Av Karl Edvard Thorén (M04089) Lördagen den 2 juni, 2007 - 14:19: |
Gedcom export.
Att man måste välja filenamn för export är är en programändring som fått denna lösning.
Tidigare så föreslog programmet Dis.ged vilket ju var enkelt men om man sedan vill göra ännu en export, kanske av en annan flock, så var förslaget fortfarande Dis.ged så den gamla filen skrevs över.
Detta var väl den enklaste lösningen en annan lösning kunde ju vara att progammet kontrollera om det redan fanns en Dis.ged och i så fall begära ett nytt namn.
Av Daniel Berglund Lördagen den 2 juni, 2007 - 14:46: |
I de flesta program brukar man ju själv få välja namn på utfilerna efter att programmet gett ett förslag på mapp och filnamn, så det är ju i sig en mycket vettig funktion.
Det som är lite ovanligt (men inte nödvändigtvis sämre) med DISGEN är att man väljer filnamnet först, med en vanlig Spara-dialog, och därefter kan exportera till den valda filen. Det är nog vanligare att man gör det i ett moment, "Spara som...".
Nu hittade jag DISRAPP-rapporten (144). Aha, tidigare räckte det alltså att trycka på Exportera om man accepterade DgGed\dis.ged som utfil. Då har det i vart fall inget med Vista att göra utan är en medveten ändring i 8.1d.
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Lördagen den 2 juni, 2007 - 16:46: |
Gedcom export
Det är felrapport 144 som jag syftar på i tidigare inlägg.
Av Alf Christophersen (M00919) Lördagen den 2 juni, 2007 - 18:52: |
En alternativ metode er at man bruker en unik-filnavn-funksjon som default filnavn.
F.eks. funksjonen starter med å velge Dis.ged. Hvis denne finnes forsøkes Dis1.ged å bli opprettet, hvis den også finnes forsøkes så Dis2.ged og så videre inntil man får til et unikt filnavn.
En forbedring ville være å kunne forvelge stamme på unikt filnavn, dvs. Dis.ged og f.eks. kan alltid kalle dem noe med AC_familie.ged
Av Kjell Johansson Söndagen den 3 juni, 2007 - 07:14: |
Daniel! Jag installerade om 1d och nu hittas båda logfilerna.
Kjell
Av Boris Nilsson Lördagen den 11 augusti, 2007 - 14:42: |
Hur får man DISGen att fungera i Windows Vista. Jag kan inte köra det i Vista
Av Ingvar Kärrdahl Lördagen den 11 augusti, 2007 - 23:24: |
Information om Disgen 8 och Vista
Disgen i versionerna Disgen 8.0x och 8.1x (där x står för förekommande bokstavstillägg) kan in-stalleras i datorer med operativsystemet Vista. Följande krav måste uppfyllas:
Installation
Du måste vara inloggad som administratör eller ensamanvändare.
Start av Disgen
1. Du måste vara inloggad som administratör eller ensamanvändare.
2. Högerklicka på Disgens ikon på skrivbordet eller i startmenyn
3. Välj ”Kör som…”
4. I dialogrutan ska du ange att du kör som ”Administratör” och sedan klicka på ”OK”
5. Nu kommer Disgen att starta.
Begränsningar
Funktionen ”Hjälp” i Disgen fungerar inte i Vista
Ytterligare någon enstaka funktion i Disgen kan eventuellt ha begränsad funktion.
Vistaanpassad Disgen
Disgens version 8.1d kommer att anpassas till Vista. Denna version kommer att betecknas Disgen 8.e och beräknas vara tillgänglig i oktober 2007.
Ingvar Kärrdahl
Supportansvarig för Disgen
Av Daniel Berglund Söndagen den 12 augusti, 2007 - 21:08: |
Vill man få hjälpen i DISGEN 8.1d att fungera i Vista får man hämta en liten uppdatering hos Microsoft.
Av Ingvar Kärrdahl Söndagen den 12 augusti, 2007 - 23:17: |
Rättelse till mitt föregående inlägg:
Den Vistaanpassade versionen av Disgen ska givetvis heta 8.1e (Inte 8.e)
Av Nils-Åke Bjäresten Lördagen den 25 augusti, 2007 - 16:56: |
Tidplanen för Disgens utveckling har nu varit på glid under mer än ett år. Diskulogen nr 72 kom ut april 2006. Då var planeringen att Disgen 8.1c skulle komma under hösten 2006 och information om version 8.2 skulle lämnas före årets slut. Så blev det alltså inte. I februari 2007 var planeringen att version 8.1c skulle komma under 1:a kvartalet 2007.
