Av Henry Franzén Onsdagen den 1 november, 2006 - 18:25: |
Under rubriken "8.1b och radering" finns frågan om hur en person kan raderas utan att koppla loss.
Det är möjligt om man först öppnar ett annat fönster tex Översikt 2, sedan markerar önskad person därefter växlar till det andra fönstret och tillbaka utan att klicka på någon, så kan man plötsligt radera den markerade personen utan att först koppla loss densamme.
Av Joel Vogler Torsdagen den 2 november, 2006 - 09:17: |
Henry, i väntan på 8.1c vore det jättebra att kunna radera på det sättet du nämner! Men jag ber dig beskriva förfarandet ännu mer detaljerat, för jag lyckas till min ledsnad inte.
Av Eva Westling Tisdagen den 7 november, 2006 - 17:15: |
Jag får inte koppling att fungera, skall dra ett barn till en förälder som redan är registrerad. Handen kommer upp men sedan sker inget mer, har nu ägnat ett antal timmar åt saken... Någon som har förslag på åtgärd?
Mvh
Eva
Av Eva Westling Tisdagen den 7 november, 2006 - 17:47: |
Problemet är löst, det låg ett gifte och blockerade kopplingen.
Av Henry Franzén Lördagen den 18 november, 2006 - 10:49: |
Joel
Börja med att öppna Översikt 1 och Översikt 2. Markera den person som skall raderas i Översikt 1, växla till Översikt 2 och direkt tillbaka till Översikt 1 utan att klicka någonstans i respektive fönster. Nu kan du radera den tidigare valde från redigera menyn. Detta fungerar på föräldrar utan egna anor samt barn till centrumpersonen.
Av Joel Vogler Lördagen den 18 november, 2006 - 17:27: |
Tack för beskrivningen Henry, nu lyckas jag!
Av Anders Berg Söndagen den 25 mars, 2007 - 16:52: |
Man säger då det... Har först nu gått över till 8.1b från 8.1a och jag kan bara instämma i den förvåning och irritation som många andra gett uttryck för när det gäller spärren mot att radera en kopplad person. Hur kan en sådan ändring släppas igenom, det övergår mitt förstånd. Det måste finnas gränser för mycket skyddsnät mot klantighet som byggs in i ett program! Frågan "Vill du verkligen radera... Ja eller Nej" måste helt enkelt räcka! Det kommer naturligtvis alltid finnas folk som lyckas göra bort sig, och som kommer att föreslå missriktade ändringar, men de personer som utvärderar förslagen måste kunna väga för- och nackdelar... Det är det som jag blir mest förvånad över att den processen kan falera så som i detta fall.
Ändringen försvårar enormt när man behöver rensa upp lite i en familj. Det måste till en valmöjlighet i nästa version med en inställning "Tillåt radering av kopplad person?" som man kan sätta till JA.
Mvh
medlem 1397
PS Varför är den tidigare diskussionen om detta stängd?
Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Söndagen den 25 mars, 2007 - 21:02: |
Hej Anders!
Dina problem med att radera personer är löst i ver 8.1d som lär komma endera dagen.
Där får du möjlighet att godkänna att en person raderas utan att den först kopplas loss.
Av Anders Berg Söndagen den 25 mars, 2007 - 23:59: |
Det var jättebra, Karl-Erik!
Av Ernst Nyberg Söndagen den 15 april, 2007 - 09:14: |
Jag har lagt märke till en underlig olägenhet vid inskrivning av text på Ändra personnotiser / fliken Biografi - i synnerhet om man har "möblerat om i texten", vilket man ju är van att göra med vanliga textbehandlingsprogram. Även om texten ser OK ut där man skriver in den, blir ibland vid utskrift två ord hopdragna. Det här ser man redan om man före utskriften väljer Granska. Jag har försökt med två mellanslag mellan ord som dras ihop, men det hjälper inte - de blir lika förbannat hopdragna i utskrift. Hur skall man komma ifrån den här olägenheten?