Av Ellinor Paurell Onsdagen den 15 februari, 2006 - 09:40: |
Det verkar som om gårdagens uppgradering av Genline Family Finder gjort att det krånglar med kopplingen till Disgen igen. När man gör en koppling får man numera inte med enbart GID-numret utan även församling och län, vilket gör att funktionen "Visa" inte fungerar.
Av Christer Gustavsson Onsdagen den 15 februari, 2006 - 22:26: |
Ellinor, tack för informationen. Det är tydligen så att Genline återigen strulat med det överenskomna gränssnittet mellan Genline och Disgen när de släpper en ny version. Jag hade hoppats att de förbättrat sina rutiner sedan förra debaclet, dvs när GFF 2.0 släpptes. Jag har varit i kontakt med Genline idag och väntar fortfarande på att få besked av någon ansvarig. DIS har ett samarbetsavtal med Genline så vi borde rimligen kunna se en snabb rättning från Genline.
Av Sonja Larsson Fredagen den 20 oktober, 2006 - 10:17: |
Jag funderar över handledningens bild 18 på sid 30. Jag kan läsa om Ändrad-datum och ID-siffra men handledningens Svenska Kyrkböcker online som i min version Disgen 8.1b visar Genline förstår jag inte.
Jag har läst inlägg här ovan att i Disgens Verktygsmeny finns Genline, vilket jag inte har.
Jag står nu i begrepp att börja använda Genline och har testat Demon.
Via Disgen kan jag gå till Disbyt och Dispos och undrar nu om det finns en sådan väg även in i Genline?
Vänliga hälsningar
Sonja Larsson, 13858
Av Sigvard Holmberg Onsdagen den 6 december, 2006 - 06:50: |
Genline id för SCB utdragen är ibland längre än fältet på menyn. Du som använder Gid fältets information som källa, dubbelklicka på Gid fältet och använd klippa och klista metoden för att få in Gid nummret som källa i DISGEN. Då får Du med alla siffrorna.
Av Kjell Asker Fredagen den 8 december, 2006 - 22:37: |
Hej
Jag använder Disgen 8.1b Hittills har Högernmenyn "Koppla visa ta bort" fungerat, nu visas den med utsuddad text.
För gamla uppgifter där kopplingen redan är fixad visas bara "ta bort".
Vad göra?
Kjell Asker
kjell.asker@bredband.net
Av Niklas Lindberg Fredagen den 13 juli, 2007 - 07:21: |
Hej!
Har lyckas få Disgen 8.1d att fungera på min nya bärbara med Windows Vista.
Har också fått Genline FamilyFinder 2.3.7 att fungera (är dock tvungen att klicka bort sju debug-varningar vid uppstarten...).
MEN jag får INTE den vanliga kopplingen mellan Disgen och Genline att fungera och kan alltså inte köra på det vanliga sättet att direkt från Disgen visa och koppla till Genline GID.
Är det någon som vet hur man får detta att fungera? Tacksam för alla tips och råd!
mvh Niklas Lindberg
http://www.genealogiq.net/phpbb/
Av Daniel Berglund Fredagen den 13 juli, 2007 - 11:11: |
Det kan vara två saker.
För det första måste du köra DISGEN som administratör. Det räcker inte att vara inloggad på ett administratörskonto utan du måste högerklicka på DISGEN och välja 'kör som administratör'.
För det andra så kan det vara en bug som finns i 8.1d men som är fixad i den kommande 8.1e. Den uppträder när vissa andra småprogram är igång. Hos mig var det ett onödigt tillbehör till skärmkortet. I ett annat fall var det antivirusprogrammet. Det får man utreda i varje särskilt fall vad det kan vara. Detta kan förresten hända både i Vista och i XP.
Av Niklas Lindberg Fredagen den 13 juli, 2007 - 11:31: |
Okej, tack för tips!
Jag har nu testat att köra både Disgen och Genline som administratör utan att det blir någon skillnad tyvärr...
Undras om det möjligen kan ha något samband med att GFF klagar då jag startar upp det?
Det verkar vara ett antal debug-fel och errors från Microsoft Visual C++ som klagar...
Av Daniel Berglund Fredagen den 13 juli, 2007 - 12:37: |
Då är det nog anledning nummer två, att något litet tillbehörsprogram ligger och triggar buggen i DISGEN. Jag har ett program (http://www.amaze-a-vole.com/SearchWindow.exe) som listar de fönster som det kan vara fråga om. Det kanske kan ge någon ledtråd. Kör det och posta resultatet här så får vi se..
Debugmeddelandena från GFF tror jag är ofarliga i sammanhanget.
Av Niklas Lindberg Fredagen den 13 juli, 2007 - 14:26: |
Okej, spännande!
Jag hade då FireFox, Disgen och Genline igång och här är den lilla text jag fick fram när jag körde ditt lilla program;
Hittat suspekt fönster "Växla mellan aktiviteter" TId=F48 DHnd=0
Ett GFF-fönster hittat
Hittat suspekt fönster "Default IME" TId=F48 DHnd=0