niklas Lundin Fredagen den 18 maj, 2007 - 15:54: |
Hej Karl Edvard
Klicka på huset eller tryck Ctrl+O och du får upp ”Redigera orter”.
Om du här väljer antingen ”Ny samma nivå…” eller ”Ny nästa nivå…” eller ”Ändra” så får du upp ett nytt fönster som heter ”Redigera ort”. Här ska man kunna redigera ”Namn i översikten” alltså hur ortsnamnet presenteras i ortsstrukturen och ”Namn i utskrifter” dvs. hur orten presenteras i t.ex. Word i samband med född eller död.
Jag vill att det i ”Namn i översikten” ska stå Tryfall (Eldsbränna)
och i ”Namn i utskrifter” ska det stå Tryfall, Västra Ny (E)
Niklas
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Lördagen den 19 maj, 2007 - 09:25: |
Hej Niklas!
När man lägger in eller ändrar orten så är där en rad "Slag av ort" det är där jag föreslog att Du skall skriva in Eldsbränna.