Av Anders Berg Måndagen den 5 februari, 2007 - 12:06: |
Enligt meddelande på Anbytarforum fungerar inte Disgen i Vista.
Av Patrik Hansson Torsdagen den 8 februari, 2007 - 21:52: |
Det är inte sant det går att få det fungera i vista. Jag kör det vista. Hade lite problem med installationen och behövde starta om datorn för att det skulle fungera. Men när det väl installerades så kör det utan problem.
Av Daniel Berglund 25564 Torsdagen den 8 februari, 2007 - 22:15: |
En sak som slog mig idag är att Microsoft har avvecklat (tagit bort) den gamla halv-hederliga Windows Help (winhlp32.exe) i Vista, dvs DISGENs hjälp fungerar inte längre. Microsoft säger att de ska tillhandahålla en fri nedladdning för slutanvändaren "i god tid tills Vista släpps" men den kan jag inte hitta. Den kommer väl så småningom.
Microsoft kan alltså allokera 24 personer till att konstruera stäng-av-menyn i Vista men att ha en gubbe att renovera winhlp32, det går inte. Ibland blir man lite trött.
För DISGEN innebär detta att hjälpen måste skrivas om (eller genereras om, beroende på vilket verktyg man har använt) och programmet självt måste anpassas en aning för att kunna öppna html-hjälpfiler. Vet inte om BDS2006 har direkt stöd för detta. Delphi 5 behöver lite handpåläggning.
Detta är väl troligen känt sedan tidigare men utifall det inte är det så...
Av Kjell Johansson Måndagen den 19 februari, 2007 - 10:27: |
När kommer Disgen att fungera i Windovs Vista????
Av Kristian Jerméus Måndagen den 19 februari, 2007 - 13:54: |
Vad jag förstod så verkar Disgen fungera i Vista redan nu. Det man fick tänka på var att ställa om rättigheterna på Disgen-mappen så användaren har tillåtelse att köra programmet.
Av Christer Gustavsson (M04621) Måndagen den 19 februari, 2007 - 17:49: |
Kristian, jag återkommer när det gäller Vista i samband md att vi släpper 8.1c under mars. Men du har redan sett en del tips och brister i DIS-Forum den senaste tiden.
Av Per-Olov Blomkvist Söndagen den 25 mars, 2007 - 18:12: |
Hej... Är lite desperat.. Får inte disgen att fungera på min nya dator med Vista... Har läst här ovan om behörigheten och har ställt in det jag kan... men får den inte att öppna sig.. Har nyligen gått över till Disgen från Holger...
Av C-G Magnusson Söndagen den 25 mars, 2007 - 19:07: |
Har du kollat efter ev felmeddelande i loggboken? I WinXP ligger den i Kontrollpanelen under Administrationsverktyg.
Av Per-Olov Blomkvist Söndagen den 25 mars, 2007 - 19:22: |
Hej C-G
Hittade inga felmeddelanden i loggboken...
Nu har jag alla användare som full behörighet och kan fortfarande inte öppna disgen.
Testade att installera Holger och det gick utan problem, så vad som är problemet med Disgen vet jag inte då jag inte är så kunnig om det ännu.
Ska försöka få tag i någon disgenkunnig person i Uppsala som kanske kan hjälpa mig.. Vill inte gå tillbaka till Holger om jag inte måste, men får jag inte det att fungera så har jag inget val.
Och ni som läser detta och bor i Uppsala som "kanske" kan hjälpa mig kan kontakta mig och jag står er i tacksamhetsskuld...
Av Daniel Berglund Söndagen den 25 mars, 2007 - 19:25: |
Det kan hjälpa att starta DISGEN som administratör (högerklicka på ikonen på skrivbordet och välj "Kör som Administratör" - tror jag det heter på svenska).
Jag har inte rett ut det 100% men det verkar som att det räcker att starta DISGEN en gång som administratör, avsluta det och sedan köra som vanlig användare.
Genlinekopplingen fungerar bara om man verkligen kör som administratör.
Vill man att den inbygda hjälpen ska fungera får man hämta winhlp32.exe från Microsoft (se ovan). Den finns här.