Arkiverade (äldre) inlägg fram till 2 juni, 2007

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Andra programversioner och operativsystem (DG8, DG8-DEMO, DG8-VISA): Windows Vista: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 2 juni, 2007
Av Per-Olov Blomkvist Söndagen den 25 mars, 2007 - 19:54:

Tack för hjälpen Daniel.. Det hjälpte att öppna på det viset... Jag är tvungen att gå in som administratör varje gång, men huvudsaken jag kommer in och kan använda programmet.

Blev lite svettig där ett tag när det inte fungerade :)

Av Patrik Hansson Lördagen den 31 mars, 2007 - 16:47:

Jag har postat detta innan i funktionärsforumet.

Jag har gjort lite experimenterande ikväll med att installera disgen 8.1d tror nog att detta åtminstånde fungerar för alla 8.1 nysinstallationer men är inte säker.

Testerna utförda på engelsk vista home premium med en användare med admin rättigheter. Det enklaste sättet att få det att fungera är tror jag att:
1. innan installation gå till kontrollpanelen, gå in på användarkonto(User account), där finns ett val som på engelska heter "Turn User Account Control On or Off" Vet ej vad det kan heta på svenska Bocka av "Use User account control (UAC)to help protect you computer"
2. Starta om datorn(Krävs för ändringen)
3. Installera Disgen och starta disgen Ska nu fungera utan problem
4. Man kan nu sätta på denna inställning igen om man vill ha den igång

Man kan även göra denna ändring enligt punkt 1 efter installationen sedan starta disgen och sedan sätta på den igen.

Att jag rekomenderar att göra ändringen innan installation är att jag haft några enstaka installationsförsök som vista tycker misslyckas.

Den här proceduren fungerar eventuellt måste man lägga till första personen också som administratör sedan bör det fungerar med en standard användare.

Den här är en sammanfattning från flera poster så jag kan missat något men det här är proceduren tills det kommer en uppdatering.

Problemet med installation av 8.0x skivor är att de installerar dg8data mappen på annat ställe som vista inte är gillar Detta kan eventuellt avhjälpas genom att flytta denna mapp efter installtionen och lägga den under t.ex mina dokument eller någon annan stans under ens egen användare. Detta sista är ej testat bara en gissning.

Ha det bra
Patrik Hansson

Av Stig Carlsson Tisdagen den 29 maj, 2007 - 20:15:

Hej!

Installerade Disgen 8.0 på min dator med Windows Vista, de fungerade först, senare när jag installerade uppdateringen 8.1, då kom bekymret, när jag vill starta DISGEN kommer startbilden med DISGEN 8 och fotot fram, sedan dyker det upp en ruta att Släktforskarprogrammet har stött på ett problem och avslutas, och jag är tillbaka på skrivbordet igen.

Har avinstallerat DISGEN, och installerat om endast DISGEN 8.0, men larmet finns kvar.

Mvh Stig Carlsson

Av Daniel Berglund Tisdagen den 29 maj, 2007 - 21:48:

Hej Stig,
det hjälper förmodligen om du kör DISGEN med administrativa rättigheter, dvs högerklicka på ikonen på skrivbordet och välj "Kör som Administratör".

Av Kjell Johansson Onsdagen den 30 maj, 2007 - 17:27:

Det tycks vara lite krångligt att exportera till gedcomfil (dis.ged)

Av Daniel Berglund Torsdagen den 31 maj, 2007 - 14:34:

Hej Kjell,
vad är det som är krångligt?

Av Kjell Johansson Torsdagen den 31 maj, 2007 - 19:04:

Hej Daniel!
Jag tycker att det var enklare i XP.Har det möjligen med säkerheten i Vista att göra.

Jag har flyttat Dg8data dill Dis i programkatalogen är det OK att göra så. Det funkar iaf.

Kjell

Av Daniel Berglund Fredagen den 1 juni, 2007 - 11:54:

Du menar att det blir mycket bläddrande bland foldrar innan du hittar fram till den exporterade filen? (Stegen innan dess är ju samma som tidigare?)

Av Kjell Johansson Fredagen den 1 juni, 2007 - 13:09:

Hej!

Jag menar att jag måste spara till utfilen innan det går att exportera till den. Tycker det vore naturligare att först exportera och sedan spara.

Om jag väljer att kontrollera Disgens notiser kan jag inte hitta den efteråt och se vad resultatet blev. Att kolla Disgen filer går bra.

Jag kör Dis8.1d i Vista premium, det kanske är orsaken till vad jag tycker är lite mysko. Om det kanske är så att jag bör ta det lite lugnt så länge.

Av Daniel Berglund Lördagen den 2 juni, 2007 - 13:46:

Du menar att du måste trycka på "Välj utfil" först innan Exportera-knappen går att trycka på? Kan hålla med om att exportfönstret är lite rörigt men det fungerar nog likadant vare sig man har Vista eller något annat.

Däremot är det lite konstigt att du inte hittar loggfilen från en notiskontroll men däremot loggfilen från en filkontroll. Båda loggfilerna skapas ju i samma mapp (DgTmp) och om någon av dem inte kan skapas får man ett felmeddelande.