Efter en diskussion i början på februari under rubriken: "Uppdatering till version 8.1b" fick jag tillfälle att testa en beta-version av 8.1c under den svenska versionen av Vista Ultimate. Jag fann då att själva installationen krävde en del handpåläggning men därefter gick det bra att köra programmet med normala ( dvs begränsade ) användarrättigheter. Jag genomförde inte någon detaljerad test av programmets funktioner men det var uppenbart att hjälpfunktionen inte fungerade.
Version 8.1c drogs in och ersattes av 8.1d som släpptes i mitten på mars. Samtidigt meddelades att en Vista-version 8.1e, med funktionalitet motsvarande 8.1d, skulle vara klar i juni. I juni meddelades att 8.1e kunde bli klar tidigast under september. Det senaste budet är att 8.1e beräknas vara tillgänglig i oktober 2007. Någon detaljerad förklaring till dessa förskjutningar har inte lämnats. Det test jag genomförde i februari pekade på att det borde vara ganska lätt att få Disgen att fungera under Vista. En klart positiv detalj i sammanhanget är att man i Disgen håller program och data åtskilda. Vid det tillfället trodde jag, och uppenbarligen även Christer Gustavsson, att det som behövdes var ett installationsprogram anpassat till Vista samt en konvertering av hjälpprogrammet som kunde accepteras av Vista. Så enkelt var det uppenbarligen inte.
I den diskussion som jag refererat till skrev Christer den 2/2 2007: "Nu är jag nyfiken på ditt "Business Case" för ett byte till en modernare miljö än Borland Delphi 2006." Jag har fortsatt att följa utvecklingen inom Borland/CodeGear. Jag har då funnit att många tidigare kunder har valt att överge CodeGear. Bland de kvarvarande kunderna är många missnöjda med Delphi 2006. En styrka med Delphi har varit de komponenter som utvecklats av "3rd party vendors" och som andra Delphi-utvecklare kunnat köpa. Ett icke försumbart antal av dessa "3rd party vendors" har bedömt att loppet är kört för CodeGear och satsar nu på andra alternativ. Detta kan leda till att Delphi-programmerare plötsligt kan upptäcka att de utnyttjar komponenter som inte längre uppdateras. ( Är detta något som Disgen-utvecklarna har råkat ut för? ) CodeGear planerar tydligen att lancera "RAD Studio 2007" ( Highlander ) i början på september. När RAD Studio 2007 blir tillgängligt för användarna är emellertid ovisst eftersom CodeGears ekonomiska och personella resurser är mycket begränsade.
Jag har skaffat mig information om CodeGear huvudsakligen genom att följa diskussionerna under http://blogs.codegear.com. Ett annat alternativ är att gå till http://www.codegear.com. Under rubriken "CodeGear Blogs" hittar man för närvarande 3 insider bloggare och 2 outsider bloggare. Den ena outsider bloggaren är Marco Cantu. Klicka gärna på länken "Marco Cantu". Den 17/8 2007 blev Marco upprörd och skrev ett öppet brev till Borlands CEO Tod Nielsen. Läs brevet och de 39(?) kommentarerna. Tod har inte svarat på brevet. CodeGears relativt nytillträdde CEO Jim Douglas har emellertid skickat ett långt och detaljerat svar till Marco, men Marco har inte fått tillstånd att publicera alla detaljer; se Marcos inlägg den 20/8; läs även de 8 kommentarerna. Situationen för CodeGear och Borland tycks vara mycket skakig.
Det stora problemet med Disgen-utvecklingen är egentligen inte Vista-versionen utan det är Disgen 8.2 som jag räknar med skall ha viktiga nya eller förbättrade funktioner, t ex stöd för Unicode, bättre källhantering och ett flexiblare sätt att ange namn ( förnamn, efternamn och tilltalsnamn samt även namnbyte ). Införandet av den nu mogna industristandarden XML ger också stora möjligheter att skapa ett bättre släktforskarprogram. Under rubriken "Disgen för Linux" har Daniel Berglund spånat något om hur han kan tänka sig att ett framtida Disgen-program skall kunna utvecklas. Daniel avslutar spånandet med att ange att det är hans personliga uppfattning och inget officiellt från föreningen. Men jag undrar om det inte är dags att det kommer någon form av officiell information från föreningen i denna viktiga fråga?!
I februari i år utväxlade Christer och jag några e-mail angående Disgen-utvecklingen. Den 15/2 skrev Christer bl a: "En av de större aktiviteterna inför 8.2 är att förbättra och förenkla användningen av strukturerade källor. Jag håller med dig att vi inte nått hela vägen ännu. Vi är nu klara att diskutera ett förslag till lösning med våra Disgen-funktionärer i samband med DIS funktionärsträff i mars." Vad hände med detta förslag? Blev det sågat av funktionärerna? Varför diskuteras inte förslagen i större krets av medlemmar, t ex i detta Forum?
Nils-Åke Bjäresten
medlem 15361